Ralio pasaulyje – tiek profesionaliame, tiek mėgėjiškame – pagrindinį darbą atlieka pilotas ir kaip tik todėl būtent jis yra gerokai dažniau matomas bei girdimas. Tačiau jei manote, kad šturmanas viso labo turi nebijoti greičio ir tvarkyti su lenktynėmis susijusius formalumus, stipriai klystate.

Didžiosiose ralio kovose, trunkančiose dvi-tris dienas, įveikus po keletą šimtų kilometrų greičio ruožų, kartais kovos baigtį lemia vos keletas sekundžių ar netgi dešimtųjų jų dalių. Siekiant tokio akimi nematomo pranašumo prieš varžovus, pilotui yra būtina iki mažiausių smulkmenų įsivaizduoti, kas jo laukia priekyje, už kito posūkio.

Jei vairuotojas nepasižymi fenomenalia antžmogiška atmintimi ir negali įsiminti visų tramplinų bei šuolių, nežino, kur galima kirsti posūkius, o kur negalima, tiksli stenograma leidžia važiuoti mažiausiai 20-25 procentais greičiau. Preciziškai tiksliai šią informaciją perskaityti ir tinkamai dozuoti yra šturmano pareiga. Todėl nė kiek neperdedant galima sakyti, kad mažų mažiausiai tokią greičio dalį veža piloto dešinėje sėdintis ekipažo narys.

Įdomu, kad stenogramų svarba ypač išaugo maždaug šeštame praėjusio šimtmečio dešimtmetyje, kai buvo pradėtas kreipti dėmesys „namų sienų“ faktorių ir pasistengta iki minimumo sumažinti vietinių pilotų, žinančių mažiausius kelio vingius, pranašumą prieš atvykėlius iš kitų regionų ar šalių. Kertine didelio greičio sąlyga šis ingredientas tapo po to, kai FIA įvedė apribojimus treniruočių automobiliams ir susipažinimo su trasa trukmei.

Mėgėjiškame ralyje beveik viskas dėliojasi pagal tuos pačius principus ir nuo to, kaip tiksliai pasiruoštas milžiniškas informacijos apie greičio ruožų ypatumus kiekis, priklauso, kokiu tempu pavyks juos įveikti, išvengti klaidų ir įgyti minėtą pranašumą. Devynis kartus Lietuvos ralio čempionate triumfavęs „Juta Racing Team“ pilotas Vytautas Švedas pastebi, kad didžiausias lenktynininko priešas – neužtikrintumas.

„Pirmas vaistas jam įveikti, žinoma, yra gerai paruošti namų darbai. T. y. jei visada tiksliai žinai kada stabdyti, o kada spausti, jei viską darai automatiškai, tam neužtikrintumui nelieka vietos. Kiek sunkiau būna padarius ilgesnes pertraukas tarp varžybų. Šia prasme važiuojantiems ralio sprinto ar kitose mėgėjiškose lenktynių serijose yra dar sunkiau, todėl nepaisant kiek mažesnių greičių, čia susikalbėjimas ir tikslumas yra tokie pat svarbūs“, – teigia V. Švedas, ne kartą atlikęs šturmano pareigas „Press ralyje“ startuojantiems plunksnos broliams.

Blogiausias patarimas vairuotojui

Vienas labiausiai patyrusių ralio navigatorių Vincas Gerdžiūnas, drauge su devynis kartus „Press ralio“ laimėjusiu Renaldu Gabartu, atkreipia dėmesį į kitą svarbų niuansą.

„Kadangi šiose lenktynėse dominuoja greituminiai slalomai, trasos sudėliotos kartodromuose ar autodromuose, o galimybė susipažinti su trajektorijomis iš anksto apskritai nėra suteikiama, labai svarbu yra ne tik sugebėti įsidėmėti trasų schemas, bet ir suvaldyti emocijas. Tai iš tiesų vienas pačių sunkiausių dalykų. Kuo toji emocija aštresnė, tuo labiau blaško dėmesį ir tuo stipriau koreguoja rezultatą. Patarimas „nesinervink“, ko gero, yra vienas blogiausių dalykų, ką gali leptelėti šturmanas. Taip jau konstatuoji, kad vairuotojas nervinasi, todėl dažniausiai šis tik dar labiau įsitempia. Prieš kiekvieną startą reikia rasti būdų, kaip užplūstančias emocijas konvertuoti į energetinį impulsą, padedantį geriau vairuoti“, – atvirauja V. Gerdžiūnas.

