Nors šiemet žiema kaip niekada šilta, sąlyginai nedidelis šaltukas naktį kai kuriems vairuotojams gali pateikti nemalonią staigmeną: neužsivedantį automobilį. Kodėl automobilių akumuliatoriai „miršta“ vos atėjus šalčiui ir kaip nuo to apsisaugoti?
Netikęs akumuliatorius – ne diagnozė, o simptomas
Gana dažnas reiškinys šaltą žiemos rytą stovėjimo aikštelėse: nosimis susibedę automobiliai sujungti užvedimo laidais, vadinamaisiais „krokodilais“. Automobilių neužvedančių nelaimėlių daugėja proporcingai didėjant neigiamai temperatūrai lauke. Tačiau kai kurių automobilių elektros sistemos neišgyvena nakties netgi jei gyvsidabris termometro skalėje tik truputį nukrypsta žemyn nuo nulinės temperatūros žymos. Kodėl?
Automobilių dalių parduotuvės Vilniuje konsultantai šią situaciją aiškina labai paprastai: dažniausiai dėl to kaltas išsikrovęs akumuliatorius. Norint išvengti tokių nemalonumų reikia prižiūrėti ir reguliariai patikrinti automobilį.
„Jei akumuliatorius yra pakankamai senas, jį verta patikrinti prieš sezoną. Tą galima padaryti tam skirtais prietaisais arba autoservise, pas elektrikus. Jie pasakys, ar akumuliatorius yra pakankamai įkrautas ir kokią galią jis gali atiduoti užvedimo metu. Galbūt jį pakaks įkrauti, o gal jau metas pakeisti kitu“, – sakė parduotuvės Vilniuje vadovas Mantas Milerius.
Tačiau įkrautas ar pakeistas akumuliatorius gali išspręsti bėdas tik trumpam periodui, ir po metų kitų vėl atsiras problemų. Išsikraunantys akumuliatorius dažniausiai yra kitų ligų arba netinkamo automobilio eksploatavimo simptomas.
Kaltos eismo spūstys ir šildymas
„Akumuliatoriai praranda talpą, o tuo pačiu ir galingumą tada, kai nebūna pilnai įkraunami. Dažniausiai dėl to, kad važinėjama trumpais nuotoliais. Šiuolaikiniai automobiliai turi daug elektros įrangos ir jai įkrauti, išmaitinti, generatoriui nebeužtenka pajėgumo. Jei salonas, galinis langas yra šildomi, ventiliatorius veikia visu galingumu, garsiai groja muzika, reikia, kad generatorius dirbtų beveik maksimaliu pajėgumu. O stovint ar lėtai judant eismo spūstyje jis dirba minimaliu režimu ir nesugeba energija aprūpinti visų prietaisų, tad jis ima energiją iš akumuliatoriaus ir taip po truputį jį iškrauna“, – aiškino partneris, akumuliatoriais prekiaujančios įmonės vadovas Vilius Onaitis.
Dėl važinėjimo trumpais nuotoliais ir mėgaujantis gausybe modernios elektros įrangos automobilyje akumuliatorius gali išsikrauti ne tik žiemą, bet ir vasarą. Ypač daug elektros energijos suvartoja oro kondicionierius. Dėl to specialistai akumuliatorių rekomenduoja tikrinti bent du kartus per metus. Vieną, prieš žiemą įsitikinti, kad jis turi pakankamai įtampos, antrą – po žiemos, pažiūrėti, ar jis neišsikrovė ir jo užteks šiltajam metų laikotarpiui, mat žiemos šalčiai akumuliatorius nukankina.
Jei kurį laiką laikosi gana žema minusinė temperatūra, sutirštėja alyvos, atšąla metalas, norint užkurti variklį reikia kelis kartus daugiau jėgos nei esant šiltam orui. O jei akumuliatorius vis tik išsikrauna, reiškia, kad reikia jį keisti. Daugiau jo įkrauti iki prieš tai buvusio lygio nebepavyks.
„Jeigu akumuliatoriai išsikrauna, jie praranda savo talpą. Akumuliatorių iškrovus iki 20-30 proc. dar galima atstatyti, o jei iškraunamas daugiau nei 40 proc. ir įvyksta vadinamasis giluminis iškrovimas, parametrai nebegrįžta į pradinį lygį. Vėl įkrovus iškrautą akumuliatorių prietaisas rodys, kad jis pilnai įsikrovęs, tačiau akumuliatorius nebepajėgs užkurti variklio. Tai itin aktualu dyzeliniams automobiliams“, – sakė V. Onaitis.
Tinkami akumuliatoriai nepridaro problemų
Perkant naują akumuliatorių specialistai pataria jį rinktis ne pagal kainą ar dydį, o tai, ar tiks konkrečiam automobiliui.
„Rekomenduojame atkreipti dėmesį į tai, ką rekomenduoja automobilio gamintojas ir kas parašyta ant etiketės. Tinkamas akumuliatorius tiks naudoti ilgai“, – sakė parduotuvės Vilniuje vadovas M. Milerius.
„Jeigu į dyzelinį automobilį įdėsite benzininiam varikliui skirtą akumuliatorių, tai aišku, kad jis ilgai nedirbs. Sako žmonės paskui, kad vienos ar kitoks gamintojas blogus akumuliatorius gamina. Jei ne ta paskirtis, tai aišku, kad jis ir „nelaikys“. Galingiems automobiliams, turintiems daug įrangos, kuriems reikia daug startinės srovės, taip pat naudojami tik AGM tipo akumuliatoriai. Yra pirkėjų, norinčių sutaupyti ir sakančių, kad tiks ir paprastas. Tai jiems dažniausiai kompiuteris įvairiausias klaidas pradeda rodyti. Kompiuteris pastoviai seka akumuliatoriaus įtampą ir jai nukritus žemiau nustatytos ribos jis rodo klaidas ir pradeda atjunginėtiįvairias sistemas, nes jam neužtenka galingumo. Dabar daugėja automobilių su „Start-Stop“ sistema, tai joms irgi reikia specialaus akumuliatoriaus“, – apie pasekmes, kas gali nutikti pasirinkus netinkamą akumuliatorių, papasakojo atstovas.
Specialistai sako, kad geri akumuliatoriai vidutiniškai tinkami naudoti apie 5 metus. Laikas gali trumpėti arba ilgėti priklausomai nuo automobilio eksploatavimo savybių. Dyzeliniai varikliai reikalauja daugiau energijos, benzininiai – mažiau. Jei žmogus važinėja trumpais nuotoliais, dažnai stovi eismo spūstyse ir akumuliatorius nespėja įsikrauti, jo gyvavimo laikas trumpesnis. Jei automobilis dažniausiai naudojamas ilgoms kelionėms, kai aukštesniais sūkiais dirbantis variklis pakankama jėga suka akumuliatorių kraunantį generatorių, šis daiktas gali dirbti efektyviai ir ilgiau nei dešimtmetį.