Didieji furgonai, kaip ir dauguma krovininių modelių, verslui ilgą laiką buvo kuriami orientuojantis vien tik į praktinius dalykus ir siekiant kuo labiau sumažinti įsigijimo kainą bei eksploatacijos išlaidas. Tai iki šiol įmonėms itin svarbūs pasirinkimo kriterijai, tačiau reikalavimų sąrašas plečiasi, o greta ekonominės naudos vis didesnis dėmesys skiriamas naudojimo patogumui ir vairuotojo komfortui.
Lietuvoje rengiamų „Metų komercinio automobilio“ rinkimų ekspertai jau prieš dvejus metus atkreipė dėmesį, kad verslui skirti modeliai tampa vis panašesni į asmeninės paskirties lengvuosius automobilius. Komforto lygis vis dar šiek tiek skiriasi, tačiau, kaip pastebėjo šių metų konkurso komisijos nariai, patogias sėdynes, pažangią pneumatinę pakabą, sklandžiai veikiančią automatinę transmisiją ir galingą variklį turintis didelis furgonas, kaip, pavyzdžiui, rinkimuose dalyvaujantis „Iveco Daily“, – išskirtinai patogi darbo vieta.
Tiksliau valdomas ir dinamiškesnis
„Lietuvos metų komercinio automobilio 2022“ komisijos narys, įmonės „Baltic Logistic Solutions“ transporto vadovas Baltijos šalims Viktoras Šinkariovas pripažįsta, kad būtent naujasis „Daily“ maloniai nustebino geromis valdymo savybėmis. Anot pašnekovo, ankstesnės kartos modelis dėl to dar sulaukdavo priekaištų, o naujos kartos furgonas kelyje elgiasi pavyzdingai. Vienas svarbiausių tai lėmusių patobulinimų – kėbulo pasvyrimą posūkiuose ribojanti naujoji galinės ašies pneumatinė pakaba.
„Furgoną teko bandyti ir autodrome ant šlapios dangos, o tuomet labai pasijautė automobilio valdymo tikslumas. Netgi neprireikė apsisukti sudėtingiausiose bandymų trasos vietose, kaip tai nutiko su kai kuriais kitais konkurse dalyvaujančiais modeliais. O svarbiausia tai, kad skirtumas labiausiai juntamas ant slidžios dangos“, – atliktus patobulinimus teigiamai vertina specialistas.
Anot įmonės atstovo, taip pat visiškai užteko ir konkursui pateiktame „Daily“ sumontuoto 2,3 litro darbinio tūrio variklio traukos. Sunkiausiems darbams skirtiems modeliams siūlomas ir naujas 3 litrų darbinio tūrio jėgos agregatas. Šis motoras su dviem turbinomis išvysto net 205 AG galią ir 470 Nm sukimo momentą.
Trauka taip pat pasiekiama itin tolygiai: esant mažiems sūkiams, veikia tik mažesnė turbina, o jiems kylant aktyvuojamas ir didesnis antras turbokompresorius.
„Furgono dinamika – svarbesnis veiksnys, nei gali atrodyti. Automobilis neturi erzinti ir varginti vairuotojo, kuriam per dieną tenka nusigauti į 50 skirtingų vietų“, – apie išvystomos didesnės traukos naudą kalba V. Šinkariovas.
Pigiausi plastikai kabinoje – praeitis
Pasikeitė ir kiti tokiems modeliams kaip „Iveco Daily“ keliami reikalavimai. V. Šinkariovo teigimu, vienu svarbiausių klientų lūkesčių tapo patogumas. Įmonių vairuotojai didžiąją dalį dienos praleidžia automobiliuose, todėl šie turi būti pakankamai komfortiški.
„Šiuolaikinis komercinis automobilis privalo būti visapusiškai patogus. Prireikus vairuotojas gali, pavyzdžiui, sustoti ir papietauti niekur neišlipdamas. Gamintojai taip pat turi pasirūpinti patogiu pakrovimu ir iškrovimu. Svarbu netgi tai, kad įlipimo į kabiną laiptelis būtų nei pernelyg aukštai, nei pernelyg žemai“, – šiuolaikiniam komerciniam automobiliui keliamus reikalavimus dėsto pašnekovas.
Nesikeičiant sudėtingai situacijai darbo rinkoje, įmonės deda vis daugiau pastangų, siekdamos suteikti vairuotojams pačias komfortiškiausias darbo sąlygas. V. Šinkariovas atkreipia dėmesį, kad furgonuose jau montuojamos sėdynės su pneumatine pakaba. Patogumą padidina ir „Daily“ įrengtos sėdynės, kurių pagrindo ir atlošo porolonas prisitaiko prie vairuotojo kūno ir išlaiko įgytą formą.
„Ilgą laiką didžiuosiuose furgonuose buvo naudojami pigiausi plastikai ir paprasčiausios spyruoklinės sėdynės. Dabar viskas pasikeitė – pastebimai pagerėjo kabinų apdailos medžiagų kokybė, įtaisomos papildomos dėtuvės, diegiamos naujos saugumo sistemos. Papildomos įrangos nėra daug – tai ne asmeninės paskirties lengvasis automobilis, bet anksčiau to visai nebuvo“, – aiškina bendrovės atstovas.
„Metų komercinį automobilį“ taip pat renkantis žurnalo „Keturi ratai“ bendraautoris Renaldas Gabartas pažymi, kad pagrindinis tokio furgono kaip „Daily“ privalumas – be galo plati skirtingų versijų gama. Siūloma skirtingo aukščio, ratų bazių ir bendrojo kėbulo ilgio modifikacijų gausa.
„Galima išsirinkti tokį furgoną, su kuriuo B kategoriją turintis vairuotojas galės vežti didelių gabaritų ir sunkius krovinius. Įspūdingi krovinių skyriaus gabaritai. Viduje įmanoma patalpinti iki 4,8 metro ilgio daiktus“, – pagrindinį privalumą įvardija pašnekovas.
Apgaulingas pirmasis įspūdis
R. Gabartas pastebi, jog prie lengvųjų automobilių įpratusiems vairuotojams po pirmųjų kilometrų „Daily“ nebūtinai atrodys itin patogus. Tenka įprasti prie neįprastos sėdėsenos, o reguliavimo galimybės nėra didelės. Visgi galiausiai paaiškėja, kad inžinierių pasirinkta konfigūracija – ergonomiškai taisyklinga.
„Tikrieji apgalvotos kabinos ergonomikos privalumai atsiskleidžia praleidus prie vairo daugiau laiko. Visą dieną vairavęs tokį automobilį, vis tiek būni ganėtinai gyvybingas ir darbingas, o tai – tikrai puikus pasiekimas“, – apie specifinę komercinio transporto ergonomiką kalba pašnekovas.
Žurnalisto manymu, kabinos apdailos medžiagų kokybė – labai gera. R. Gabartą taip pat nustebino ir nepaprastai sklandžiai veikianti automatinė gamintojo ZF aštuonių pavarų dėžė. Papildomo patogumo kasdien vairuojant furgoną mieste taip pat suteikia ir visai nedidelis 12 metrų „Daily“ apsisukimo skersmuo. Furgonui, kurio kėbulo ilgis viršija šešis metrus, – tai labai geras rezultatas ir net prilygsta lengvajam automobiliui.
„Dėl išskirtinio manevringumo atsisėdęs prie vairo visiškai nejauti jokio diskomforto, nepaisant to, kad tai didžiulis automobilis“, – komentuoja žurnalistas.