Europos naujų automobilių rinka elektrifikuojasi, tad šis procesas pateikia naujų iššūkių gamintojams. Ilgametė patirtis konstruojant vidaus degimo variklius ir jiems pritaikytas platformas mažai tepadeda, naujus elektromobilius tenka kurti nuo balto lapo. Kaip su šiais išmėginimais susidoroja automobilių pramonė ir kas elektromobilių sferoje pataiko arčiausiai dešimtuko?
Galimybės naujokams?
Nauji automobilių gamintojai rinkoje pasirodydavo labai retai. Automobilio sukūrimas ir juo labiau paleidimas į gamybą reikalauja milžiniškų resursų ir patirties, ko negali įkąsti nauji verslai. Vidaus degimo varikliai – itin sudėtingi inžineriniai kūriniai, kurie dar turi atitikti ypač griežtas ekologines normas, tad rinkoje ilgą laiką egzistavo tik ilgaamžiai, didelę patirtį turintys automobilių gamintojai.
Elektros amžius atvėrė duris naujiems prekių ženklams ir pateikė iššūkių seniesiems, nes viską reikia kurti iš naujo. Atsirado naujų vardų, siekiančių tapti masiniais automobilių gamintojais: „Rivian“, „Lucid“, ypač daug įmonių bando belstis į Europos rinką ir siūlyti elektromobilius iš Kinijos.
„Kinų elektromobiliai „ant popieriaus“ atrodo tikrai neblogai, bet dar nė vienas susidūrimas su jais manęs neįtikino. Įdėti elektros variklį ir bateriją į automobilį lengviau, nei sukurti gerą, patikimą ir visus taršos reikalavimus atitinkantį vidaus degimo variklį, tačiau pavaros sistema – tik viena dedamoji transporto priemonės dalis. Svarbu ir kaip automobilis važiuoja, o čia niekas nepralenks senųjų gamintojų, kurie per daugelį metų ištobulino įvairius komponentų reguliavimo niuansus, kad šiuolaikinės mašinos važiuotų taip, kaip važiuoja“, – sako televizijos laidos „Autopilotas“ žurnalistas Egidijus Babelis.
Nauja kompozicija
Nors didieji gamintojai moka automobilius sureguliuoti taip, kad šie gerai važiuotų, ir jiems tenka nuo nulio kurti elektromobilius. Pirmieji gamintojų bandymai sukurti elektros energija varomus modelius dažnai būdavo ant vidaus degimo varikliui pritaikytos bazės, tačiau tai neleisdavo išnaudoti nei platformos, nei pavaros sistemos.
Dabar, įsibėgėjant elektrifikacijai, dauguma gamintojų investavo milžiniškus pinigus į platformas, pritaikytas elektra varomoms transporto priemonėms. Elektros motoras – nedidelis, tad jis dažniausiai montuojamas ant varančiosios ašies, o didelė baterija projektuojama tarp ašių.
Visų mazgų koncentracija kėbulo apačioje leidžia geriau išnaudoti automobilio erdvę, dėl to, pavyzdžiui, tikrųjų elektromobilių, kaip antai „Kia EV6“, salone yra lygios grindys. Žemas svorio centras suteikia mašinai stabilumą ir užtikrina geras valdymo savybes.
Tačiau tai – tik detalės. Elektromobiliai taip pat turi galybę niuansų, kurie skirtingiems modeliams suteikia skirtingų savybių, aktualių eksploatuojant transporto priemonę kasdien. Tai – ir baterijos talpa, ir įkrovimo sparta, ir sistemos efektyvumas, ir kt. Visiems gamintojams elektros subtilybių teko mokytis iš naujo.
Naujas lapas: kam sekasi geriausiai?
„Aš manau, kad geriausiai naujas elektromobilių technologijas ištobulino „Tesla“, nes jie paprasčiausiai neturėjo jokio palikimo, patirties su vidaus degimo varikliais, tad pradėjo kurti elektromobilius nuo švaraus popieriaus lapo“, – dėsto elektromobilių specialistas, tinklaraščio „100 proc. elektrinis“ autorius Dainius Jakas.
