Apie pasaulį sukausčiusią ir jo tvarką bent trumpam pakeitusią pandemiją daugelis jau spėjo pamiršti, tačiau kai kur vis dar juntami jos padariniai. Štai dėl viruso šėlsmo metu prasidėjusio puslaidininkių trūkumo vis dar neatsigauna naujų automobilių rinka, tad norintys atsinaujinti savo autoparką neretai turi laukti naujos transporto priemonės pusmetį, metus ar dar daugiau.
Tiesa, yra situacijų, kai toks laukimo laikas yra nepriimtinas dėl labai objektyvių priežasčių – dažnam verslui minėta situacija gali reikšti prarastą ar neuždirbtą pelną arba didelius nepatogumus. Nieko keisto, kad įmonės ėmė ieškoti kitų išeičių.
Automobilių rinkoje optimizmu nekvepia
Pasaulinėje automobilių rinkoje vis dar nedrąsiai kalbama apie atsigavimą po patirtos tiekimo stagnacijos. Ne ką geresnės nuotaikos vyrauja ir Lietuvoje. „Lietuvos metų automobilio“ konkurso komisijos narys Dainius Leonavičius sako, kad, kalbėdamasis su automobilių gamintojų atstovais, optimizmo kol kas nejaučia.
„Bendravau su vieno salono direktoriumi: jis nebuvo labai entuziastingas tiekimo klausimu. Štai prieš pusmetį daug kam iš pardavėjų 7–9 mėn. buvo visai neblogas terminas. Kai kuriems visai riesta buvo, tad į sutartį įrašydavo 18 mėn. pristatymo terminą, nors realiai mašinos dažniausiai atvykdavo greičiau. Bet vis tiek, net ir metai yra ilgas laiko tarpas.
Kitas dalykas, kad pas daugelį pardavėjų kažkur Europos sandėliuose atsiranda konkrečios komplektacijos automobilių. Tad jei klientui trūks plyš nereikia tam tikros komplektacijos, realiai galima norimą modelį įsigyti ir greičiau“, – sako pašnekovas.
Samprotaudamas apie privačių ir verslo klientų skirtumus šioje situacijoje, D. Leonavičius pažymi, jog privatiems pirkėjams yra lengviau, kadangi pastarieji yra labiau linkę į kompromisus.
„Todėl jiems paprasčiau įsigyti panašų į norimą automobilį. Savo ruožtu verslui svarbios tam tikros komplektacijos dedamosios, tad gal verslininkams sunkiau rasti norimą variantą sandėliuose. Ypač jei reikia ne vieno automobilio, o visos partijos“, – pažymi jis.
Susidarius tokioms rinkos sąlygoms, verslas ėmė ieškoti kitų sprendimų, kad galėtų kuo sklandžiau vykdyti savo veiklą. Tarp tokių alternatyvų gali būti priskiriama ir ilgalaikė automobilių nuoma verslui.
Vienas iš naujų pavyzdžių Lietuvoje – čia veikianti įmonė „WeFleet“ verslui siūlo automobilių nuomos su abonementu paslaugą. Pasirašius sutartį jau kitą dieną automobilis gali atsidurti bendrovės kieme. Negana to, klientams siūlomų automobilių atranka atliekama ypač kruopščiai, tad sau tinkamą modelį pagal individualius poreikius gali rasti kuo platesnis įmonių ratas.
Nenuspėjamos kainos
Natūralu, kad pandemija paveikė ne tik automobilių pristatymo terminus, taip lemdama jų stygių rinkoje, tačiau ir transporto priemonių kainas. Nors ekspertai pastebi, kad kainų augimas po truputį lėtėja, jos tebėra aukštos: ketvirtąjį 2020 m. ketvirtį, lyginant su tuo pačiu 2021-ųjų laikotarpiu, vidutinė naujo automobilio kaina pašoko 11,3 proc., o per 2022 m. kainų kilimas siekė 7 proc.
„Nemanau, kad kainos smuks artimiausiu laiku, nes komplektuojamųjų automobilių lustų ir kitų dedamųjų stygius dar yra jaučiamas, naujos tokių detalių gamyklos nebus pastatytos per artimiausią pusmetį ar metus, tad problema greitai nedings. Kinija, kaip didžiausia tokių dalių tiekėja, irgi neišsikapsto iš COVID-19 gniaužtų, o kai išsikapstys, gamybos ir tiekimo grandys greitai tikrai neatsistatys.
Kita vertus, kainos visada augo, nors ir ne taip smarkiai, kaip pastaruosius kelerius metus. Su kiekvienu nauju modeliu kaina vis pašoka į viršų. Be to, Europos Sąjungos taršos reikalavimai ir reglamentavimai taip pat nuolat didins naujų automobilių kainas – investicijos į mažiau taršius automobilius prie kainų slūgimo niekada neprisidėjo“, – įžvalgomis dalijasi D. Leonavičius.
Esant tokiai situacijai, anot pašnekovo, rinkoje vis dažniau pasitaiko įvairių istorijų apie tai, kad pardavėjas negarantuoja, jog po metų pristatytas automobilis kainuos tiek pat, kiek jis kainavo užsisakymo dieną. Neretai tai tampa dar viena priežastimi, kodėl pildydamos autoparką įmonės renkasi ilgalaikę automobilių nuomą verslui.
Šiuo atveju automobilių nuoma su abonementu įmonėms leidžia iš anksto žinoti kiekvieno mėnesio išlaidas, skirtas transporto priemonei. Pavyzdžiui, į mėnesinį „WeFleet“ mokestį įeina viskas, ko reikia kasdienei automobilio eksploatacijai: draudimas, sezoninės padangos, techninė priežiūra ir pan. Dėl to šia paslauga besinaudojančios bendrovės išvengia nenumatytų išlaidų, kai netikėtai išsipučia automobilių kaina.
Dar vienas svarbus verslui kriterijus yra tai, kad ilgalaikė automobilių nuoma su abonementu leidžia efektyviau naudoti savo išteklius įmonėms, kurių veiklos aktyvumas priklauso nuo metų laiko. Dėl galimybės automobilį užsisakyti lanksčiam terminui ir jį prireikus keisti kitu, ši paslauga padeda išspręsti daugiau nei tik greito transporto priemonės įsigijimo klausimą.