Paradoksalu, tačiau populiariausi pasaulyje sportiški modeliai visuomet pasižymi universalumu. „Volkswagen Golf GTI“, BMW M3 ar „Audi RS6“ kultiniais automobiliais tapo ne tik dėl savo techninių charakteristikų bei valdymo savybių, bet ir dėl galimybės jais kasdien patogiai naudotis. Ta pati priežastis lemia ir sparčiai augantį sportiškų miesto visureigių populiarumą.

Norint suprasti naujų automobilių rinkoje vykstančius pokyčius, išsami analizė nėra būtina. Pakanka keleto vartotojų pasiteirauti, kurį modelį jie laiko svajonių automobiliu.

2022-aisiais tarp atsakymų dažnai minimi tokie modeliai kaip BMW X5, „Audi Q8“ ar „Porsche Cayenne“. Greta erdvės, komforto ir kitų praktinių savybių visi šie miesto visureigiai turi aiškiai pastebimą bendrą bruožą – sportiškumą.

Europiečiams svarbu, kad automobilis būtų ne tik praktiškas, bet ir teiktų bent minimalų vairavimo malonumą. To paties dabar tikimasi iš didesnio pravažumo modelių, tad, plečiantis jų pasiūlai, jau nebūtina išleisti 80 tūkst. eurų, norint mėgautis visais teikiamais privalumais.

Didesnė nei 400 litrų talpos bagažinė, penkios sėdimosios vietos ir mažiau nei 5 sekundes trunkantis įsibėgėjimas iki 100 km/val. – tokiu unikaliu praktiškumo ir sportiškumo deriniu, pavyzdžiui, dabar pasižymi ir mažiau nei 45 tūkst. eurų kainuojantis „CUPRA Formentor“.

Galimi ir kiti pasirinkimai – pavyzdžiui, „Alfa Romeo Stelvio“, tačiau tuomet teks arba mokėti papildomus beveik 20 tūkst. eurų, arba tenkintis gerokai mažesne galia. Vienu iš labiausiai viliojančių pasiūlymų rinkoje laikomas „Porsche Macan“, o lojaliems „Audi“ ar BMW pirkėjams paruošti atitinkamai – Q3 arba X4. Tiesa, renkantis išties sportiškas (ir bent jau 250 AG galios) šių modelių versijas, teks pratuštinti banko sąskaitą – visų jų kaina siekia 70 tūkst. eurų.

Išvaizda gali būti apgaulinga

Žurnalo „Keturi ratai“ bendraautoris Renaldas Gabartas pastebi, kad sportiškumą kaip vieną svarbiausių akcentų gamintojų rinkodaros specialistai itin dažnai pasitelkia pristatydami naujus modelius. Tai daroma net ir tais atvejais, kai automobilis anaiptol nėra ypač dinamiškas. Anot žurnalisto, vien tik akį traukiantis išorės dizainas neužtikrina, kad automobilį bus smagu vairuoti.

„Prie sportiško automobilio išvaizdos derantys dizaino sprendimai neretai gali būti jokios realios funkcijos neatliekantys imitaciniai elementai. Tai labai dažnai galima pastebėti žvelgiant į aerodinamiką neva turinčias pagerinti kėbulo dalis“, – kalba pašnekovas.

Nagrinėdamas šią temą „Lietuvos metų automobilio 2023“ konkurso komisijos narys išskyrė „Alfa Romeo Tonale“ krosoverį. Patrauklus akiai modelis spinduliuoja sportiškumu, nors iš tiesų yra ganėtinai vangus. Tai atskleidžia ir konkursui pateikto automobilio techniniai duomenys: visureigis sveria maždaug 1 600 kg, o jame sumontuoto 1,5 litro darbinio tūrio variklio galia siekia 160 AG.

„Prekių ženklo įvaizdis taip pat lyg ir leistų manyti, jog „Tonale“ – gerąja prasme iš bendro konteksto išsiskiriantis automobilis su labai savitu charakteriu, visų pirma skirtas azartiškiems vairuotojams. Tačiau modelis su 1,5 litro darbinio tūrio varikliu tikrai nėra sportinis automobilis. Fizika neveikia taip, kad 160 AG užtektų norint greitai išjudinti 1,6 tonos“, – dėsto R. Gabartas.

Tinkamų pavyzdžių yra

Tačiau netrūksta ir gerų pavyzdžių, kuomet automobilio išvaizda idealiai atitinka ir jo charakterį. Žiūrint į vidutinio dydžio miesto visureigių segmentą, išsiskiria tokie modeliai kaip „CUPRA Formentor“ ir „Porsche Macan“. 2021 metais „Press ralyje“ būtent prie „Formentor“ vairo dalyvavęs R. Gabartas tikina, kad jis pateisina visus lūkesčius.

„Aišku, nereikia tikėtis, jog šiuolaikinė inžinerija paneigia fizikos dėsnius, – vairuojant „Formentor“ galima jausti, kad automobilio svorio centras yra šiek tiek aukščiau. Taip pat tai nėra pats lengviausias automobilis. Bet varikliui išvystant didesnę nei 300 AG galią, pagreitėjimas yra ganėtinai spartus. Traukos visiškai pakanka tais atvejais, kai reikia kažką aplenkti, ar tiesiog smagiau pralėkti užmiesčio keliu“, – patirtimi dalijasi žurnalistas.

