Keičiasi verslo poreikiai, keičiasi ir jam skirti automobiliai. Apie tai buvo daug diskutuojama gegužę praūžusiuose „Lietuvos metų komercinio automobilio 2022“ rinkimuose, kurių vertinimo komisija galėjo išbandyti visus neseniai rinkoje debiutavusius komercinius modelius. 11 skirtingas transporto priemones vertinusių specialistų kone vienbalsiai pripažino – gamintojai sparčiai reaguoja į rinkos pokyčius, o dėl to laimi tiek transporto parko valdytojai, tiek patys vairuotojai.
„Metų komercinio automobilio“ rinkimų ekspertai jau prieš dvejus metus atkreipė dėmesį, kad verslui skirti modeliai tampa vis panašesni į asmeninės paskirties lengvuosius automobilius. Komforto lygis vis dar šiek tiek skiriasi, tačiau, pavyzdžiui, šių metų konkurse dalyvavusiame naujajame „Iveco Daily“ furgone jau galima aptikti ir ypatingos konstrukcijos patogias sėdynes, ir pažangią pneumatinę galinės ašies pakabą – atributus, kuriems komerciniame transporte dar niekada nebuvo teikta tiek dėmesio.
Dar vienas ryškus pokytis – komercinio transporto elektrifikacija, gerokai išplėtusi iš esmės bet kurio verslo parko galimybes. To rezultatas – šių metų rinkimuose po keletą apdovanojimų pelniusi tos pačios platformos pagrindu sukurtų elektromobilių „Citroën ë-Jumpy“, „Peugeot e-Expert“ bei „Toyota Proace Electric“ trijulė.
Darbo vietos kokybė svarbi visiems
Specialistų teigimu, viena pamatinių visų pokyčių priežasčių – auganti vairuotojų paklausa ir verslininkų siekis pritraukti darbuotojų, viliojant kuo geresnėmis darbo sąlygomis. Dauguma krovininių modelių iki šiol buvo kuriami orientuojantis tik į praktinius dalykus, todėl, pasikeitus įmonių reikalavimų sąrašui, gamintojai nedelsdami reagavo į nūdienos tendencijas ir sutelkė dėmesį į komforto gerinimą.
„Darbo vietos kokybė rūpi visiems. Mums nenusispjauti, kokiame biure dirbame, kokiu kompiuteriu ar telefonu naudojamės. Lygiai taip pat yra su komerciniais automobiliais. Jeigu tai tavo darbo priemonė, tikrai svarbu, kaip ji įrengta“, – pabrėžė „Lietuvos metų komercinio automobilio 2022“ komisijos narys, žurnalo „Auto Bild Lietuva“ redaktorius Vitoldas Milius.
Su profesionaliais vairuotojais nuolat bendraujantis specialistas išgirsta labai tikslių įvertinimų apie transporto priemonių privalumus. Dauguma jų pripažįsta, kad komerciniai automobiliai išties tampa panašesni į lengvuosius, mat juose naudojama iš esmės ta pati komforto įranga ir saugumo sistemos.
„Gyvenimas keičiasi ir vairuotojai nori vairuoti gerus, talpius, komfortiškus ir saugius automobilius. Geresnė garso aparatūra, išmaniosios šviesos, kurios labai padeda daug važinėjant tamsiuoju metu – visi šie dalykai turi savo vertę. Junglumas taip pat yra vienas svarbesnių kriterijų, nes mes dabar visą savo gyvenimą turime kokiame nors įrenginyje, tad sklandus jo prijungimas prie automobilio yra ne išsidirbinėjimas, o realus šiuolaikinis poreikis“, – akcentavo V. Milius.
Anot pašnekovo, gausi įranga gali kilstelėti automobilio įsigijimo kainą, tačiau atitinkamai jis išlaikys didesnę vertę. Antrinėje rinkoje tokį transportą taip pat bus lengviau parduoti, jis lygiai taip pat bus geidžiamas, nes jame sukurtos geresnės darbo sąlygos.
