Vieša paslaptis, kad nemaža dalis automobilių gamintojų praktiškumą matuoja dėtuvių kiekiu ar bagažinės tūriu. Štai didieji septynviečiai vidutinės klasės SUV iš tiesų gali pasigirti solidžia erdve pačiame gale.
Pavyzdžiui, „Nissan X Trail“ bagažinės talpa siekia 585 litrus, „Kia Sorento“ – 616 litrų, o „Škoda Kodiaq“ – net 735 litrus. Vis dėlto ekspertas pabrėžia, kad šiandien kai kurie gamintojai vien tik pastaruoju kriterijumi neapsiriboja ir žengia dar toliau, praktiškumo sampratos kartelę keldami į aukštesnį lygį.
Didžiulė bagažinė. Ar tikrai praktiška?
Didelis automobilis, pasižymintis dėtuvių gausa salone, erdviu salonu ir milžiniška bagažine. Praktiško automobilio receptas? „Lietuvos metų automobilio“ rinkimų komisijos narys Dainius Leonavičius įsitikinęs, kad taip yra tik iš dalies.
„Bagažinės dydis yra vienas iš svarbesnių elementų, bet kitiems to visai nereikia. Manau, kad praktiškumą lemia mašinos visuma, nes kiekvienas pirkėjas turi savo vertinimo kriterijus. Šeimai norėsis daugiau vietos, jiems bus aktualu, kaip žmonės jausis gale, kitiems didelė bagažinė nėra reikalinga, svarbiau, kaip patogu pasidėti daiktus, USB jungčių skaičius, junglumas“, – aiškina pašnekovas.
Į transporto priemonės praktiškumą itin didelį dėmesį kreipiantis žurnalistas sako, jog net ir didžiulės bagažinės neretai nuvilia. Anot eksperto, gamintojai stengiasi išgauti kuo didesnį bagažo erdvės tūrį ir suformuoti kuo taisyklingesnę dėžės formą, kad talpa aplenktų varžovus, tačiau retsykiais pamiršta pagalvoti apie realų panaudojimą.
„Jie padaro milžinišką visiškai lygią bagažinę. Lygios grindys, lygios sienos ir nėra jokio kabliuko, jokio tinklelio ar atskiros erdvės mažmožiams ar pirkinių krepšiui pasidėti. Važiuojant viskas išbyrės“, – pastebi ekspertas.
Didesnis dėmesys apgalvotoms smulkmenoms
Vis dėlto, anot D. Leonavičiaus, dalis gamintojų į įvairias kasdienes smulkmenas, suteikiančias daugiau praktiškumo, jau pradeda kreipti didesnį dėmesį. Pavyzdžiui, gana populiarus sprendimo būdas smulkiems, rečiau naudojamiems daiktams padėti – dvigubas bagažinės dugnas.
Jį galima nuleisti į apačią, jei reikia didesnės erdvės kroviniui, arba pakelti aukštyn ir po juo ant dugno paslėpti ne kasdien naudojamus rakandus. Štai „Ford“ po bagažinės grindimis „Puma“ krosoveryje suprojektavo papildomą 80 litrų talpos dėžę su kaiščiu. Ją galima išplauti, o ištraukus kaištį vanduo nubėga ant žemės.
Tačiau bene daugiausia praktiškų idėjų, palyginti su konkurentais, pateikia „Škoda“. Be dvigubų grindų ir pirkinių kabliukų, čekų gamintojas siūlo tinklelius kroviniams laikyti, reguliuojamas lentynėles ir dėžutes daiktams susidėti, prie kilimėlio prisiklijuojančius lagaminų laikiklius, kad šie neslidinėtų, slankiąsias pertvaras erdvei atskirti. Čekiški bagažinių kilimėliai – dvipusiai. Medžiaginiai iš vienos, guminiai iš kitos pusės.
„Pavyzdžiui, „Škoda Fabia“ yra mažas, bet praktiškumu stebinantis automobilis. Jame tiek daug visokiausių dalykų, kuriuos gali panaudoti! Netgi vienas daiktas, kaip tas pats tinklelis bagažinėje, gali būti komponuojamas keliais variantais“, – „Metų automobilio“ rinkimams pateiktų automobilių bandymus prisimena D. Leonavičius.
Viskas turi būti gerai apgalvota
Pasak eksperto, praktiškumą apibrėžia ne tik bagažinė bei įvairūs jos aksesuarai, bet ir salono erdvė: kaip patogu ten susidėti ar pasiekti daiktus, kaip lengva prijungti įrenginius.
