Su elektrifikacijos pagalba ilgą laiką iki šiol kitų automobilių gamintojų šešėlyje buvę prekių ženklai turi galimybę atsiskleisti naujomis spalvomis ir sudaryti visai kitokį įspūdį. Kadangi elektros pavaros ir su jomis susijusios sistemos skirtingų gamintojų modeliams suteikia labai panašias technines savybes, todėl vis svarbesni ir labiau pastebimi tampa subtilūs, tačiau kruopščiai apgalvoti inžineriniai ir dizaino sprendimai.

Gamintojams varžantis laimi pirkėjai

2018-aisiais „Volkswagen“ koncernui oficialiai atskleidus planus ruošti naują specialiai elektromobiliams skirtą modulinę elektros pavaros unifikuotų konstrukcinių blokų sistemą (MEB), dauguma apžvalgininkų prakalbo apie tai, kad Vokietijos transporto sektoriaus gigantas tokiu būdu bandys užimti dominuojančią padėtį pasaulinėje elektromobilių rinkoje. Ar taip iš tiesų ir nutiks, kol kas sunku spręsti, bet vertinant tai, kokiu tempu pastaraisiais metais pristatomi nauji ant šios platformos pagaminti skirtingų prekių ženklų modeliai, galima daryti prielaidą, jog tai tikrai gali įvykti.

Štai drauge su koncernui priklausančiomis kompanijomis „Volkswagen“ ir „Audi“ elektromobilius rinkai pristačiusios bendrovės „Škoda“ pavyzdys parodė, kad lengviau unifikuojama elektromobilių gamyba leis ne tik gerokai praplėsti vartotojų pasirinkimo laisvę, bet ir paskatins dar aštresnę nei iki šiol vidinę konkurenciją.

Ilgą laiką vyravo nuostata, kad Čekijos prekių ženklo atstovai siūlo tarsi pigesnes „Volkswagen“ automobilių versijas, tačiau, pasirodžius pirmajam šio gamintojo naujos kartos elektromobiliui „Enyaq iV“, minėtas įsitikinimas subliūško lyg muilo burbulas. Natūralu, kad tai lėmė ir ankstesnis įdirbis, pavyzdžiui, dar 2001 metais įrodytas „Superb“ pranašumas prieš kultinį „Passat“, tačiau elektrifikacija leido gamintojui žengti lemiamą žingsnį.

Ne veltui automobilių rinkos apžvalgininkai dažnai pastebi, kad, neskaitant „Tesla“ modelių, dauguma europiečių dabar svajoja apie vieną iš trijų elektromobilių – „Volkswagen ID.4“, „Škoda Enyaq iV“ arba „Audi Q4 e-tron“. Tai erdvūs ir itin praktiški šeimos automobiliai, priklausomai nuo baterijos talpos viena įkrova galintys nuvažiuoti ir didesnį nei 500 kilometrų atstumą. Visi gamintojai taip pat siūlo tiek universalius klasikinius SUV modelius, tiek ir kupė stiliaus versijas.  

Įkrovimo sparta palaipsniui didinama

Net ir gamintojas pripažino, kad pirmuosius ant naujos specialiai elektromobiliams skirtos MEB platformos pagamintus modelius, įskaitant ir 2021-ųjų pradžioje klientams pristatytus „Škoda Enyaq iV“, kamavo programinės įrangos sutrikimai. Tačiau, kaip atkreipia dėmesį „Evtest.lt“ tinklalapyje baterijų patikros paslaugą siūlantis elektromobilių apžvalgininkas Tadas Ratkevičius, per pastaruosius dvejus metus ši programinė įranga iš pagrindų jau buvo atnaujinta ne vieną kartą, o dauguma egzistavusių problemų – išspręstos.

„Tai yra nesudėtinga dar ir todėl, kad visi atnaujinimai diegiami nuotoliniu būdu. Tai reiškia, kad gerokai anksčiau elektromobilius įsigiję žmonės gali mėgautis tais pačiais privalumais, kuriuos turi ir visai neseniai pro gamyklos vartus išvažiavę automobiliai“, – komentuoja specialistas.

Bene svarbiausias naujinys susijęs su maksimalia įkrovimo sparta. „Škoda“ inžinieriai atidžiai stebėjo pirmųjų „Enyaq iV“ modelių baterijų veikimą ir pakankamai anksti numatė galimybę leisti įkrauti baterijas didesne galia. Per ankstesnį etapą baterijų priimama įkrovimo galia buvo padidinta nuo maždaug 120 iki 135 kW, o neseniai pasirodžiusios sportiškesnės „Enyaq iV RS“ versijos greitai galės būti įkraunamos net 175 kW galia.