Ergonomikos veiksnys
Konkurso komisijos narys, įmonės „Baltic Logistic Solutions“ transporto vadovas Baltijos šalims Viktoras Šinkariovas atkreipė dėmesį, kad furgonuose jau montuojamos sėdynės su pneumatine pakaba. Patogumą padidina ir sėdynės, kurių pagrindo ir atlošo porolonas prisitaiko prie vairuotojo kūno ir išlaiko įgytą formą.
„Ilgą laiką didžiuosiuose furgonuose buvo naudojami pigiausi plastikai ir paprasčiausios spyruoklinės sėdynės. Dabar viskas pasikeitė – pastebimai pagerėjo kabinų apdailos medžiagų kokybė, įtaisomos papildomos dėtuvės, diegiamos naujos saugumo sistemos“, – aiškino pašnekovas.
„Metų komercinį automobilį“ taip pat rinkęs žurnalo „Keturi ratai“ bendraautoris Renaldas Gabartas pastebėjo, jog gamintojai atlieka daug nematomo darbo tobulindami komercinių modelių salonų ergonomiką. Nors, įsėdus į tokį automobilį, iš pirmo žvilgsnio jis gali pasirodyti nepatogus, gera savijauta praleidus daug laiko prie vairo signalizuoja, kad vairuotojo darbo vietoje pritaikyti pasiteisinantys sprendimai.
„Tikrieji apgalvotos kabinos ergonomikos privalumai atsiskleidžia praleidus prie vairo daugiau laiko. Visą dieną vairavęs tokį automobilį, vis tiek būni ganėtinai gyvybingas ir darbingas, o tai – tikrai puikus pasiekimas“, – kalbėjo pašnekovas.
Važiuoja geriau
Greta komforto įrangos salonuose, pastebima ir komercinių automobilių valdymo savybių pažanga. V. Šinkariovas pažymėjo, kad šį poslinkį konkurse gerai iliustravo jau minėtas „Iveco Daily“. Jo kūrėjai transporto priemonės elgesiui kelyje akivaizdžiai skyrė didžiulį dėmesį.
Pašnekovo teigimu, ankstesnės kartos modelis dėl to dar sulaukdavo priekaištų, o naujos kartos furgonas valdomas pavyzdingai. Vienas svarbiausių tai lėmusių patobulinimų – kėbulo pasvyrimą posūkiuose ribojanti naujoji galinės ašies pneumatinė pakaba.
„Furgoną teko bandyti ir autodrome ant šlapios dangos – tuomet labai pasijautė automobilio valdymo tikslumas. Netgi neprireikė apsisukti sudėtingiausiose bandymų trasos vietose, kaip tai nutiko su kai kuriais kitais konkurse dalyvaujančiais modeliais. O svarbiausia tai, kad skirtumas labiausiai juntamas ant slidžios dangos“, – atliktus patobulinimus teigiamai vertino specialistas.
R. Gabartas pažymėjo, kad ne mažiau svarbus furgonų privalumas juos besirenkančiam verslui – platus asortimentas. Siūloma skirtingo aukščio, ratų bazių ir bendrojo kėbulo ilgio modifikacijų gausa gali būti kertinis aspektas.
„Konkurse turėjome furgoną, kurio modifikacija leidžia B kategoriją turinčiam vairuotojui vežti didelių gabaritų ir sunkius krovinius. Viduje būtų įmanoma patalpinti iki 4,8 metro ilgio daiktus“, – atkreipė dėmesį pašnekovas.
Anot V. Šinkariovo, furgono dinamika taip pat svarbi vairuotojui, kuriam nuolat zujant keliais ar miesto gatvėmis gali kilti įvairiausių situacijų, kuomet prireikia pakankamos ir sklandžiai perduodamos galios.
Pavyzdys – naujajame „Daily“ montuojami 2,3 arba 3 litrų darbinio tūrio varikliai, pasiekiantys iki 205 AG galią ir 470 Nm sukimo momentą, kuris gali būti perduodamas ratams per 8 laipsnių automatinę ZF pavarų dėžę. Kad užtikrintų tolygią variklio trauką, gamintojai jame sumontavo dvi turbinas – esant mažesniems sūkiams, veikia tik mažesnioji, o jiems spartėjant įsijungia ir didesnis turbokompresorius. Tai leidžia aprėpti plačią vartotojų poreikių kelyje amplitudę.