Prieš pirkdami naudotą automobilį žmonės domisi ne tik specifiniais tam tikro modelio ypatumais, bet ir vertės išlaikymo savybėmis.

Kaina yra vienas svarbiausių kriterijų ir daugelis vairuotojų naiviai tikisi, jog po kelių metų eksploatacijos parduodami savo transporto priemonę jie susigrąžins didžiąją dalį sumokėtų pinigų.

Vidutinė naudoto automobilio kaina Lietuvoje paskutinį 2018-ųjų metų ketvirtį siekė apie 4200 eurų, o automobilius lietuviai dažniausiai renkasi 4-5 metams. Autoplius.lt komunikacijos vadovas Matas Buzelis pastebi, kad per tokį laiko intervalą nuvertėja visų amžiaus grupių automobiliai, o nauja galimybė aiškiai matyti konkretaus automobilio vertės pokyčio grafiką skelbime sudaro palankesnes sąlygas kruopščiau planuoti biudžetą.

„Renkantis automobilį reikėtų kruopščiai suplanuoti biudžetą. Matydami, kaip keitėsi dominančios transporto priemonės vertė, pirkėjai gali numatyti, kokia apytikslė automobilio kaina bus po kelių metų“, – teigia M.Buzelis. „Kai kuriais atvejais nuvertėjimo grafikas gali pakeisti vairuotojo nuomonę apie tam tikrą automobilį, nes tai – labai objektyvi informacija.“

Lankomiausias šalies transporto skelbimų portalas ištyrė tris amžiaus grupes – įvertino, kaip keitėsi 2004, 2009 ir 2012 metais pagamintų automobilių vertė per paskutinius penkerius metus ir tai leido nustatyti, kokius modelius pasirinkę vairuotojai sutaupė daugiausiai pinigų.

Remiantis 15 metų amžiaus automobilių nuvertėjimo statistika, pastebima, kad geriausiai savo vertę išlaiko visureigiai. „Nissan Patrol“, „Opel Frontera“, „Jeep Grand Cherokee“, „SsangYong Rexton“, „Subaru Forester“ – visi šie modeliai patenka į geriausiai savo kainą išlaikančių automobilių šešetuką – per penkerius metus jie nuvertėjo tik nuo 4 iki 19 proc.

Tačiau labai tvirtą poziciją užima ir pavežėjų bei taksi bendrovių pamėgti hibridiniai „Toyota Prius“. 15 metų senumo arba 2004-aisiais pagaminti modeliai per pastaruosius penkerius metus nuvertėjo tik apie 13 proc. – jų vidutinė kaina 2014 metais siekė apie 4300 eurų, o šiuo metu 15 metų amžiaus „Prius“ vidutinė rinkos kaina siekia maždaug 3800 eurų. Tai – ne tik populiariausias hibridinis automobilis Lietuvoje, bet ir garbingą antrąją poziciją pagal vertės išlaikymą užimantis šios amžiaus grupės modelis.

Dešimties metų senumo parduodamų automobilių imtyje saugiausia investicija, remiantis Autoplius.lt duomenimis, laikomi „Honda Insight“ hibridai. Šie per pastarųjų 5 metų laikotarpį nuvertėjo tik penktadaliu – vidutiniškai nuo 6400 iki 5100 eurų. Antrąją bei trečiąją pozicijas pasidalino „Toyota Land Cruiser“ bei „Honda Jazz“ – jų vertė per 5 metus sumenko atitinkamomis 21 bei 24 proc. dalimis.

2009 metų „Toyota Prius“ modeliai per penkerius metus vidutiniškai nuvertėjo ketvirtadaliu – šiam modeliui atiteko 4 vieta tarp visų 2009 metų Lietuvoje parduodamų naudotų automobilių, o penktąją užėmė „Honda CR-V“ – šie miesto visureigiai per penkerius metus nuvertėjo maždaug 27 procentais.

„Didelis naudotų hibridinių automobilių geidžiamumas stipriai prisideda prie tvirtos jų rinkos kainos“, – pastebi Autoplius.lt komunikacijos vadovas M.Buzelis.

Dar naujesnėje, 2012 metais pagamintų automobilių amžiaus kategorijoje pastebimos globalios visureigių pirkimo tendencijų pasekmės.

„Mažiausiai prarado tie vairuotojai, kurie pasirinko ekonominės klasės miesto krosoverius. Žmonės tiesiog eina iš proto dėl miesto automobilių su aukštesne prošvaisa bei sėdėjimo pozicija. Būtent dėl didelės jų paklausos rinkoje tokio tipo transporto priemonės gerai išlaiko kainą. Ypač vertingi yra tie modeliai, kurie pasižymi labai geru kainos bei patikimumo santykiu“, – atskleidžia Matas Buzelis.

Skamba paradoksaliai, tačiau 2012-ųjų „Mitsubishi Outlander“ vertė per pastaruosius penkerius metus paaugo maždaug dešimtadaliu, o tų pačių gamybos metų „Toyota RAV4“ bei „KIA Sportage“ vertė praktiškai nepasikeitė. 4 ir 5 pozicijas pasidalino „Honda CR-V“ bei „Toyota Corolla“ šie automobiliai per 5 metų laikotarpį nuvertėjo po 13 proc.

Automobilių rinkos eksperto Mato Buzelio teigimu, labiausiai nuvertėja naujesni „Premium“ segmento automobiliai, reikalaujantys didelių eksploatacinių išlaidų – per pusę dešimtmečio jie neretai praranda apie pusę savo vertės. Tiesa, teigiama prabangesnių automobilių savybė – sugebėjimas išlaikyti didelę kainą jau praradus didžiąją dalį vertės.