Automobilių rinkos pokyčiai per pastaruosius 15 metų pranoko net drąsiausias prognozes. Per tokį trumpą laikotarpį masinės gamybos elektromobiliai iš nišinių naujovių virto įprasta kasdienybe. Dabar pamažu pildosi ir naudotų elektrinių transporto priemonių segmentas, o ekspertai pastebi, kad rinkoje atsiveria puikių galimybių ieškantiems prabangesnių modelių.
Lietuvoje jau galima aptikti vos keleto metų senumo „premium“ segmento elektromobilių, kurių kaina labiau primena vidutinės klasės modelius, tačiau technologijomis ir komfortu jie vis dar gerokai priešakyje.
Konkurencingi ir prieinamesni
„Premium“ segmento elektromobiliai, tokie kaip „Tesla Model S“, „Audi e-tron“ ar „Jaguar I-Pace“, pirmieji rinkai pasiūlė pažangias baterijas, efektyvias šilumos valdymo sistemas ir daugybę kitų išmaniųjų technologijų. Savo ruožtu „Mercedes-Benz“ su EQS ir EQE sedanais ne tik atskleidė, kaip aukštai gali kilti komforto kartelė elektriniuose modeliuose. Priklausomai nuo komplektacijos, per 600 ar net 700 km viena įkrova įveikiančiais modeliais vokiečiai pademonstravo ir šios pavaros našumo galimybes.
Technologinė lyderystė leido „premium“ klasės elektromobiliams užsitikrinti tokias charakteristikas, kurios net naudotų automobilių rinkoje šiandien išlieka konkurencingos. Pavyzdžiui, penkerių metų „Tesla Model S“ viena įkrova vis dar nuvažiuoja daugiau nei 350 km, o trejų metų „Mercedes-Benz EQE“ – per 500 km.
Ir nėra ženklų, kad šios charakteristikos greitai sumenks. „Battery University“ ir „Geotab“ tyrimai rodo, kad nemažos dalies elektromobilių baterijos gali išlaikyti iki 90 proc. pradinės talpos net ir po 160 tūkst. km ridos.
Naudotų automobilių rinkos ekspertas Vytenis Kudarauskas atkreipia dėmesį, kad būtent 3–5 metų „premium“ klasės elektromobiliai, kurių rida neviršija 100 tūkst. km, yra racionalus pasirinkimas norintiems komforto, tačiau nenorintiems mokėti naujų automobilių kainų. Rinkoje netrūksta pavyzdžių, kai nedaug naudoti prabangūs elektromobiliai kainuoja 40–50 tūkst. eurų – maždaug tiek, nuo kiek startuoja naujas vidutinio dydžio ir klasės elektra varomas automobilis.
„Jie vis dar nėra morališkai pasenę, o pagrindiniam komponentui – baterijai – suteikiama garantija iki aštuonerių metų arba iki 160 tūkst. km. Kai kurie gamintojai suteikia ir papildomas garantijas. Todėl, jei elektromobilis perkamas keleriems metams, bent jau dėl baterijos galima būti visiškai ramiems“, – pažymi laidos „Autopilotas“ ekspertas.
Pavyzdžiui, BMW visų elektromobilių baterijoms suteikia minimalią Europos Sąjungoje numatytą 8 metų ir 160 tūkst. km garantiją. „Tesla Model S“ ir „Model X“ modeliams taikoma 8 metų ir 240 tūkst. km garantija, o „Mercedes-Benz“ EQE ir EQS sedanams bei SUV – 10 metų ir 250 tūkst. km garantiniai įsipareigojimai.
Dėkingiausia situacija – naudotų automobilių pirkėjams
Automobilių duomenų bendrovės „Autovista Group“ informacija rodo, kad elektromobiliai per pirmuosius trejus metus vidutiniškai nuvertėja apie 55 proc. Palyginimui, benzinu varomi modeliai praranda apie 46 proc., o dyzelinu – apie 49 proc. vertės.
