Praėjusioje Lietuvos vairuotojų geriausiai vertinamų automobilių apžvalgoje patyrinėjome prestižinių automobilių sektorių. Toje apžvalgoje pamatėme, kad pačios populiariausios prestižinių automobilių markės BMW automobiliai yra vertinami gana prastai. Tiesa sakant, labai prastai. Šį kartą patyrinėkime kokie masinio sektoriaus automobiliai yra geriausiai vertinami Lietuvoje. Apsiribokime nedideliais miesto automobiliais, nes būtent tokie yra populiariausi Europoje ir žinoma populiarūs pas mus. Krosoverių į šią apžvalgą neįtraukiame – šiai itin populiariai ir subtiliai klasei skirsime atskirą apžvalgą.
Pirmiausia pažiūrėkime kokią rinkos dalį užima kompaktiški, bet praktiški masinio sektoriaus automobiliai. Iš skelbimų svetainių matome, kad hečbekai Lietuvoje nėra pats populiariausias automobilių kėbulo tipas. Jie užima ne tokią ir didelę – 18 proc. dalį tarp visų šiuo metu parduodamų naudotų automobilių. Jei atmestume prestižinius hečbekus procentas sumažėtų iki 14 proc. Palyginimui – populiariausias visureigio kėbulas sudaro net 24 proc., antroje vietoje esantis universalo tipas 22 proc.
Įdomu tai, kad ilgus metus buvęs populiariausias sedano kėbulo tipas, dabar tapo nepaklausus – jų yra tik 17 proc. Dar įdomiau tai, kad sedanų yra mažiau nei universalų nors pastarasis visada buvo kaip ir sedano versija. Taip yra todėl, kad dabar daug kompaktiškų automobilių tokių kaip Volkswagen Golf ar net mažesnės klasės atstovų tokių kaip Renault Clio yra gana populiarūs ir universalo kėbulais, ko nebuvo anksčiau. Savo ruožtu tai rodo stiprų kompaktinių automobilių populiarėjimą lyginant su vidutinės klasės sedanais. O taip yra dėl to, kad kompaktiniai automobiliai padidėjo ir pasiekė tokį dydį kuomet šeimos poreikiams jau nebereikia vidutinio dydžio automobilių.
Bet grįžkime prie geriausių miesto automobilių, kokius lietuviai vertina geriausiai?
Geriausi kompaktiniai miesto automobiliai
Kadangi vidutinis Lietuvoje įregistruotų automobilių amžius siekia 11 metų, pažiūrėkime kurie 9-13 metų senumo kompaktiški hečbekai ir universalai yra geriausiai vertinami pas mus. Populiariausios Lietuvoje automobilių atsiliepimų svetainės Autoasas.lt geriausiųjų statistika keletą įsitikinimų patvirtina, tačiau keletą ir paneigia. Matome, kad geriausiai vertinamų 9-13 metų senumo hečbekų dvidešimtuke yra net penki Toyota markės automobiliai, trys Seat, du Volkswagen, Ford ir Fiat ir dar keletas markių užimančių vieną poziciją. Bendra Lietuvos vairuotojų įvertinimų tendencija daugiau mažiau logiška.
Pasirenkame C1 klasę – vadinamą „golf“ klasę, kurioje žinoma tarp geriausių ketiname pamatyti Volkswagen Golf automobilius. Tačiau pirmoje vietoje matome „Seat Toledo 2004 – 2009“, antroje nustebina “Fiat Bravo 2006 – 2014” pozicija, trečioje „Subaru Impreza 2007 – 2011“, toliau seka trys Toyota automobiliai – „Toyota Auris 2006 – 2013“, „Toyota Prius 2009 – 2015“, „Toyota Prius 2003 – 2009“, toliau „Honda Civic 2005 – 2011“ ir dešimtuką užbaigia Golf automobiliai – septintos kartos „Volkswagen Golf 2012 – 2019“, šeštos kartos „Volkswagen Golf 2008 – 2012“ ir ispaniška Golf versija „Seat Leon 2005 – 2012“.
„Stebina aukšta Fiat Bravo pozicija, tačiau nepamirškime, kad tai gana unikalus automobilis. Iš vienos pusės neitin pas mus mėgstamos markės atstovas ir dėl to turintis neaukštą kainą, iš kitos – hečbekas turintis labiau prestižiniam automobiliams būdingą saloną ir medžiagų apdailą. Šios dvi priežastys sąlygoja tai, kad Fiat Bravo viršija vairuotojų lūkesčius. Reikia pastebėti, kad dešimtuke nėra nei vieno prancūziško automobilio, nors šiame sektoriuje prancūziški automobiliai yra itin populiarūs. Geriausiai vertinamas iš prancūzų yra tik tryliktoje vietoje likęs „Citroën C4 2010 – 2018“ modelis. Įdomu ir tai, kad tarp blogiausių dešimties automobilių matome du Citroën markės automobilius ir stebėtinai – du Volkswagen. Vienas yra “Volkswagen Jetta 2010 – 2018“, kitas „Volkswagen New Beetle 1998 – 2010“ – pastarojo automobilio lietuviai tikrai nepamėgo“ – sako Autoasas.lt svetainės vadovas Nerijus Paketūras.
