Vairuotojus užklupusi žiema geriausiai parodo, kurie automobiliai yra „apauti“ kokybiškomis padangomis, o kurių vairuotojai skiria mažiau dėmesio savo saugumui.
O kaip dar perkant atskirti, kurios automobilių padangos yra kokybiškos? Geriausia – išbandyti. Kalbant apie automobilių ar jų komponentų testus, vokiškas žurnalas „Auto Bild“ yra vienas kompetentingiausių pasaulyje. Specialistų atliekami profesionalūs ir išsamūs ilgalaikiai automobilių testai yra puikus gidas pirkėjams, o padangų bandymai leidžia suprasti šio elemento įtaką eismo saugumui, piniginei bei išsirinkti geriausius produktus.
Prieš kiekvieną žiemą „Auto Bild“ atlieka didįjį testą. 2018-ųjų pabaigoje jame dalyvavo net 51 modelio padangos. Visų matmenys – 195/65 R15 ir visos buvo žieminės. Pats testas suskirstytas į tris dalis – po pirmosios, stabdymo ant šlapios dangos, liko 30 geriausius rezultatus parodžiusių padangų. Antroje dalyje prisidėjo stabdymas ant apsnigto kelio, o susumavus abiejų rungčių rezultatus 20 geriausiųjų keliavo į trečią etapą, kuriame bandytos jų valdymo savybės bei daugybė kitų papildomų kriterijų, leidžiančių išrinkti geriausias iš geriausių.
Lyginant įvairių rungčių rezultatus, testai atlikti ir su vasarinėmis bei universaliomis padangomis. Rezultatai nenustebino – vasarinės buvo geresnės ant sausos kelio dangos, prilygo geriausioms žieminėms ant šlapios ir gerokai atsiliko ant sniego. Universalių rezultatai – vidutiniai daugelyje rungčių.
Geriausių visur nebūna
Pirmasis lakmuso popierėlis – stabdymas ant šlapios dangos. Geriausias rezultatas, sustojant nuo 80 km/val. greičio iki nulio, buvo 34,5 m, o blogiausias – net 49,8 m.
„Auto Bild“ stengiasi testais išbandyti kuo daugiau padangų komplektų, kurie parduodami Europos Sąjungoje. Kaip matyti rezultatų lentelėje, ne visomis galima važiuoti saugiai – 15 metrų skirtumas stabdant, kai toks palyginti nedidelis greitis, yra milžiniškas. Nors visas padangas galite įsigyti parduotuvėse, prasčiausius rezultatus parodžiusių naudoti mes nerekomenduojame“, – teigia „Auto Bild Lietuva“ žurnalo vyriausiasis redaktorius, Lietuvos autoverslininkų asociacijos vadovas Vitoldas Milius.
Antrasis bandymų etapas – stabdymas ant apsnigto kelio važiuojant 50 km/val. greičiu. Po pirmo testo liko tik trisdešimt geriausių padangų, tad ir skirtumai kur kas mažesni: nuo 27 iki 31,3 m. Po šio etapo susumavus stabdymo ant šlapios ir apsnigtos kelio dangų rezultatus teste liko 20 geriausiųjų. Buvo bandomos jų valdymo savybės, akvaplanavimas, numatoma rida, pasipriešinimas riedėjimui, triukšmingumas ir kiti žiemą svarbūs niuansai. Rezultatų buvo įvairių.
Pasak V. Miliaus, padangų, kurios būtų geriausios visose srityse, nebūna, kiekviena stipriausia skirtingose kategorijose. Atsižvelgiant į savo kasdienius maršrutus reikėtų rinktis ir padangas: jeigu daug važinėjate gerai valomais keliais ir greitkeliais, jums aktualios savybės – akvaplanavimas, stabdymas ant šlapios kelio dangos, triukšmingumas. Jeigu kasdien keliaujate žvyrkeliu, pirmoje prioritetų sąrašo vietoje turėtų būti sukibimas su sniegu ir ledu, o jei kiekvieną žiemą įveikiate labai daug kilometrų – ilgaamžiškumas.
