Svarbiausių procesų valdymą automobiliuose perėmusi elektronika reikalauja įvairių daviklių, todėl net ir ekonominės klasės modeliuose valdymo blokai fiksuoja daugumą variklio parametrų. Sportiniai automobiliai nuo tokių transporto priemonių skiriasi tuo, kad juose ši informacija pateikiama vairuotojui. Taip pat perduodami ir kiti dinamišką valdymą palengvinantys duomenys, kuriems fiksuoti dažniausiai reikalingi papildomi davikliai.

Didėjant daviklių skaičiui, augant kompiuterių spartai ir tobulėjant ekranams, galinguose sportiniuose automobiliuose gretai atsirado sportinio vairavimo režimo ekranai. Juose gali būti rodoma visa svarbiausia ar tiesiog pasivažinėjimus lenktynių trasoje paįvairinanti informacija. Greta nuo seno įprastų eksploatacinių skysčių parametrų atsirado chronometrai, galios ir sukimo momento skalės bei perkrovų grafikai.

Svarbu ir tai, kad informacijos išvedimas nėra brangus technologinis sprendimas, todėl jis plačiai diegiamas ne tik superautomobiliuose. Dabar netgi „Mercedes-AMG A45 S“ važiuojant trasoje gali pateikti greičio ir stabdymo intensyvumo pokyčio kreives. O paprastesniuose karštuose hečbekuose, kaip antai „Ford Focus ST“ ar „Volkswagen Golf GTI“, atsirado sportinio režimo ekranai, kuriuose rodomas turbinos slėgis, alyvos ir aušinimo skysčio temperatūra.

Išskirtinį dėmesį vairuotojo patirčiai trasoje skiriantys gamintojai pasiūlė dar įdomesnių sprendimų. Pavyzdžiui, „Hyundai i30 N“ modelyje rodoma droselio sklendės padėtis ir stabdžių sistemos slėgis, o „Renault Megane RS“ pateikiami visų keturių vairuojamųjų ratų pasisukimo kampai.

Vairuotojas turi atsirinkti, kas išties svarbu

Automobilių entuziastas ir žiedinių lenktynių dalyvis Vytas Bilinskas atkreipia dėmesį, kad, žiūrint į sportinio automobilio prietaisų skydelį ar ekraną, reikėtų atsirinkti, kas vairuotojui iš tiesų svarbu. Labai naudinga matyti padangų slėgį, nes, priklausomai nuo temperatūros, šis parametras labai kinta.

„Tai ypač aktualu važiuojant lenktynių trasoje, kadangi pagal slėgį galima tiksliai įvertinti, ar jau pakankamai sušilusios padangos, ar jos neperkaista. Remdamasis šia informacija, gali priimti tinkamą sprendimą. Sustoti ir matuoti padangų slėgį – ne taip paprasta ir užtrunka gerokai ilgiau“, – dėsto sportinio vairavimo specialistas.

Standartiškai padangų slėgis yra stebimas daugelyje naujų automobilių, bet jei tai nėra bekelei skirti visureigiai, skaitinė vertė įprastai nepateikiama. Užfiksavus žymų slėgio sumažėjimą, prietaisų skydelyje užsidega lemputė, tačiau vairuotojas turi nuspręsti pats, kiek rimta yra problema. Stoti šalikėlėje ar ne, daugelis tuomet sprendžia iš automobilio elgesio kelyje.

„Matant rodmenis ekrane – viskas gerokai paprasčiau. Tai patogu ir kasdien vairuojant, nes padangų slėgis gali sumažėti vien dėl šalto oro, tačiau tai nėra pavojinga. Tiksliai matydamas pokytį gali priimti sprendimą važiuoti toliau arba sustoti degalinėje pakoreguoti slėgį iki norimos vertės“, – kalba V. Bilinskas.

Informacija apie aušinimą ir tepimą – itin naudinga

Norint pateikti išsamesnę informaciją, reikalingi papildomi davikliai, o tai taip pat prisideda prie šiek tiek didesnės sportiško automobilio kainos. Standartiniuose „Volkswagen“ modeliuose padangų slėgio pokytis nustatomas apdorojant iš ABS daviklių gaunamus duomenis ir pagal tai fiksuojant sukimosi greičių skirtumus (išeinant orui, rato skersmuo mažėja, o sukimosi greitis – didėja). Tokia sistema atlieka savo funkciją, tačiau nėra tiksli.

