Nors vadinamasis „Mobilumo paketas“, Europos biurokratų kurtas nuo 2017-ųjų, atrodytų, buvo išnarstytas po kaulelį, o Lietuvos bei dar kelių Rytų Europos šalių vežėjai metų metus kovėsi bandydami apginti savus interesus, panašu, kad kai kurios šio dokumento nuostatos liko pamirštos. Lietuvos logistikos asociacijos prezidentas Antanas Šimelis tikina, kad krovinius lengvuoju komerciniu transportu gabenančių įmonių laukia lavina nemalonių siurprizų.
„Vienas labiausiai verslininkus į neviltį varančių dalykų be abejonės yra netikėtos „žaidimo“ taisyklių korekcijos. Kad ir kaip keistai skambėtų, po beveik penkerių metų debatų dėl „Mobilumo pakete“ numatytų kabotažo, vairuotojų komandiravimo tvarkos, darbo poilsio režimo ar prievolės kas keletą savaičių sunkvežimį parvairuoti į jo registracijos šalį, dokumento paraštėse liko labai svarbių nuostatų, kurios daliai transportininkų verslo aplinką keičia drastiškai. Turiu galvoje įmones, kurios eksploatuoja įvairius furgonus. Vežantiems krovinius nuo 2,5 iki 3,5 tonos didžiausios leidžiamosios masės automobiliais, jau nuo gegužės 20-osios teks pasirūpinti licencijomis. Kaip jas gauti šiuo metu tiksliai atsakyti negali nei viena transporto politika besirūpinanti valdžios institucija“, – pastebi A. Šimelis, šią mintį išsakęs prasidedant šiųmečiam „Lietuvos komercinis automobilis 2022“ konkursui.
Tiesa, tai neliečia tik savo reikmėms ir tik po savo šalį krovinius gabenančių gamybininkų. Tačiau jei kokios nors prekės ar keleiviai tokiais mikroautobusais bei furgonais kerta valstybių sienas, jiems pradeda galioti panašūs reikalavimai, kaip ir dirbantiems su didžiaisiais sunkvežimiais ar autobusais. Netolimoje ateityje mažiesiems vežėjams teks pasirūpinti ir tachografais, ir darbo poilsio režimo taisyklėmis, ir specialiais įmonės administratorių bei vairuotojų mokymais. Kai kuriems vežėjams toks reikalavimų kartelės kilstelėjimas gali tapti neįveikiamomis aukštumomis.
Ne vieno verslo laukia šokas
„Esu beveik tikras, kad „Mobilumo pakete“ numatyti reikalavimai yra aktualūs keliems šimtams smulkiojo verslo žaidėjų. Iki šiol jų veikla nebuvo griežtai reglamentuojama, todėl ir detalios informacijos trūksta. Bet sprendžiant iš to, kiek Europoje zuja „mikriukų“ su lietuviškais valstybiniais registracijos numeriais, daugybės jų šeimininkų laukia šokas ir nemažas galvos skausmas“, – dėsto Lietuvos logistikos asociacijos vadovas.
Jis neatmeta galimybės, kad yra verslų, jau susipažinusių su neišvengiamomis permainomis, ir padariusių namų darbus. Tačiau pabendravęs su kolegomis A. Šimelis neslepia, kad didžioji dalis nežino nieko.
„Planuojama keisti ne tik licencijavimo tvarką, bet numatyti ir kiti Kelių transporto kodekso pakeitimai. Tarkim, kad smulkias siuntas vežantieji turės atitikti tokius pats reikalavimus, kokie keliami pašto paslaugų teikėjams, kaip numato Pašto įstatymas“, – akcentuoja A. Šimelis.
Sprendimų kol kas nėra
Pašnekovas atkreipia dėmesį, kad atsakymų į daugybę klausimų neturi ir Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). Kol kas patarimų dalyti nesiryžta ir A. Šimelis.
„Aišku tik tai, kad dvejų metų pasirengimo laikotarpio šių „Mobilumo paketo“ nuostatų įsigaliojimui niekas nepratęs. Kitaip tariant, gabenant krovinius be licencijos neišvengiamai kils grėsmė sulaukti baudų iš transporto prievaizdų Vakarų Europoje“, – kalbėjo ekspertas.