Vos daugiau nei pusė padangų – saugios ir patikimos
Tokie testai leidžia vairuotojams išsirinkti labiau jo poreikius atitinkantį ir kokybiškesnį automobilio apavą, tačiau rezultatai iš pirmo žvilgsnio gali šokiruoti: tik 30 padangų iš 51 įveikė kvalifikacinį barjerą, o į finalą pateko 20.
„Baltijos šalyse ir didelėje šiaurės Europos dalyje dažniausiai susiduriame ne su apsnigta, o šlapia kelio danga, todėl pagrindinis padangų vertinimo kriterijus – stabdymas ant jos. Šio testo metodika yra tokia, kad kvalifikaciją įveikia 30 padangų nepaisant rezultatų. 31 ar 32 vietas užėmusios padangos atsilieka nuo lyderių, tačiau nėra labai blogos – jų savybės tiesiog atitinka biudžetinius patiems pigiausiems produktams taikomus reikalavimus. Tačiau paskutines vietas teste užėmusios mažai žinomų gamintojų padangos kelia pavojų eismo saugumui ir jų naudoti nerekomenduojame“, – teigia pardavimų vadovas Baltijos šalims Martins Grinbergs.
Į finalą tarp geriausiųjų pateko tik 20 padangų, o pavyzdingų arba gerų įvertinimą tegavo 8. Dvylika padangų įvertintos kaip patenkinamos arba santykinai rekomenduojamos, o 31 net nepateko į finalą. Dėl šios priežasties specialistai siūlo atkreipti dėmesį į nepriklausomus bandymus dar prieš renkantis padangas (juos atlieka ne tik „Auto Bild“, bet ir ADAC, AMS, „Auto Express“ bei daug kitų organizacijų), o ne į parduotuvėse užklijuotas standartizuotas etiketes, kuriose nurodyti vos trys parametrai: stabdymas ant šlapios kelio dangos, pasipriešinimas riedėjimui bei skleidžiamas triukšmas.
Paskutines vietas nepriklausomuose testuose užimančių padangų (kurios dažniausiai projektuojamos ir gaminamos pietryčių Azijoje) įvertinimai ES standartizuotoje etiketėje neatrodo blogi: kartais jie tik minimaliai atsilieka nuo „Premium“ gamintojų.
„Premium“ koncernai padangas optimizuoja atsižvelgdami į maždaug 50 kriterijų, o mažai žinomi gamintojai orientuojasi į tris, kurie parašyti etiketėje. Todėl mes visada siūlome remtis ne tik ja, bet ir nepriklausomais bandymais. Geriausią rezultatą gausite palyginę kelis skirtingus testus“, – rekomenduoja M. Grinbergs.
Didieji padangų gamintojai taip pat turi dukterines įmones, su kuriomis dalijasi technologijomis, kurdami produktus skirtingiems vartotojų segmentams. Įsigyti mažiau žinomo gamintojo, kuris yra dukterinė „Premium“ koncerno įmonė, padangas visada yra patikimiau nei negirdėto ir nepriklausomo. Pavyzdžiui, susumavus minėto „Auto Bild“ žieminių padangų testo rezultatus net 4 iš 7 pirmųjų vietų užėmė vieno koncerno ir jo dukterinių įmonių padangos: „Dunlop Winter Sport 5“, „Fulda Kristall Control HP2“, „Goodyear UltraGrip 9“ ir „Debica Frigo HP2“.
Jų savybės skiriasi – vienos ilgaamžiškesnės, kitos – tylesnės, o su trečiomis atsiskleidžia geriausios valdymo savybės. Todėl norint išsirinkti geriausiai asmeninius poreikius atitinkančias padangas, rekomenduojama panagrinėti įvairius bandymus ir atsižvelgti ne tik į bendrą rezultatą, bet ir pasiekimus atskirose rungtyse.