Sportiškų automobilių rinka evoliucionuoja ir keičiasi, tačiau ne visiems vartotojams tie pokyčiai buvo vienodai priimtini. R. Gabartas prisimena, kad 2007 metais „Subaru“ pristačius su kitais C segmento modeliais turėjusį konkuruoti „Impreza“ hečbeką, kietakakčiai markės gerbėjai nesitvėrė pykčiu. Šį modelį jie siejo su sportiškiausiais legendiniais STI sedanais, o miesto automobilio įvaizdis jam visai nederėjo.

Atstoja įprastą šeimos automobilį

R. Gabartas atkreipia dėmesį, kad šiuolaikiniam vartotojui už tikslų valdymą ir nepriekaištingą sukibimą įsibėgėjant, stabdant ar įveikiant posūkius, svarbiau yra komfortas, universalumas, pagalbinės sistemos bei visas naujausias funkcijas turinti multimedijos įranga. Geras automobilis, nepriklausomai nuo jo dinamikos rodiklių, turi apimti visa tai ir dar daugiau.

Į sportiškus modelius besižvalgantys pirkėjai, anot žurnalisto, neturėtų nerimauti dėl su šiais automobiliais iki šiol siejamo mažesnio komforto, praktiškumo ar pernelyg didelių degalų sąnaudų. Dauguma galingiausių versijų turi režimus, skirtus važinėti uždaroje trasoje. „Audi“ modeliuose tam įrengtas „RS“, BMW – „M“, o tarkime, „CUPRA“ – „X“ mygtukas.

„Užtenka jį paspausti ir automobilio charakteris kardinaliai pasikeičia: pakaba tampa standesnė, vairo mechanizmas – tikslesnis, akceleratorius – jautresnis, o pavarų perjungimas – greitesnis. Taip pat šis režimas leidžia išnaudoti maksimalią variklio išvystomą galią. Bet jei reikia paprasto šeimos automobilio, tiesiog nespaudi to mygtuko ir naudojiesi juo kaip įprastu universalu ar krosoveriu“, –  komentuoja R. Gabartas.

Sportinio charakterio miesto visureigiai taip pat neverčia pirkėjų leistis į kompromisus. „CUPRA Formentor“, BMW X4 ar „Porsche Macan“ montuojamos jėgainės gali išvystyti didesnę nei 300 AG galią, tačiau visuose šiuose modeliuose komfortiškai gali važiuoti mažiausiai keturi šeimos nariai ir visas jų bagažas.

Evoliucijos etapas

Svarbia nauja niša laikomame vidutinio dydžio sportiškų krosoverių segmente jau pasirodo ir pirmieji unikalūs modeliai. Pavyzdžiui, „CUPRA Formentor“ išsiskiria ne tik unikaliu išorės dizainu ar salono stiliumi, bet ir bene didžiausia už vidutinę kainą siūloma sportiškumo porcija. Galinga šio modelio „VZ Cup“ versija su 2 litrų 310 AG galios benzininiu varikliu nuo 0 iki 100 km/val. įsibėgėja per 4,9 sekundės, išvysto didžiausią 250 km/val. greitį, o automobilio kaina prasideda nuo 43,3 tūkst. eurų.

Palyginkime: panašių techninių charakteristikų „Porsche Macan S“ atsieina 77 tūkst., o BMW X4 M40i – beveik 76 tūkst. eurų. Artimiausias „Formentor“ konkurentas –  galingiausias „Audi Q3 Sportback“ krosoveris kainuoja mažiausiai 50 tūkst. eurų, tačiau šiame modelyje montuojamas 2 litrų benzininis variklis išvysto tik 245 AG galią. Atitinkamai kuklesni yra ir automobilio dinamikos rodikliai: pagreitėjimas iki 100 km/val. trunka maždaug 6 sekundes, o didžiausias išvystomas greitis siekia 235 km/val.

R. Gabarto vertinimu, sportiški miesto visureigiai – neišvengiamas automobilių evoliucijos etapas. Aukštesne sėdėsena, patogesniu įlipimu ir saugumo pojūčiu vairuotojus viliojantys didesnio pravažumo modeliai išlieka ypač populiarūs, todėl natūralu, kad galingiausios jų versijos užima anksčiau karštiesiems hečbekams, sportiškiems sedanams ir universalams iki tol priklausiusią rinkos dalį.

„Sportiškumas keliasi į miesto visureigių segmentą. Nesunku suprasti, kodėl tai vyksta – šie modeliai yra tiesiog universalesni. Be to, pagal nutylėjimą visi supranta, kad turbūt retas su nauju krosoveriu nuspręs važiuoti tiesiai į lenktynių trasą. Visais kitais gyvenimo atvejais toks automobilis puikiai atlieka savo funkcijas“, – reziumuoja pašnekovas.