Tačiau tokia situacija yra labai naudinga naudotų elektromobilių pirkėjams. Įsigijęs vos kelerių metų senumo aukščiausios klasės elektromobilį, vairuotojas gauna modernų, puikiai įrengtą automobilį už gerokai mažesnę kainą, o tolesnis jo nuvertėjimas jau vyksta lėčiau.
Finansinės subsidijos Lietuvoje taip pat taikomos ne tik naujiems, bet ir iki ketverių metų senumo naudotiems elektromobiliams. Juos įsigyjantys fiziniai asmenys gali susigrąžinti iki 2 500 eurų. Įmonės taip pat gali atskaityti PVM, jei perkamo elektromobilio kaina neviršija 50 tūkst. eurų ribos.
Pasirinkus šią kainos ribą, mūsų šalyje galima įsigyti tokių 3–4 metų „premium“ segmento elektromobilių, kaip „Jaguar I-Pace“, „Tesla Model S“, „Audi e-Tron“ ar naujesnės technologinės kartos „BMW iX“ ir „Mercedes-Benz EQE“. Štai pastarojo naudoto elektromobilio kaina oficialioje atstovybėje „Veho“ prasideda nuo 42 tūkst. eurų už dvejų metų gamintojo sertifikuotą modelį, kuriam taip pat suteikiamas tarptautinis „Aviloo“ sertifikatas su detalia baterijos būklės analize.
Svarstydamas apie naudoto elektromobilio patikimumą, V. Kudarauskas pabrėžia, kad jis mažiau priklauso nuo amžiaus, o labiau nuo konkretaus modelio ir gamintojo. Apibendrintos tyrimų bendrovės „Consumer Reports“ ir Vokietijos automobilininkų draugijos ADAC išvados rodo, kad elektromobilių priežiūros išlaidos yra iki 50 proc. mažesnės nei vidaus degimo varikliais varomų automobilių dėl paprastesnės konstrukcijos ir mažesnio kiekio mechaninių detalių.
„Gali būti įvairių pavyzdžių, kai tiek senieji, tiek naujieji gamintojai, orientuoti tik į elektromobilius, daro klaidų, ir kai kurie modeliai turi problemų vos pradėjus eksploataciją. Tad patikimumą nebūtinai lemia amžius“, – pastebi ekspertas.
Svarbi ir įranga
Neretas pirkėjas vis dar baiminasi ne tik dėl naudotų elektromobilių patikimumo, bet ir technologinio atsilikimo, tačiau „premium“ segmentas čia išsiskiria. Aukštesnės klasės elektromobiliai jau gamykloje komplektuojami su didesnės talpos baterijomis, efektyvesne programine įranga ir pažangesnėmis vairuotojo pagalbos sistemomis. Be to, didžioji dalis brangiausių opcijų – saugos asistentai, akustinė izoliacija, komforto įranga, nuotoliniai programinės įrangos atnaujinimai – nei morališkai, nei technologiškai greitai nesensta.
V. Kudarauskas pažymi, kad būtent „premium“ segmento modelių privalumas yra tas, jog 3–5 metų senumo elektromobilis vis dar nebus technologiškai atsilikęs. Ekonominės klasės automobilių technologijos per tą patį laikotarpį jau gali būti kiek pasenusios, o įkrovimo galimybės nebeatitikti esamo infrastruktūros galimybių lygio.
„Įsigijus naudotą „premium“ segmento elektromobilį, jis, tikėtina, galės pasiekti bent 150 kW įkrovos galingumą ir turės didelės talpos bateriją, leidžiančią viena įkrova įveikti solidų atstumą. Taip yra todėl, kad naujausios technologijos pirmiausia įdiegiamos brangesniuose, aukštos klasės modeliuose. Todėl net po kelerių metų šie elektromobiliai vis dar atitinka šiuolaikinius standartus“, – paaiškina pašnekovas.