Daugybė rodiklių rodo, kad lietuvių finansinė padėtis yra viena geriausių nuo Nepriklausomybės pradžios. Žinoma, šiuo metu virš Europos plaukiantis ekonominio sulėtėjimo debesis meta šešėlį ir ant mūsų šalies finansų, tačiau tik laiko klausimas, kol vėl ims šviesti saulė ir mūsų kišenėse situacija stabilizuosis.

Nesunku paskaičiuoti, kad antras pagal brangumą pirkinys mūsų gyvenime yra automobilis. Žinoma, jei  transporto priemonės vertė siekia 1 000 eurų – tai gali būti ir dvidešimtas pagal brangumą jūsų perkamas daiktas, tačiau tokie atvejai reti. Statistiškai vidutinis naudotas automobilis Lietuvoje kainuoja 8 700 eurų, o naujas – 34 200 eurų.

Tiek vienu, tiek kitu atveju išleidžiama stambi suma, todėl ypač svarbu išsiaiškinti, ką už šiuos pinigus gaunate. Tikrai ne visais atvejais pirkimo momentu sumokėta mažesnė suma už automobilį neišsipūs transporto priemonės eksploatacijos pabaigoje.

Taigi, kokie yra pagrindiniai skirtumai perkant apynaujį, tačiau naudotą, ir visiškai naują automobilį? Kada naujo pirkti neapsimoka? O kuriais atvejais naujas automobilis bus patrauklesnis?

Kaina

Vienas svarbiausių rodiklių – kaina. Jei žiūrėsime labai paprastai, tiesiog į pinigų sumą, viskas kaip ir aišku – naudotas tos pačios kategorijos automobilis atsieina pigiau. Tačiau dauguma žmonių transporto priemonę perka lizingu. Ir čia prasideda įdomioji dalis.

Paimkime 10 metų senumo automobilį. Įsivaizduokime, kad tai lietuvių mėgstamas 5 serijos BMW. Jo kaina – 15 tūkst. eurų. Kadangi pagrindiniai šalies bankai senus automobilius lizinguoja nenoriai, tikėtina, kad teks kreiptis į alternatyvų finansuotoją. Vieno geriausiai Lietuvoje žinomų finansuotojų internetinė skaičiuoklė rodo, jog perkant 15 tūkst. eurų kainuojantį automobilį išsimokėtinai 5 metams, mėnesinė įmoka bus 323,19 euro. Bendra šio kredito metinių palūkanų norma – 12,41 proc.

Tačiau jei pirkėjas nesivaiko prabangos ženklų ir tiesiog nori automobilio, su kuriuo galėtų saugiai ir patogiai nusigauti iš taško A į tašką B, – panašios mėnesinės sumos pakaks ir visiškai naujam modeliui. Kaip pavyzdį paimkime visiškai naują, vidutinės komplektacijos „Kia Ceed“ su automatine pavarų dėže, kurio įsigijimo kaina – 25 490 eurų.

Perkant naują automobilį, bankas jums pasiūlys mažesnes palūkanas – kai kuriais atvejais jos siekia vos 2,29 proc. Taip pat egzistuoja ir lizingo su likutine verte galimybė. Šiandien, kai naudotų automobilių kainos šovusios į dausas, gauti 35 proc. likutinės vertės pasiūlymą tikrai nėra sudėtinga.

Perkant automobilį lizingu aukščiau išvardytomis sąlygomis 5 metų laikotarpiui, mėnesinė automobilio įmoka sieks 293,75 euro. Pridėjus KASKO draudimo įmokas, mėnesinės išlaidos abiem atvejais tampa maždaug vienodos.

Automobilių istorijos patikros įmonės „carVertical“ komunikacijos vadovas Matas Buzelis tokioje situacijoje regi naudoto automobilio pranašumą, jei pirkėjas ieško geresnės komplektacijos ar aukštesnės klasės transporto priemonės.

„Už tą pačią kainą galima įsigyti geriau įrengtą, galingesnį arba ekonomiškesnį modelį nei naujas. Čia ne mažiau aktualus nuvertėjimas, nes staigiausiai automobiliai nuvertėja per pirmuosius 3 metus. Manoma, kad labiausiai verta rinktis maždaug 3–5 metų senumo transporto priemones, nes jos būna santykinai naujos, tačiau pakankamai modernios. Jose yra didžioji dalis tų privalumų, kuriais puikuojasi naujos mašinos“, – teigia specialistas.

Garantija

Mėnesinės įmokos perkant abu anksčiau įvardytus automobilius yra panašios, o ramybės lygis skiriasi kardinaliai. Ko gero, pagrindinis skirtumas tarp naujo ir pavažinėto automobilio yra tas, jog pastarasis gali jus nustebinti neplanuotomis išlaidomis.

Įvairių ekspertų skatinimai prieš perkant patikrinti naudotą automobilį servise – ne iš piršto laužti. Gyvenimo mačiusi transporto priemonė gali turėti paslėptų defektų. O nuo tų defektų dydžio tiesiogiai priklauso ir tvarkymui išleidžiama šlamančiųjų suma.

Tuo tarpu naujas automobilis turi papildomą komplektacijos dalį, kuri vadinasi garantija. Ir čia atsiskleidžia tai, kodėl anksčiau kaip pavyzdys pateikta būtent „Kia“. Korėjiečių gamintojas savo naujiems produktams suteikia 7 metų garantiją. Vadinasi, net po 5 metų, kai baigsite mokėti lizingo įmokas, automobilis vis dar bus garantinis. Tai leis jį parduoti greičiau bei brangiau.

„Naujo automobilio pranašumas prieš naudotą yra ramybė dėl jo būklės ar galimų siurprizų. Garantija suteikia pasitikėjimą ir leidžia tiksliau įvertinti eksploatacines išlaidas“, – paaiškina automobilių rinkos ekspertas M. Buzelis.

Techninė priežiūra

Svarbu nepamiršti, kad garantija galioja tik tokiu atveju, jei naujo automobilio savininkas atlieka periodinę apžiūrą įgaliotajame centre. Dažniausiai transporto priemonė tikrinama kas tam tikrą kilometrų skaičių arba kas metus. Remonto darbų sumos yra skelbiamos viešai, todėl išlaidas galima planuoti iš anksto.

Tuo tarpu turint naudotą mašiną, ją galima vežti į „garažines dirbtuves“, kuriose tie darbai greičiausiai bus atlikti pigiau. Tik reikia turėti omenyje, kad prie pigesnių aptarnavimo kaštų bet kada gali prisidėti netikėtų gedimų kaštai, kurių suplanuoti iš esmės neįmanoma. O „garažinėse dirbtuvėse“, ko gero, ir už darbų kokybę atsakingo asmens nėra.

M. Buzelis kaip vieną iš naujo automobilio pliusų taip pat įžvelgia galimybę užsisakyti tam tikros spalvos modelį su konkrečia įranga. Tačiau priduria, jog nemaža dalis vairuotojų visgi renkasi naują ir dėl šventos ramybės.

„Jie žino, kad yra pirmi savininkai ir kad niekas dar nepadarė nieko bloga jų turtui. Automobilis nedaužtas, jo dokumentai – tvarkingi. Pirkėjams patinka skaidrumas, o būtent skaidrumo ir aiškumo trūksta renkantis naudotą transporto priemonę“, – vertina pašnekovas.