Nuo to laiko, kai 2015-ųjų gegužės 8-ąją Lietuvoje surengtos pirmosios elektromobilių varžybos, prabėgo jau penkeri. Renginys tapo tradiciniu, o neužilgo jo dalyviai jau varžysis šeštąjį kartą. Ta proga elektromobilių varžybų „Ignitis ON: pažink Lietuvą!“ spaudos centras, viešųjų ryšių agentūra „Visus Bonus“, pateikė kelis klausimus šių varžybų idėjos autoriui ir jų pagrindiniam organizatoriui Dariui Grinbergui.

-Kokią jūsų nuomone įtaką elektromobilių varžybos šalyje turėjo ir tebeturi šios transporto rūšies plėtrai ir kaip jos įtakojo elektromobilių parko augimą?

Sunku tiksliai išmatuoti kokią, bet esu tikras, kad turi. Mes, t.y. organizatoriai ir dalyviai, kasmet išbandome naujausius elektromobilius ir vis tobulėjančią įkrovimo infrastruktūrą. Nors jokios įtakos elektromobilių gamintojams mes nedarome, tačiau pirkėjams galime akivaizdžiai parodyti koks modelis yra vertas jų pasirinkimo.

Tikiu, kad esame prisidėję ir prie įkrovimo stotelių plėtros. Kai 2015 metais pasiūliau surengti elektromobilių varžybas Vilnius – Palanga, tuometinis „TopGear Lietuva“ redaktorius Karolis Judzentavičius pirštu prie smilkinio pasukiojo ir, esu tikras, mane mintyse dar stipriau išvadino. Tuo metu pagrindinėje šalies magistralėje veikė tik dvi elektromobilių įkrovimo stotelės – Vievyje ir šalia Elektrėnų.

Kaune buvo galima lėtai įsikrauti „Elinta“ stotelėse. Taigi pajūrio pasiekti elektromobiliais tuomet nebuvo įmanoma. Bet mes su elektromobiliai.lt įrengėme laikiną greito įkrovimo stotelę Kryžkalnio autobusų stotyje. Pirmose varžybose nugalėjo KIA eSoul. Jie krovėsi Vievyje, o į Kryžkalnį atvyko tik su 1% baterijos talpos likučiu.

„Nissan Leaf“ magistralėje aplenkiau riedantį šalikele 40 km/val. greičiu. Viena komanda turėjo stoti pakelės kavinėje. Teko ilgai aiškinti ko jie nori ir kad įsikrovimas nėra lygus greitam degtinės stiklinės ištuštinimui. Tokių ar panašių nuotykių turime kasmet. Tai energija baigiasi likus 1 km iki finišo ir jį pasiekti padeda senutėlė Audi 100, tai automobilis nebepajuda kirtęs finišo liniją, ar įjungę įkrovimui elektromobilius išjungiame viso viešbučio elektros tiekimą. Kasmet susiduriame su problema, kai į vieną įkrovimo stotelę atvyksta keli elektromobiliai vienu metu.

2015 metais buvo skelbiama, kad stotelėje vienu metu greitai įsikrauti gali 2 elektromobiliai. Net stotelių valdytojai nežinojo, kad tai netiesa ir buvo labai nustebinti, kai mes tai įrodėme. Dabar mes sakome, kad nors įkrovimo stotelių Lietuvoje jau nemažai, tačiau jų tikrai dar  nepakanka.

Elektromobilių varžybos „Ignitis ON: pažink Lietuvą“ tik įrodys, kad keliauti elektromobiliu Lietuvoje įmanoma, bet galėtų būti dar patogiau. Stotelių yra, nors jų per mažai, bet sprendimų priėmėjai, išbandę, ką reiškia įkrovimo eilėje laukti valandą ar penkias, pradeda suvokti ko reikia, kad elektromobilių Lietuvoje daugėtų.

