Į 2021 metus persikėlusi transporto rinka pasibaigus pirmajam ketvirčiui rodo aiškius atsigavimo ženklus. Nors sausio ir vasario mėnesiais prekyba transporto priemonėmis dar judėjo sulėtėjusiu tempu, kovą situacija stipriai keitėsi ir panašu, kad prekybos tempai kyla.
Lankomiausio šalies transporto skelbimų portalo Autoplius.lt duomenimis, per pirmą šių metų ketvirtį naujų automobilių rinka (atmetus reeksportą) liko sumažėjusi 10 proc., naudotų automobilių sandorių nukritęs krito 27 proc., o į šalį įvežtų naudotų automobilių srautas – taip pat 10 proc. Tačiau žvelgiant tik į kovo mėnesį – fiksuotas 43 proc. bendras rinkos augimas.
Pastebima, kad vidinėje rinkoje jau registruotų senesnių automobilių savininkus taršos mokestis stabdo nuo automobilio pardavimo. Nenorint mokėti taršos mokesčio už naujesnę – sena transporto priemonė naudojama ilgiau. Iš dalies to pasekmė 117 dienų per metus pasenęs Lietuvos automobilių parkas. Tai gana stiprus neigiamas pokytis, nes iki šiol stebėdavome nors ir lėtą, tačiau parko jaunėjimą.
Portalo komunikacijos specialistas Gintenis Dauparas pastebi, kad bendrai automobilių rinkos apyvarta sumažėjo 8 proc. lyginant su prieš metus Lietuvoje buvusia situacija ir sudaro 527,7 mln. eurų. Tačiau apyvartos kritimas yra mažesnis, nei sandorių kiekio.
“5,4 tūkst. eurų. Tiek šiuo metu siekia vidutinė parduoto naudoto automobilio kaina mūsų rinkoje. Nors šis rodiklis lyginant su paskutiniu praeitų metų ketvirčiu ir smuko, lyginant su lygiai prieš metus buvusiais rodikliais kaina pakilo beveik 15 proc.” – teigia G. Dauparas.
Automobilių sandorių, lyginant su tuo pačiu praeitų metų ketvirčiu statistiškai yra sumažėję visuose kainos segmentuose. Tačiau pernai sausio bei vasario mėnesiais sandorių kiekis buvo aukšas, kai tuo tarpu šiemet pirmus du metų mėnesius egzistavo karantino sąlygos. Tuo tarpu žvelgiant į kovo mėnesį – 1-10 metų amžiaus naudotų automobilių pardavimai buvo aukštesni nei 2019-aisiais. Senesnėse amžiaus grupėse sulėtėjimas išlikęs, tačiau čia matomas ryškus nuo pernai metų įvesto automobilių registracijos mokesčio poveikis.
“Nepaisant įvesto taršos mokesčio, panašu, kad senų transporto priemonių atsikratoma nėra.” – teigia Autoplius.lt portalo vadovas A.Mizeras – “Savininkai, dėl taršos mokesčio sukelto barjero parduodant automobilį, jo nekeičia ir naudojasi toliau. Automobiliai kasmet sensta, o statistika prastėja. Daugiau nei 21 metų sulaukusių automobilių Lietuvoje lyginant su tuo pačiu 2020 metų ketvirčiu padaugėjo 14,4 proc.”
Populiariausia automobilio marke Lietuvoje tarp naujai įvežtų ir pirmą kartą mūsų šalyje registruotų automobilių ir toliau išlieka “Volkswagen”. Tačiau vis populiarėja “Volvo” ir kyla į ketvirtą poziciją iš jos išstumdama jau ilgai lyderių penketuke esančią “Toyota”.
Top 10 naujai į Lietuvą įvežtų, naudotų automobilių dešimtuke atsirado ir trys naujokai. Du iš jų – “Volvo”. Tai “V70/XC70” ir “XC60” modeliai. Panašu, kad ši markė tampa vis patrauklesnė Lietuvos pirkėjams. Automobiliai populiariausių modelių sąraše užima 8 ir 9 vietas. Volvo pirkėjai jau priskiriami į tą patį segmentą prie pamėgtų vokiškų markių, kurioms yra daug metų ištikimi.
Nors naujų automobilių sandorių kiekis ir sumažėjo 26 proc., tačiau verta atkreipti dėmesį, kad didelė įtaką čia turi reeksportas. Atmetus jį, Lietuvoje naujų parduotų automobilių kiekio sumažėjimas siektų 10 proc.
Naujų hibridinių automobilių pardavimai Lietuvoje taip pat nuosekliai auga. Šiemet matomas 2,8 proc. punkto prieaugis. Latvijoje prieaugis dar didesnis – 3,1 proc punkto. Pastaroji – alternatyviais degalais varomų naujų automobilių lyderė tarp Baltijos šalių.
Lietuvoje į populiariausių naujų automobilių markių top 5 papuolė 2 naujokai. Tai “Peugeot” ir “Renault”. Panašu, kad atsinaujinęs “Peugeot” šeimos dizainas tampa vis patrauklesnis pirkėjams. Pardavėjai automobiliams siūlo pakankamai žemas kainas ir aukštas likutines vertes. Tai pradėjo atsispindėti ir statistikoje.
Pernai nurašytų transporto priemonių buvo maždaug 22 tūkst., apie 2 kartus daugiau nei metais prieš tai. Nurašymų padaugėjo, kuomet buvo siūlomos subsidijos mažiau taršiems automobiliams, elektromobiliams, paspirtukams bei kitoms transporto priemonėms. Šių subsidijų nelikus nurašymai grįžo į ankstesnę būseną.
Kaip teigia rinkos ekspertas, kovas suteikia optimizmo. Rinkos rodikliai artėja link tų, kokius matėme dar iki pandemijos. Sekantis ketvirtis turėtų būti geresnis. Tam įtakos turės laisvėjantis judėjimas, skiepai, atsidarinėjanti ekonomika ir pačių žmonių bei auto verslų prisitaikymas.
“Toliau jaučiamas neigiamas registracijos mokesčio efektas. Seni automobiliai užsilieka pas vairuotojus ilgiau ir yra parduodami rečiau. Be mokesčio korekcijų čia pokyčių tikėtis sunku. Tai daro nemažą įtaką rinkos susitraukimui ir trukdo augimui. Senų transporto priemonių savininkai nepardavę savo automobilių neperka ir naujesnių. Šis efektas per grandinę persiduoda ir į naujesnius segmentus. Ar situacija keisis į gerą? Labiausiai tai priklausys nuo atnaujinto mokesčio projekto, apie kurį pradedamos diskusijos Vyriausybėje.” – teigia A. Mizeras.