Po pirmojo labai aktyvaus 2018 metų ketvirčio Lietuvos automobilių rinkoje ir toliau fiksuojamos į viršų kylančios kreivės. Remiantis Autoplius.lt Barometro duomenimis, Lietuvos rinkoje augo visų tipų automobilių sandorių skaičius.

Kukliausiai, anot Autoplius.lt komunikacijos vadovo Mato Buzelio, daugėjo vidinėje Lietuvos rinkoje užregistruotų sandorių skaičius. Per 2018-ųjų antrąjį ketvirtį buvo parduota 69,1 tūkst. naudotų, jau šalyje registruotų lengvųjų automobilių. Lyginant su 2017-ųjų tuo pačiu laikotarpiu, šie metai buvo dosnesni vos 0,8 proc.

Automobilių rinkos ekspertas pastebi, kad labai stipriai šoktelėjo iš užsienio pastoviai registracijai įvežtų transporto priemonių skaičius.

„Praeitų metų antrąjį ketvirtį į Lietuvą buvo įvežta 39,1 tūkst. naudotų automobilių. Tačiau per šių metų antrąjį ketvirtį Lietuvoje vairuotojai iš užsienio valstybių įsigijo net 44,5 tūkst. naudotų automobilių. Tokio tipo sandorių 13,7 proc. augimas mažina atskirtį tarp importuotų bei vidaus rinkoje parduotų modelių registracijų. Galima daryti prielaidą, kad pirkėjai yra išrankūs. Jie turi didelius reikalavimus naudotam automobiliui ir Lietuvoje paprasčiausiai neranda to, kas pateisintų jų poreikius“, – tvirtina M.Buzelis.

Tačiau Autoplius.lt komunikacijos vadovas įvardina ir kitas suaktyvėjusio importo priežastis. Pastoviai registracijai įvežamų automobilių augimas gali būti užfiksuotas ir dėl vis dažnesnio spekuliavimo taršos mokesčiu.

„Kol kas anksti kalbėti apie tai, kaip dėl taršos mokesčio įvedimo galėtų pasikeisti automobilių pirkimo įpročiai. Neaišku, kokio dydžio būtų mokestis ir kaip jis priklausytų nuo automobilio taršos emisijų. Gali būti, kad dalis vairuotojų siekia anksčiau įsigyti transporto priemonę, kuri galimai bus apmokestinta ateityje“, – komentuoja ekspertas.

Iš JAV importuojamų automobilių antplūdžio dėl galimai padidėsiančių muito mokesčių tikėtis, anot M.Buzelio, galima, tačiau šis reiškinys didelės įtakos bendrai statistikai neturės. Iš už Atlanto vandenyno atkeliaujantys automobiliai sudaro vos 4 proc. importuojamų transporto priemonių rinkos, todėl galimas suaktyvėjimas neišpūs didelio burbulo.

Vidutinė naudoto automobilio kaina nuo metų pradžios nesikeitė ir siekė 3600 eurų, tačiau lyginant su praeitų metų antruoju ketvirčiu, šių metų balandžio-birželio mėnesiais vairuotojai įsigijo 9 proc. arba 300 eurų brangesnius automobilius.

Visgi ryškiausia praėjusio ketvirčio gairė Lietuvos automobilių rinkoje buvo lyg ant mielių augantys naujų transporto priemonių pardavimai. M.Buzelis pastebi, kad jie per metus paaugo beveik trečdaliu – net 30,2 proc. Per tris mėnesius šalyje buvo užregistruota daugiau nei 10,6 tūkst. visiškai naujų lengvųjų automobilių.

„Norėtume pasidžiaugti, kad vis daugiau šalies vairuotojų sėda į naujesnes ir svarbiausia – švaresnes transporto priemones bei ypač pasididžiuoti Lietuva kitų Baltijos šalių kontekste. Tačiau privalome atkreipti dėmesį, kad antrąjį ketvirtį šalyje buvo parduota net 2,9 tūkst. naujų „Fiat“ automobilių, o didžioji jų dalis Lietuvos gatvių taip ir nepamatys – jos jau buvo arba dar bus reeksportuojamos į kitas valstybes“, – naujų transporto priemonių pardavimų statistiką apibendrina Autoplius.lt komunikacijos vadovas.

Atmetus maždaug ketvirtadalį naujų automobilių rinkos – būtent tiek gali sudaryti antrojo ketvirčio reeksportas – Lietuvos naujų automobilių sandorių statistika praranda Baltijos šalių lyderės poziciją. Tačiau automobilių rinkos ekspertas pastebi, kad prekybinės lenktynės tarp „Toyota“ ir „Volkswagen“ nepraranda įtampos net ir perkopus solidžią 1,3 parduotų modelių sumą. Būtent tiek naujų automobilių pardavė „Volkswagen“ – 15,9 proc. daugiau nei pernai tuo pačiu metu, tuo tarpu „Toyota“ ne tik išlaikė persvarą su 1,4 tūkst. parduotų modelių, bet ir padidino atotrūkį nuo artimiausių varžovų. Šios markės modelių pardavimai per metus šoktelėjo daugiau nei ketvirtadaliu – 26,7 proc.

Automobilių rinkos ekspertas M.Buzelis tvirtina, kad stiprus pirmasis pusmetis jau dabar leidžia prognozuoti, kad 2018-ieji metai Lietuvos autorinkai bus rekordiniai, o tikėtis kardinalių pokyčių naudotų automobilių prekyboje nėra praktiškai jokio pagrindo.