„Toks sprendimas priimtas siekiant maksimaliai sumažinti įkrovimo trukmę ir tuo pat metu užtikrinti baterijų ilgaamžiškumą. „Škoda“ artėja prie gerokai brangesniems elektromobiliams būdingų įkrovimo parametrų. Galbūt vidutinis įkrovimo greitis vis dar nėra labai įspūdingas, tačiau radus tinkamą stotelę per 10 minučių galima gauti tiek energijos, kad jos pakaktų 100 kilometrų įveikti“, – apie vartotojams svarbius pokyčius pasakoja T. Ratkevičius. 

Artimi giminaičiai, bet ne identiški trynukai

„Volkswagen ID.4“, „Škoda Enyaq iV“ ir „Audi Q4 e-tron“ – savo konstrukcija labai giminingi modeliai. Visgi, tai anaiptol nereiškia, kad nėra aiškiai pastebimų skirtumų. Vienas akivaizdžiausių – šių elektromobilių išorės dizainas.

ID.4 arba ID.5 modelių išvaizda sukurta laikantis „Volkswagen“ dizaineriams būdingos filosofijos, pagal kurią šeimos automobilis turi įtikti kuo platesniam pirkėjų ratui. Dėl šios priežasties svarbiausi šio modelio bruožai nėra itin ryškūs, nors šiaip jau jis atrodo šviežiai. Savo ruožtu „Q4 e-tron“ išsiskiria didžiulėmis realios funkcijos neatliekančiomis grotelėmis ir geriau pastebimais sparnų praplatinimais.

Nors grožis – subjektyvi sąvoka, dauguma apžvalgininkų negaili komplimentų būtent „Škoda Enyaq iV“ išorės dizainui. Dažniausiai atkreipiamas dėmesys į gerokai agresyvesnį nei kitų „Volkswagen“ šeimos narių priekinės dalies stilių ir išvaizdai formuoti pasitelktas aštresnes linijas.

Didžiausi privalumai – elektromobilio viduje

Dar ryškesni modelių skirtumai pastebimi žvelgiant į vidų. „Škoda“ inžinieriai bei dizaineriai sukūrė tokią salono erdvę ir taip parengė vartotojo sąsają, kad „Enyaq“ salonas, anot apžvalgininkų, praktiškumu ėmė lenkti „Volkswagen ID.4“, o apdailos kokybe nenusileidžia „Audi Q4 e-tron“. Apžvalgose netgi išskiriama, kad Čekijos prekių ženklas taip pat suteikia plačiausias elektromobilio salono personalizavimo galimybes – pirkėjai gali rinktis įvairias apdailos medžiagas ir jų spalvas.

„Škoda“ dizaineriai išties sukūrė aukščiausio lygio saloną. „Volkswagen“ akcentavo inovacijas ir bandė sukurti steriliai atrodančią erdvę, kurioje viskas valdoma liečiant jutiklinius ekranus ar mažesnius jų paviršius, tačiau ne visiems vartotojams tai priimtina. „Enyaq iV“ viduje tiek ant vairo, tiek ir centrinėje konsolėje liko svarbiausios įrangos valdymui skirti fiziniai mygtukai, ir tai buvo geresnis sprendimas“, – dėsto T. Ratkevičius.

Jei prie jutiklinių „Volkswagen ID.4“ ar ID.5 paviršių gali prireikti laiko įprasti, tai „Škoda Enyaq iV“ viduje viskas paremta paprastumu. Pavyzdžiui, vairo šildymą galima įjungti paspaudus tam skirtą čia pat esantį mygtuką, o centrinėje konsolėje įrengti ir kiti klimato kontrolės valdymo, langų šildymo ar vairavimo režimo pasirinkimo mygtukai.     

Noras užtikrinti maksimalų elektromobilio praktiškumą, anot T. Ratkevičiaus, labai pastebimas ir žvelgiant į automobilio išorę. Nors visų trijų elektromobilių ratų bazės yra identiškos, „Enyaq“ modelis yra ilgesnis ir platesnis tiek už ID.4 ar ID.5, tiek ir už „Q4 e-tron“.

Ilgesniame kėbule atsirado daugiau vietos bagažui: „Škoda“ modelio bagažinės tūris siekia 585 litrus. Tai reiškia, kad ji yra 42 litrais talpesnė nei „Volkswagen“ modelio ir 65 litrais didesnė nei „Audi“ elektromobilio.

„Nulenkus galines sėdynes, šis skirtumas dar labiau padidėja. „Škoda“ elektromobilio bagažinės tūris tuomet siekia 1 710 litrų, o tai net 220 litrų daugiau nei „Audi“ modelio“, – konstatuoja apžvalgininkas.

Tad akivaizdu, kad net po vienu sparnu suburtų gamintojų konkurencija išsiplėtė į naujas erdves. O jose ir vėl laimi vartotojas, galintis rinktis iš didesnio būrio ištobulintų elektromobilių.