Kas sieja asfaltą, šaligatvius ir automobilius? Pilka spalva.
Beveik kas trečias Lietuvoje parduodamas naujas automobilis yra pilkas, kas ketvirtas – baltas, o vienas iš šešių – juodas. Šiomis spalvomis nudažyti maždaug du trečdaliai mūsų šalyje parduodamų naujų automobilių. Kodėl taip yra?
Veikia klimatas ir gamintojas
Gatvėse matomų automobilių spalvoms didelės įtakos turi klimatas. Ne be reikalo Ispanijoje, Graikijoje ir kituose kraštuose, kuriuose didžiąją metų dalį kepina saulė, populiariausi balti automobiliai. Šviesūs atspalviai atspindi šviesą ir salonas mažiau įkaista. Šiauriniuose kraštuose priešingai – populiaresni tamsūs, tokiai aplinkai geriau pritaikyti atspalviai: pilkšvi, tamsiai mėlyni ar juodi.
Pilka ir visos jos atmainos (sidabrinė, šviesiai pilka, tamsiai pilka ir t. t.) turi ir kitą svarbų elementą – praktiškumą. Tokiose šalyse kaip Lietuva, kurioje gatvės retai būna sausos, pilka spalva leidžia ilgiau džiaugtis nuplautu automobiliu, nes purvas matyti mažiau. Visiška priešingybė – ryškūs raudoni, mėlyni atspalviai, toks išvažiavęs iš plovyklos švarus būna neilgai.
Spalvos taip pat skiriasi pagal automobilį – maži hečbekai ar krosoveriai dažniau būna ryškesni, o „Premium“ segmento modeliai – juodi, Lietuvoje tokių kas trečias. Komercinių automobilių rinkoje dominuoja balta spalva, priežastis paprasta – taip nudažytas kėbulas neretai būna pigesnis.
Tendencijos panašios visame pasaulyje: pilki atspalviai populiarūs visuose žemynuose, o balti, juodi ir pilkšvi automobiliai sudaro daugiau nei du trečdalius viso transporto parko.
Įvairovė didėja
Naujų automobilių pardavimas auga, tačiau pirkėjų įpročiai nesikeičia: palyginti 2014 ir 2018 metus, pilkos spalvos populiarumas tik išaugo, o rudos – sumažėjo. Visos kitos išlaiko stabilią rinkos dalį.
Pirkėjų įpročius pamažu keisti bando gamintojai. Daugelis jų siūlo apie 10 išorės spalvų paletę, tačiau pastaraisiais metais dažymo būdų gerokai padaugėjo. Kai kuriuos automobilius galima dažyti dviem atspalviais, pavyzdžiui, stogą juodai, likusias kėbulo dalis – mėlynai. „Peugeot“ sportinės gamos GTi modeliams rekomenduoja šviesią priekinę kėbulo dalį, o galinę – juodą.
Pati spalvų paletė irgi tobulėja. Daugelis gamintojų vis dar siūlo juodą, baltą ir kelis pilkus atspalvius, tačiau standartinėmis automobilių spalvomis, matomomis reklaminiuose bukletuose ir prekybos salonuose, vis dažniau tampa žalia, mėlyna ar raudona. Pavyzdžiui, didelio visureigio „Peugeot 5008“ pagrindinė yra solidi žalsvai melsva „Emerald Crystal“, mažesnio 3008 – ruda „Cuprite“, o neseniai pristatyto ketverių durų kupė 508 – raudona.
„Premium“ gamintojai šioje srityje konservatyvesni, pavyzdžiui, „Audi“, „Mercedes-Benz“ bei „Volvo“ dažnai reklamuojami pilki, o BMW spalvų gama keičiasi pagal konkretų modelį: maži automobiliai spalvingesni, o dideli ir solidūs – tamsesni. „Lexus“ flagmanai LS sedanai neretai rodomi balti arba tamsiai mėlyni.
Svarbus, bet ne svarbiausias
Ar automobilio spalvai daug dėmesio skiria žymūs žmonės? Stipriausiu pasaulio žmogumi tituluojamas Žydrūnas Savickas šiemet vairavo baltos spalvos „Peugeot 5008“ visureigį, dar anksčiau turėjo rudą modelį ir teigia, kad automobilio išvaizdai skiria daug dėmesio. Tiesa, prioritetų sąraše ji nėra pirmoje vietoje.
„Automobilis turi būti gražus, patikti pačiam. Taip pat ir vidus – jame praleidi nemažai laiko, tad kažkokios nepatinkančios detalės neturi erzinti. Spalva svarbi kaip ir ratlankiai – didesni man visada atrodė gražiau, o ir automobilis važiuoja su jais gerai. Svarbiausia, kad dėl grožio nereikėtų aukoti komforto“, – teigia galiūnas.
Vyro manymu, neišvaizdus automobilis labai greitai nusibosta, o tuomet važiavimas neteikia malonumo. Juk jis perkamas ne trumpam laikui – dažniausiai 3–5 metams, tad turėtų išlikti patrauklus visą laikotarpį.
Praktiškumas Ž. Savickui taip pat svarbus, tačiau kiekvieną dieną per šimtą kilometrų automobiliu įveikiantis vyras supranta, kad ilgai jį švarų išlaikyti sudėtinga, o plauti kas antrą dieną tiesiog neapsimoka. Tačiau neišsiskiriančios spalvos jo automobilių parke vargu ar kada atsiras.