„Tesla“ kurį laiką buvo vienvaldė lyderė elektromobilių srityje. Kol senieji automobilių gamintojai elektros motorus ir baterijas stengėsi sugrūsti į vidaus degimo varikliams pritaikytus kėbulus, amerikiečiai specialiai elektros pavarai sukūrė platformas. Laikai keičiasi ir didelius pinigus į tyrimus bei plėtrą investuojantys senieji gamintojai ima vytis elektromobilių pionierius, o kai kuriose srityse – net ir lenkti.
Vienas iš pavyzdžių – „Kia EV6“, kuris vos tik pasirodęs pradėjo šluoti įvairiausius apdovanojimus: „Europos metų automobilis 2022“, „Geriausias elektromobilis 2022“ Jungtinėse Amerikos Valstijose, Metų automobilio ir Metų elektromobilio titulai daugelyje pasaulio šalių. EV6 išskirtinumas – E-GMP platforma ir 800 voltų elektros sistema.
Siūlo tik „Porsche“ ir korėjiečiai
Šiandieninis rinkos standartas elektromobiliams – 400 voltų elektros sistema. „Porsche“ buvo pirmasis, sportiniame „Taycan“ hečbeke pristatęs 800 V sistemą, leidžiančią pasiekti itin didelį įkrovimo greitį ir tiekti daugiau galios į ratus nesibaiminant, kad sistema perkais.
„800 V architektūros privalumus apibūdinti nėra sudėtinga. Jeigu naudojant 400 V sistemą panorėsite išgauti 200 kW greičio įkrovimą, jums reikės 500 A varžos. Norint tokią pasiekti, reikia storo aušinamo laido, taip pat baterija gauna daugiau krūvio. Tuo tarpu panūdus įsikrauti 800 V elektros sistemą turintį elektromobilį 250 kW greičiu, pakanka tik 370 A. Tiesiog galingesnė sistema lengviau atlaiko didelį krūvį, todėl galima paspartinti įkrovimą“, – sistemų skirtumus paaiškina D. Jakas.
Modernus šių dienų elektromobilis geba įsikrauti 100–150 kW greičiu. Tokiu greičiu įsikrauna populiariausi ant MEB platformos pagaminti „Volkswagen“ elektromobiliai, „Peugeot“, „Nissan“ kitų markių modeliai. Tačiau, norint keliauti elektromobiliu ir mėgautis tikrai sparčiu įkrovimu, teks žvalgytis į „premium“ klasę, kur „Porsche“ kainuoja šešiaženklę sumą, arba išmėginti dvigubai pigesnį „Kia EV6“.
Geros savybės – ne tik „ant popieriaus“
Korėjiečiai šiandien yra vieninteliai, siūlantys 800 V elektros sistemos privalumus už prieinamą kainą. EV6 itin spartaus įkrovimo stotelėje geba įsikrauti 77,4 kWh talpos bateriją nuo 10 iki 80 proc. vos per 18 minučių ir su viena įkrova nuvažiuoja iki 528 km atstumą. Be to, automobilis pasižymi gera dinamika: 325 AG leidžia 100 km/val. greitį pasiekti per 5,2 sek.
Tačiau gražių skaičių techninių duomenų lentelėse nepakanka Metų automobilio titulams skinti.
„Į skaičiukus per daug dėmesio nekreipiu, man svarbu, kaip automobilis važiuoja. EV6 man pasirodė tikrai gerai subalansuotas. Man patiko, kad jis yra dinamiškas, gerai valdomas. Su juo smagu išlėkti į užmiesčio keliukus, pavaros sistema leidžia pašėlti. O kasdien eksploatuojant „Kia“ džiugina komfortu, tyla, kokybišku salonu ir technologijų gausa. Pageidaučiau tik daugiau vietos virš galvos“, – EV6 apibūdina E. Babelis.
Žurnalistas taip pat pastebi, kad elektromobilių amžius keičia ir markių pozicionavimą. Atotrūkis tarp vidutinės klasės ir „premium“ mažėja, nes, žengdami į elektromobilių erą, visi gamintojai eina į tą pačią pirmą klasę ir sėdasi ant vieno suolo.