„Tuo metu „Porsche“, BMW ir kiti sportinių automobilių gamintojai naudoja daugiau duomenų pateikiančius daviklius. Atskirais atvejais jie netgi rodo padangos temperatūrą“, – konstatuoja V. Bilinskas.

Variklio duomenų išvedimas, anot pašnekovo, gali būti labai naudingas ne tik per automobilių sporto renginius – trasoje tai kone būtinas atributas. Turimos technikos galimybes dažnai išbandantys ir ją tinkamai prižiūrintys vairuotojai greitai įpranta stebėti aušinimo skysčio ir alyvos temperatūrą, tepimo sistemos slėgį bei turbinos darbą.

„Karštą dieną net ir vairuojant gatvėje alyvos temperatūra gali pastebimai pakilti dėl tam tikrų konstrukcijos subtilybių, pavyzdžiui, ne pačioje geriausioje vietoje sumontuoto radiatoriaus. Laiku pastebėjęs temperatūros pokytį, vairuotojas gali imtis veiksmų ir nesugadinti variklio“, – aiškina lenktynininkas.

Variklio aušinimas ir tepimas stebimas nuo pirmųjų sportinių automobilių atsiradimo. Didžiausias pastarųjų metų pokytis – duomenys pateikiami nebe analoginiu, o skaitmeniniu formatu.

Ir tai taikoma ne tik tokių brangių sportinių automobilių, kaip M serijos BMW ar galingiausių „Audi“ gamoje RS modelių, konstrukcijoje. Štai informaciją apie alyvos ir aušinimo skysčio temperatūrą galima matyti sportinio naujojo „Hyundai Kona N“ krosoverio prietaisų skydelyje.

Tikslumą užtikrina papildomi davikliai

V. Bilinskas pažymi, kad apie galingus variklius visuomet bus pateikiama šiek tiek daugiau informacijos. Standartiniuose automobiliuose aušinimo skysčio ar alyvos slėgio davikliai įspėjimus į prietaisų skydelį perduoda tik tuomet, kai stebimas parametras viršija tam tikrą vertę, todėl vairuotojas sužino tik patį faktą. Siekiant galinguose modeliuose išvengti brangių gedimų, dažniausiai pateikiamos tikslios svarbiausių eksploatacinių parametrų vertės.

„Todėl sportiniai automobiliai gali turėti ir du tą patį parametrą stebinčius daviklius: vienas iš jų fiksuoja ribinę vertę ir pagal tai įsijungia arba išsijungia, o kitas pateikia tikslią skaitmeninę išraišką“, – aiškina sportinių automobilių specialistas.

Pašnekovas priduria, jog yra parametrų, kurie iš tiesų aktualūs tik išvažiavus į trasą. Perkrovas įsibėgėjant, stabdant ir įveikiant posūkius rodantis akselerometras leidžia lengviau įvertinti sukibimą. Permontavus padangas ar pakeitus jų slėgį, vairuotojas gali tiksliau žinoti, kokio dydžio perkrovas išvysto stabdydamas konkrečiame ruože ar įveikdamas posūkį.

V. Bilinskas pastebi, kad ne visa sportinio automobilio prietaisų skydelyje ar centriniame ekrane pateikiama informacija yra naudinga. Geras to pavyzdys – naujuose BMW modeliuose rodoma išvystoma galia ir sukimo momentas. Pašnekovo teigimu, šie skaičiai labiau skirti pasipuikuoti prieš draugus ar pažįstamus.

Geriausiai paruoštos – brangiausios versijos

Vairuotojams, svarstantiems apie pirmo sportiško automobilio pirkimą, V. Bilinskas pataria net ir pradedant nuo vadinamųjų karštųjų hečbekų, pavyzdžiui, „Hyundai i30 N“ ar „Honda Civic Type R“, rinktis pačią galingiausią komplektaciją, kurioje būtų sumontuota visa geriausia įranga.

„Svarbu ne tik tai, kad brangiausioje versijoje montuojamas galingiausias variklis geriau atlaikys agresyvų vairavimą ir bus patikimesnis. Tokiame automobilyje taip pat bus sumontuoti geriausi stabdžiai, plačiausios padangos ir visi sportiškam valdymui reikalingi priedai. Tai labai pravers trasoje, tačiau taip pat bus naudinga ir kasdien vairuojant automobilį“, – patarimais dalijasi žiedinių lenktynių dalyvis.