Geriausi mažieji miesto automobiliai
Keliaukime klase žemiau – į B1 dar mažesnių miesto automobilių segmentą. Čia pirmoje vietoje sutinkame tik ką sukritikuotų prancūziškų automobilių atstovą – „Renault Clio 2005 – 2014“, antroje „Toyota Yaris 2005 – 2011“, trečioje „Seat Ibiza 2008 – 2017“, ketvirtoje „Ford Fiesta 2008 – 2017“, penktoje „Suzuki Swift 2004 – 2010“, šeštoje „Mitsubishi Colt 2003 – 2009“, septintoje „Hyundai Getz 2002 – 2011“, aštuntoje „Citroën C2 2003 – 2010“, devintoje „Toyota Yaris 2011 – 2020“ ir dešimtuką užbaigia „Nissan Micra 2003 – 2010“. Tarp patikimiausių automobilių pirmas dvi vietas užima minėti Toyota Yaris automobiliai.
„Įdomu tai, kad išskyrus dvi Toyota visi kiti pirmojo dešimtuko dalyviai yra skirtingų markių automobiliai. Vadinasi šiame sektoriuje pasitikėjimas gamintoju nėra tiek svarbus kaip didesnių automobilių klasėse kur lengvai pastebimas tam tikrų markių dominavimas. Taip pat įdomu, kad tarp visų šių markių atstovų pirmajame dešimtuke nematome nei vieno Volkswagen markės automobilio. Pažiūrėkime kur jis yra… aha, štai jis „Volkswagen Polo 2005 – 2009“ – priešpaskutinėje šešioliktoje vietoje. Vadinasi Volkswagen pavadinimas net ir kompaktiškų automobilių rinkoje negarantuoja gero įvertinimo. Šiame segmente yra mažiau kreipiamas dėmesys į įvaizdį, markės prestižą, čia neveikia mitai kurie suveikia kituose segmentuose. Vertinama tai kas suteikia praktišką vertę, kainos faktorius irgi yra svarbesnis nei kitose automobilių klasėse.“ – sako Nerijus Paketūras.
Kokius automobilius dar galime priskirti praktiškų miesto automobilių grupei?
Kalbant apie miesto automobilius, šalia kompaktiškų hečbekų būtina paminėti kompaktiškus vienatūrius, kurie buvo itin populiarūs prieš 10-15 metų. Tai automobiliai, kurie techniškai ir savo gabaritais yra labai artimi minėtiems hečbekams, tiesiog jų aukštesnis kėbulas sukurtas maksimaliai išnaudojant vientūrio tipo kėbulo erdvę. Keleivių sėdėsena taip pat kiek aukštesnė, todėl tokį automobilį lengviau valdyti ankštose miesto gatvėse. Tokio tipo automobiliai tuo metu buvo labai populiarūs, tačiau vėliau pirkėjų simpatijos pakrypo į nedidelių krosoverių pusę ir šis segmentas buvo pamirštas. Kai kurie modeliai dar gaminami, kai kurie evoliucionavo į visureigius, kaip kad atsitiko su Peugeot 3008 modeliu.
Šiame nišiniame segmente geriausiai vertinamas yra „Honda Jazz 2008 – 2014“ automobilis, antroje vietoje yra „Renault Modus 2004 – 2012“. Toliau seka aukštesnės atstovai – „Volkswagen Golf Plus 2003 – 2014“ trečioje, ketvirtoje „Seat Altea 2004 – 2015“ ir penktoje „Toyota Corolla Verso 2004 – 2009“.
Kaip matome vairuotojų vertinimai koreliuoja su automobilių modelių pardavimo skaičiais ir galiausiai nulemia ar modelis tęs savo gyvavimo karjerą ar ją užbaigs. Nors ir labai nišinė ši rinka, tačiau geriausiai vertinamas Honda Jazz modelis iki šiol gana sėkmingai parduodamas, tačiau daugelis kitų – Renault Modus, Volkswagen Golf Plus (vėliau gamintas pavadinimu „Golf Sportsvan“), Seat eksperimentas Altea ir simpatiška Opel Meriva galiausiai sulaukė gamybos pabaigos. Atėjo kompaktiškų krosoverių era, juos ir pabandysime suprasti sekančioje mūsų apžvalgoje.