-Kiekvienais metais varžybose debiutuodavo vis nauji, pažangesnių technologijų, toliau be papildomos įkrovos galintys nuvažiuoti elektromobiliai. Kokių naujienų laukiate šiemet, į kuriuos modelius verta atkreipti dėmesį ne tik besivaržantiems, bet ir specialistams?

Šiemet pirmą kartą varžybose laukiame „Tesla“ elektromobilių. Kasmet sulaukdavome daug priekaištų, kad jų neįsileidžiame, pernai buvo surengtos net alternatyvios „Tesla“ lenktynės. Tačiau „Tesla“ neturi oficialios atstovybės Lietuvoje, mes anksčiau niekaip negalėjome užtikrinti, kad tie automobiliai atitiks taisykles. Šiemet, kai kartu su „Fleet Complete“ partneriais jau galime užtikrinti visišką automobilių kontrolę, išvydome, jog „Tesla“ savininkų entuziazmas labai sumažėjo. Šiuo metu turime 4 „Tesla“ turėtojų paraiškas. Du iš jų iš Norvegijos, taigi beveik esame tikri, jog dėl karantino jiems nepavyks kirsti sienų.

Labai gaila, tačiau Lietuvoje yra daugybė „Tesla“ automobilių, kurių savininkai kasmet trimitavo norį laimėti varžybas. Deja, jų paraiškų kol kas dar nesulaukėme. Manau tik todėl, kad juos gerokai išgąsdino „Porsche Taycan“, „Kia eNiro“, „Renault Zoe“  ir kitų šiuolaikinių elektromobilių dalyvavimas varžybose.    

-Elektromobiliai tai švarus, aplinką tausojantis būdas keliauti, kurį skatinant ko gero kilo idėja šiemet siekti ne tik greitesnio finišo Druskininkuose, bet ir pakeliui aplankyti po keletą įdomių objektų netrikdant gyventojų ramybės, negąsdinant  gyvūnų ir netrukdant ilsėtis kitiems. Kaip šis turistavimas praturtins elektromobilių varžybas ir kokią įtaką greitai surastas lankytinas objektas turės galutiniam varžybų rezultatui?

Pernai įrodėme, kad elektromobiliu galima komfortiškai nuvažiuoti iš Vilniaus į Palangą be įkrovimo pakeliui. Deja, Palangoje greito įkrovimo stotelė atsirado tik šiemet. Sunku suprasti, kodėl didžiausias šalies kurortas skiria mažai dėmesio elektromobiliams. Todėl reikėjo surasti naują idėją ir tikslą, siekiant įrodyti, kad elektromobiliai jau naudingi ne tik miestuose, bet ir ilgesnėse kelionėse. Radome Druskininkus, kuriuose jau dabar yra net trys greito įkrovimo stotelės.

Nekėlėme sau tikslo tiesiog važinėtis ir naudoti energiją. Nusprendėme varžybų dalyvius supažindinti su įdomiausiomis Lietuvos vietomis, kurių sąrašą padėjo sudaryti VŠĮ „Keliauk Lietuvoje“. Kiekviena ekipa turės aplankyti bent tris vietas iš sąrašo. Ir dalyviams nereikės skubėti lėkti toliau. Iš bendro rezultato mes minusuosime buvimo lankytinoje vietoje laiką.   

 

-Kokios savybės būtinos, kokia reikalinga patirtis, kad ekipažas šiose varžybose pirmas kirstų jų finišo liniją?

Jokios specifinės patirties nereikia. Tiesiog reikia suprasti kaip veikia elektromobilis ir pritaikyti bent minimalias ekonomiško vairavimo žinias. Tai įrodo ir tas faktas, kad net sporto meistrų užfiksuotus rekordus jau po metų ženkliai gerino kiti.

O dalyvių ryžtą nugalėti bene geriausiai iliustruoja pernykščių varžybų laimėtojų pergalė, kuriai jie pamatus klojo testuodami automobilį „Vilnius-Panevėžys“ automagistralėje ten ieškodami ne tik optimaliausių energijos sąnaudų, bet ir tyrinėdami oro pasipriešinimo srautus. Ir neapsiriko!