„Šiais laikais mes nešiojamės daug smulkių daiktų. Kai jų nėra kur padėti, kyla rūpesčių. Piniginė, telefonas, kavos puodelis. Kartais nebūna jiems patogios vietos. Kai kuriuose automobiliuose net ir mažą vandens buteliuką tenka lupti iš durų arba kreivai išlankstyti rankas, norint paimti kavos puodelį. Kalbėdami apie praktiškumą, gamintojai išskiria bagažines, tačiau į pastarąsias smulkmenas ne visi atsižvelgia“, – kalba D. Leonavičius.
Šiandien absoliučiai didžioji dalis naujų automobilių porankyje turi dėtuves, kuriose galima laikyti piniginę. Tačiau, pavyzdžiui, praktišku vadinamame „Volkswagen ID.Buzz“ autobusiuke porankis atviras, o patogiausia uždaroma dėtuvė – keleivio pusėje. Šiuo atveju „Škoda“ uždaromas dėtuves savo automobiliuose montuoja ne tik keleivio pusėje, porankyje, bet ir prie durų, kairėje nuo vairo.
O durų kišenėje įtaisyta netgi maža uždaroma šiukšliadėžė, kurią galima išimti ir iškratyti. Puodelių laikikliai čekiškuose automobiliuose – taip pat išimami.
Negalima pamiršti ir šiuolaikinio žmogaus ištikimojo pagalbininko – išmaniojo telefono. Naujų automobilių salonai dažniausiai jau turi specialiai jam skirtą vietą, netgi su belaidžio įkrovimo funkcija. Tačiau joje telpa tik vienas išmanusis. Savo ruožtu keleiviams neretai telefoną tenka laikyti rankoje.
Be abejo, svarbu ir komfortiška įkrovimo lizdų vieta. „Kia“ sugalvojo juos sumontuoti priekinių sėdynių atlošų šonuose, o tai yra patogu sėdintiems tiek gale, tiek priekyje. Tuo metu „Škoda“ ten pat pritvirtina ir kišenėles mobiliesiems įrenginiams.
Patogumas yra prabanga
Čekų gamintojas išsiskiria daugybe racionalių sprendimų, nes ne vienerius metus vadovaujasi „Simply Clever“ filosofija, kuri atsigręžia į paprastas, tačiau kasdienį automobilio eksploatavimą palengvinančias funkcijas. Tokias, kaip nuimamą dėtuvę ant centrinio tunelio ar kartu su langų apiplovimo bakelio dangteliu atsidarantį guminį piltuvėlį, kuris neleidžia taškytis ir išsilieti skysčiui.
Taip pat visi „Škoda“ automobiliai turi ant degalų dangtelio pritvirtintą ledo grandiklį, kuriame yra ir padangų protektoriaus gylio matuoklis. Maža to, ant priekinio stiklo šalia vairuotojo statramsčio galima rasti mažą permatomą spaustuką stovėjimo bilietui ar savininko vizitinei kortelei.
Nuo paprastų gyvenimo palengvinimų prasidėjusi „Simply Clever“ filosofija, gamintojui kylant iš biudžetinių automobilių į vidutinę klasę, suteikė ne tik patogią prabangą. Pavyzdžiui, dabartinių modelių durelių apsauga padeda išvengti kėbulo apibraižymų, užtraukiamosios užuolaidėlės ant galinių stiklų ir „Miegojimo paketo“ galvą prilaikančios atramos leidžia atsipalaiduoti sėdintiems gale.
Interjerui panaudota „Thermo Flux“ sėdynių apmušalų technologija praleidžia 4,5 karto daugiau oro nei įprastos sėdynės ir suteikia gerokai daugiau komforto keliaujant vasarą, o priekinėse duryse montuojamu skėčiu gali pasigirti tik du gamintojai: „Škoda“ ir „Rolls Royce“.
„Išimamas gėrimų dėkliukas gal ir ne pirmo būtinumo, bet jis žavi. Duryse paslėptas skėtis taip pat ne kasdien reikalingas, bet kai jau tokio prireikia, jis – po ranka. Kartu su langų apiplovimo skysčio dangteliu atsidarantis piltuvėlis – visiškai elementarus ir labai naudingas dalykas, kuris, manau, kainuoja centus, bet niekas kitas kažkodėl to nepadaro“, – stebisi D. Leonavičius.