Kelio knygą „perkando“ važiuodamas

„Febi-Bilstein“ Baltijos šalių pardavimo konsultantas Giedrius Matulevičius „Press ralio 2021“ kelio knygą skaitys beveik nepadoriai greitai „Porsche“ vairuojančiam Vytui Bilinskui. Pasakodamas apie šią avantiūrą G. Matulevičius juokavo, kad iki sukirsdamas rankomis su lenktynininku buvo profesionalus „sofos lygos“ lenktynių žiūrovas ir komentatorius.

„Iš tiesų, turiu nemažai draugų, kurie dalyvauja ir ralio, ir žiedinėse lenktynėse, tad koks ten verda gyvenimas, žinojau tikrai neprastai. Bet pačiam į rankas paėmus kelio knygą, „laiko kortą“, pradėjus šifruoti slalomų schemas, reikalų pasirodė esant truputį daugiau. Čia pasakiau švelniai, nes pirmojo starto metu viskas buvo panašu į plaukimo varžybas, kai iš pradžių įšoki į baseiną, o po to supranti, kad tokiu stiliumi irtis dar nemoki. Šifruoti kelio knygą su V. Bilinsko pagalba išmokau jau važiuojant“, – juokiasi G. Matulevičius.

Jis tikino, kad dirbant su automobilių detalėmis susijusioje kompanijoje, pažintys ir pokalbiai su lenktynių dalyviais – žmonėmis, kurie savo rankomis tobulina ir remontuoja techniką – yra viena vertingiausių patirčių.

„Į tokio formato ralį tikrai nereikia vežtis krūvos atsarginių detalių ar techninių aerozolių. Išimtis yra tik stiklų valymo putos. Tačiau matydamas, kas kaip kokias problemas sprendžia prieš startą, gauni labai daug peno apmąstymams. Automobilių verslo pasaulyje sukuosi daugiau nei dešimt metų, todėl labai smagu matyti, kaip ši rinka juda profesionalumo link, kaip sklaidosi kai kurie mitai, kaip auga remonto kokybė ir t. t. „Press ralis“ yra tikrai puiki vieta, norint užčiuopti rinkos pulsą“, – teigia „Febi-Bilstein“ Baltijos šalių pardavimo konsultantas.

Vežasi kalkuliatorių

Tituluočiausias tarptautinių žurnalistų ralių dalyvis Dainius Leonavičius, pergales šventęs net dešimt kartų, pasidalino dar viena svarbia įžvalga.

„Išmaniųjų telefonų eroje šturmanai gavo keletą elektroninių pagalbininkų, padedančių žymiai greičiau ir tiksliau kontroliuoti vidutinį greitį. Anksčiau prieš tokio tipo rungtis tekdavo traukti iš archyvų specialias lenteles, kuriose pateikiama informacija kokį atstumą, per kiek laiko turi būti įveikęs. Dabar visa didžioji ralio matematika susitraukė iki bene vienintelio uždavinio – patikrinimo, ar kur nors nesuklydo teisėjai. Tokių patirčių mūsų su Adomu Šablevičium ekipažas taip pat turi, todėl į lenktynes visuomet vežamės ir vintažinį kalkuliatorių su didžiuliais klaviatūros mygtukais“, – pasakoja D. Leonavičius.

Tradicinis renginys

„Press ralis“ – tradicinis jau 26-erius metus Lietuvos žurnalistų autoklubo organizuojamas renginys. 70 ekipažų šiame ralyje kasmet susirungia trijose skirtingose įskaitose: „Press“, „Sport“ ir „History“.

Kol „Press“ ir „Sport“ įskaitų dalyviai, suskirstyti į klases pagal variklių darbinį tūrį, rungiasi lenktynių trasose, „History“ įskaitos dalyviai ne tik demonstruoja savo turimų istorinių automobilių galimybes sportiškose rungtyse, bet ir turi gerai pasukti galvas spręsdami logines, orientacines užduotis.

Šių metų „Press ralis“ vyks gegužės 28-29 dienomis Vilniaus, Kauno, Klaipėdos ir Palangos apylinkėse.

Ralio startas numatytas sostinėje, ryškiu padangų ir technologijų gamybos lyderio „Continental“ logotipu pažymėtame „Best Drive“ autocentre. Per dvi varžybų dienas ralio dalyviai pasimatuos, kuris greitesnis „Speedway“ kartodromuose Elektrėnuose ir Aukštadvaryje, taip pat Smalininkų kartodrome, aplankys vienintelę Lietuvos žiedinių lenktynių trasą „Nemuno žiedą“, Klaipėdos Darbo rinkos mokymo centro autodromą, tarp kūgelių varžysis aerodrome pamario krašte, lenktyniaus ir uosto prieigose Klaipėdoje ir finišuos Kruizinių laivų terminale.