2020 metais įvesti mokesčiai ir valstybės siūlomos subsidijos sukėlė nemažai painiavos, todėl portalas Autoplius.lt apžvelgė ir susistemino pagrindines su automobilių pirkimu, pardavimu ir registravimu susijusias naujoves.
Pagrindinės temos – tai taršos mokestis ir galimybė gauti subsidiją utilizuojant seną, arba perkant naują automobilį.
Pradėkime nuo subsidijų. Jas galėtumėte gauti įsigydami elektrinį paspirtuką, ar įprastą dviratį (iki 400 eurų), elektrinį dviratį (iki 700 eurų), elektrinį mopedą ar motociklą (iki 1000 eurų), arba metinį viešojo transporto bilietą (iki 310 eurų). O jei dviratės transporto priemonės jūsų nedomina – 1000 eurų subsidiją galite gauti ir įsigydami naujesnį automobilį.
Svarbu žinoti, kad galite įsigyti ir kelias iš išvardintų transporto priemonių, tačiau skiriama subsidija maksimaliai gali siekti 1000 eurų sumą, tad visas išlaidų perviršis grąžinamas nebus. Tai yra, jei pirksite elektrinį dviratį ir elektrinį paspirtuką, jūsų bendra investuota pinigų suma bus 1100 eurų. Tokiu atveju jums skiriama subsidijos suma vis tiek bus tik 1000 eurų.
Tačiau ir gauti jas gali ne bet kas. Norint išvengti sukčiavimo – yra tam tikros sąlygos ir reikalavimai, kuriuos turi atitikti tiek naujai perkamas automobilis (jei rinksitės kompensaciją jam), tiek senasis, utilizuojamas.
Jei norite gauti 1000 eurų subsidiją elektriniam paspirtukui, mopedui, dviračiui ar metiniam viešojo transporto bilietui, jūsų utilizuojamai transporto priemonei galioja šie kriterijai:
- Privalote būti transporto priemonės savininkas ne mažiau, kaip paskutinius 12 mėnesių, o utilizuojamo automobilio klasė turi būti M1 (lengvasvoris, keleivinis).
- Utilizuojamos transporto priemonės techninė apžiūra privalo būti pasibaigusi ne anksčiau, nei 2019 metų spalio 17 dieną.
- Transporto priemonė privalo būti sunaikinta ne anksčiau, kaip 2019 metų spalio 17 dieną.
- Sunaikinę transporto priemonę privalote gauti eksploatuoti netinkamos transporto priemonės sunaikinimo pažymėjimą (ENTP).
- Paskutinis žingsnis – išregistravimas. Taip pat, kaip ir sunaikinant, transporto priemonė privalo būti išregistruota ne anksčiau, kaip 2019 metų spalio 17 dieną.
Jei norėtumėte šį 1000 eurų skirti ne paspirtukui ar dviračiui, o naujesniam automobiliui, įsigyjama transporto priemonė taip pat turi atitikti tam tikrus reikalavimus:
- Perkamos transporto priemonės bendras išmetamas anglies dioksido (CO2) kiekis negali būti didesnis, kaip 130g/km.
- Automobilis privalo būti M1 (lengvasvoris, keleivinis) kategorijos.
- Transporto priemonė privalo būti varoma vien tik benzinu, dujomis (gamtinėmis, arba suskystintomis), etanoliu, elektra. Arba benzinu ir dujomis, etanoliu, arba elektra.
- Automobilis privalo būti įsigytas ne anksčiau, kaip 2019 metų spalio 17 dieną.
- Pirmoji automobilio registracija ES negali būti atlikta anksčiau, nei 2013 metų sausio 1 dieną.
- CO2 ir pirmosios registracijos data nėra taikomi elektromobiliams.
- SVARBU. Subsidijos nėra taikomos automobiliams varomiems dyzelinu, nepriklausomai nuo jų išmetamo CO2 kiekio.
Tačiau egzistuoja ir galimybė gauti papildomą subsidiją prie minėtų 1000 eurų, jei įsigysite elektra varomą automobilį. Jei elektromobilis naudotas (tačiau ne senesnis, nei 2015 metų kovo 13 dienos), galite papildomai gauti 2000 eurų kompensaciją. Na, o jei planuojate pirkti naują elektromobilį, galite papildomai gauti dar 4000 eurų, taip bendrą perkamo automobilio kainą sumažinant net 5000 eurų.
Norint pirkti naudotą elektromobilį, jam galioja tos pačios, aukščiau pateiktos sąlygos išskyrus vieną:
- Elektra varomas automobilis savininko vardu privalo būti Lietuvoje pirmą kartą įregistruotas ne anksčiau, kaip 2020 metų kovo 13 dieną.
Norintiems įsigyti naują elektra varomą automobilį ir gauti papildomą 4000 eurų subsidiją, privaloma žinoti, kad:
- Įsigyjant elektromobilį, jis privalo būti registruojamas subsidijos gavėjo vardu. Jei perkama lizingu ir automobilis registruojamas banko vardu – subsidijos gavėjas privalo būti įrašytas, kaip elektromobilio valdytojas.
