Krosoveriai ir SUV užvaldė segmentus, kuriuose anksčiau karaliavo hečbekai, universalai ir sedanai, o didesnieji SUV iš rinkos visiškai pradangino vienatūrius. Didesnio pravažumo automobiliai sumalė į miltus beveik visus tradicinius kėbulo tipus ir ėmė dominuoti lengvųjų automobilių rinkoje. Tačiau absoliučios valdžios čia dar nepaėmė, liko keleiviniai furgonai. Tad ar SUV gali ir jiems prilygti?

MPV gyvuoja toliau

Dėl praktiškų SUV atsiradimo ir jų išpopuliarėjimo baigėsi klasikinių vienatūrių era. „Volkswagen Sharan“, „Ford Galaxy“, „Renault Espace“ ir kiti kultiniai vardai dingo arba virto krosoveriais, nes šeimos panoro geresnio įvaizdžio, madingesnių automobilių. Tačiau visiškai nukonkuruoti klasikinių šeimyninių automobilių krosoveriams ir SUV nepavyko, nes MPV (angl. Multi-Purpose Vehicle) klasė, t. y. ant furgonų bazių sukonstruoti šeimyniniai automobiliai, neišnyko.

Nebūtinai visus modelius aptiksime Lietuvos prekybos salonuose, tačiau Europoje jie toliau išlieka gana populiarūs, jų pasirinkimas išties didelis. Nuo ekonominės klasės pigių automobilių, kaip antai „Citroën Berlingo“, „Ford Tourneo Connect“ iki didesnių, kaip „Volkswagen Multivan“, ir net prašmatnių autobusiukų, pavyzdžiui, „Mercedes-Benz V klasė“, gana sėkmingai senajame žemyne debiutavo ir „Lexus LM“. „Volkswagen ID. Buzz“ rodo, kad ši klasė gana sėkmingai elektrifikuojasi.

„Kad ir kokie praktiški būtų nauji dideli krosoveriai, erdve jie tikrosios dėžės formos niekaip nepranoks, tad tie vairuotojai, kuriems reikia vežioti daug žmonių, neras patogesnio varianto keleiviams ir jų bagažui nei tradiciniai MPV. Europoje ši rinka dar gyva, nemanau, kad ją bus taip lengva palaužti.

Kita vertus, už Atlanto vandenyno tą pavyko padaryti, tačiau tai lėmė automobilių dydis. Prailgintą bazę turintis „Cadillac Escalade“ nesunkiai gali sutalpinti tiek pat žmonių ir krovinių, kiek europietiškas MPV, tačiau siauruose mūsų keliuose jis atrodys ir jausis tarsi buivolas šuns aptvare“, – komentuoja televizijos laidos „Autopilotas“ apžvalgininkas Egidijus Babelis.

Iš tiesų Šiaurės Amerikos rinkoje automobilių dydžiai ne vienu matu didesni nei Europoje. Pavyzdžiui, Senajame žemyne dideliu laikomas 4,83 metro ilgio „Hyundai Santa Fe“ ten yra vidutinio didumo SUV.

Didžiuliai SUV, kaip „Cadillac Escalade EWB“, ten tįsta jau arčiau 6 metrų ilgio. Tad natūralu, kad tokiuose dideliuose SUV tilps 3 komfortiškų sėdynių eilės ir liks vietos bagažinėje. Tačiau tokiais modeliais Europoje nėra ir, regis, nebus prekiaujama dėl prasto efektyvumo ir besikandžiojančių kainų. Vis dėlto išeitis yra.

Rinką pakeisti gali elektros pavara

Tačiau su tradiciniais MPV į kovą stoti gali nauja elektrinių SUV karta. Raumenis šioje klasėje jau parodė „Kia EV9“, tačiau dar didesnes ambicijas puoselėja kitas gamintojas iš Pietų Korėjos – „Hyundai“, Los Andžele publikai pristatęs prabangiausią ir didžiausią savo SUV – „Ioniq 9“.

„Elektromobiliams naujas erdvės paskirstymo galimybes atveria pati pavaros sistema: juos galima visiškai kitaip komponuoti nei automobilius su vidaus degimo varikliais. Gamintojai, kuriantys vien tik elektromobiliams pritaikytas platformas, iš tiesų laimi erdvės atžvilgiu.

Elektros motorai nėra dideli. Papildomi komponentai, kaip antai srovės keitikliai ir kitos geležys, užima mažiau vietos nei vidaus degimo variklio komponentai, tad elektromobiliams nereikia ilgos priekinės iškyšos. Didžiausia dalis – baterija, tačiau ją galima patiesti dugne. Taip gaunama riedlentės tipo platforma, ant kurios viršaus – visiškai laisva erdvė dizainerių ir inžinierių saviraiškai. O dėl gana storų grindų, kuriose sumontuoti svariausi komponentai, daugumos elektromobilių proporcijos bet kokiu atveju primena SUV“, – dėsto E. Babelis.

Štai ir „Hyundai Ioniq 9“ inžinieriai sukonstravo išmaniai: ratus jie nustūmė į kampus, kad viršuje būtų kuo daugiau erdvės. Pagal amerikietiškus standartus, tai bus vidutinio dydžio SUV, todėl Europoje jis komfortiškai varžysis su didžiaisiais SUV ir MPV. Vos daugiau nei 5 metrų ilgio elektromobilis turi net 3,13 m ilgio ratų bazę, ilgesnę netgi nei populiaraus MPV „Volkswagen Multivan“.

Tai reiškia, kad viduje patogiai išsitenka trys sėdynių eilės, be to, vidurinę eilę galima apsukti aplink ašį ir gale suformuoti ložę, kur keleiviai galės bendrauti tarpusavyje atsisukę vienas į kitą. Patogiau jaustis ar stumdyti centrinę konsolę leis kitas elektros pavaros privalumas – visiškai lygios grindys.

Aišku, kad tokie erdvės milžinai labiausiai mėgstami ilgose kelionėse, kuriose elektromobiliams sekasi sunkiau nei vidaus degimo variklius turintiems vienatūriams. Spręsdami šį klausimą kūrėjai  į „Ioniq 9“ sumontavo didžiausią gamoje 110 kWh bateriją, kuri, tikimasi, pagal WLTP standartus leis viena įkrova įveikti iki 620 km. 800 V elektros architektūra leis itin sparčiai papildyti energijos atsargas: įkrovimas nuo 10 iki 80 proc. truks tik 24 minutes.

Nesunku atspėti, kad pagrindiniai šio modelio konkurentai bus kiti dideli SUV, tačiau elektros pavaros ypatumai leis jam išmaniai komponuoti saloną ir kėbulą. Dėl to „Ioniq 9“ galės lygiuotis ir į klasikinius MPV – jų vidaus degimo variklius turintiems SUV nukonkuruoti dar nėra pavykę, tačiau elektrinės pajėgos tam mestos.