- Tai turi būti pirmą kartą Lietuvoje įregistruotas elektromobilis.
- Elektromobilio klasė privalo būti M1 (lengvasis keleivinis automobilis).
- Transporto priemonė privalo būti varoma tik elektra. “Plug-in” ar kito tipo hibridiniams automobiliams ši subsidija negalioja.
- Registracijos liudijimo P.3 skiltyje “Degalų tipas, arba galios šaltinis” privalo būti nurodyta TIK elektra.
- Elektromobilis privalo būti įsigytas ne anksčiau, kaip 2020 metų kovo 13 dieną.
- Vienai transporto priemonei gali būti gauta tik viena kompensacinė išmoka.
Tai yra pagrindinė informacija, kuria turėtumėte vadovautis, bandydami gauti vieną iš Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos steigiamų subsidijų. Jeigu reikėtų papildomos informacijos – ją galite rasti paspaudę šią nuorodą.
Na, o nuo liepos 1 dienos startavo kiek kitokia programa, nei subsidijos – taršos mokestis registruojant automobilį. Šis mokestis taikomas registruojant lengvuosius ir lengvuosius krovininius (M1 ir N1) automobilius, priklausomai nuo degalų rūšies ir jų kombinacijų. Ir kai išmetamo CO2 kiekis viršija 130g/km.
Šis mokestis yra taikomas tuomet, kai automobilis yra registruojamas ar keičiasi jau įregistruoto automobilio savininkas. Mokestis mokamas nepaisant to ar tai visiškai naujas automobilis, kuris yra registruojamas pirmą kartą, atvežtas iš užsienio, ar tiesiog registruojamas kito asmens vardu. Svarbu nepamiršti – jeigu jūsų transporto priemonė stovi nenaudojama ir bus tiesiog išregistruota, norėdami ją įregistruoti pakartotinai, turėsite taršos mokestį reikės mokėti dar kartą.
Mokestis nėra taikomas automobiliams, kurių registracija truks mažiau nei mėnesį, automobiliams, kuriems yra išduodami istoriniai numerio ženklai, bei tuomet, kai registruojant automobilį nesikeičia jo valdytojas: pasibaigus lizingo mokėjimams, keičiant pavardę ar užsakant naują registracijos liudijimą.
Šį mokestį galima sumokėti tiek registruojant automobilį internetu, tiek fiziškai, Regitra padalinyje.
Kadangi taršos mokestis skaičiuojamas pagal išmetamą anglies dioksido kiekį kilometrui, šį automobilio parametrą verta išsiaiškinti prieš registraciją. Tai galima atlikti 4 būdais:
- Naujesniuose automobiliuose jis yra rašomas automobilio registracijos liudijime ar panašiame užsienio valstybės išduotame dokumente.
- Jei CO2 kiekis dokumente nėra nurodytas, jis nustatomas remiantis kitų registruotų lygiaverčių automobilių išmetimo kiekiu, apskaičiuojant medianą. Apskaičiuojant naudojamasi “Regitra” turima duomenų baze, pagal automobilio tipą, variantą, versiją.
- Jei išmetimo kiekio nustatyti pagal lygiaverčių automobilių išmetamą CO2 kiekį galimybės nėra, tuomet jis būtų apskaičiuojamas pagal automobilio svorį, galią, pavarų dėžės ir kuro tipą. Galite paskaičiuoti ir patys, naudodamiesi “Regitra” parengta skaičiuokle.
Pirkėjų patogumui, preliminarus registracijos mokesčio dydis yra nurodomas ir Autoplius.lt platformoje parduodamų automobilių skelbimuose.
Mokesčio dydis gali stipriai svyruoti. Iki 130g/km anglies dioksido išmetančios transporto priemonės bus registruojamos be taršos mokesčio. 1g/km numatytą 130g/km ribą viršijančios, benzinu varomos transporto priemonės jau turės susimokėti 15 eurų taršos mokestį. Na, o jei jūsų automobilio anglies dioksido išmetimas viršija 300g/km ir dar vairuojate dyzelį, teks pakloti net 540 eurų daugiau registruojant automobilį.
Daugeliu atvejų šio mokesčio bijoti nereikia. Portalo Autoplius.lt duomenimis, tik 36.6proc. po liepos 1 dienos registruotų automobilių peržengė 100 eurų mokesčio ribą. O daugiau, nei 300 eurų mokėti turėjo tik kiek daugiau, nei 2,5proc registravusiųjų.
Tiesa, šis mokesti gali būti grąžinamas. Tačiau tai įvyktų tik tokiu atveju, kai per 90 dienų nuo jo registracijos, automobilį ir vėl išregistruotumėte, bei išgabentumėte į užsienį. Žinoma, reikės ir tai įrodančių dokumentų.
Nors ir susilaukęs daug atgarsių, toks mokestis, yra mokamas ir kitose Europos šalyse, bei miestuose. Galime pasidžiaugti, kad pas mus šis mokestis tėra vienkartinis. Tokiose šalyse, kaip Danija ar Suomija šis mokestis yra kasmetinis.