Ketvirtadienio rytą Kaune, Rotušės aikštėje, duotas startas tradiciniam, tris dienas truksiančiam raliui „Aplink Lietuvą 2018“, kurį nuo pat pirmojo, įvykusio 1931 metais, rengia tikrasis FIA narys, 1926-aisiais įkurtas Lietuvos automobilių klubas (LAK).
Šio ralio dalyviai tradiciškai varžosi dėl garbingiausio kiekvieno sportininko kolekcijoje apdovanojimo – šalies Prezidentės Dalios Grybauskaitės taurės.
Raliai „Aplink Lietuvą“ – seniausios automobilių sporto varžybos šalyje, tačiau šįmetinis ralis – tik 27-tasis. Keturios tokios lenktynės surengtos prieškario Lietuvoje, o atgaivinus LAK veiklą ir atstačius jo narystę FIA, nuo1996-ų raliai Prezidento taurei laimėti vyksta kasmet.
Dar gerokai prieš pirmojo automobilio startą tradicinę kauniečių iškilmių vietą – Rotušės aikštę – užtvindė gausus būrys sportininkų ir juos lydinčių bičiulių, automobilių sporto gerbėjų, veteranų, išrikiuota stovėjo ir trijų dienų kovoms parengta sportinė technika.
„Ralis „Aplink Lietuvą 2018“ skirtas valstybės atkūrimo100-čiui, todėl mums, renginio organizatoriams, labai džiugu, jog į kvietimą atsiliepė 100 automobilių ekipažai, – pradėdamas lenktynių atidarymo ceremoniją kalbėjo ralį rengiančio LAK prezidentas Rolandas Dovidaitis.
– 100 automobilių prie starto linijos – ne tik įspūdingas reginys, bet ir ne mažiau iliustratyvi automobilizmo epochos evoliucija, pradedant automobilizmo istorijos apyaušriu 1922 metais ir baigiant naujaisiais elektromobiliais, lenktynių egzaminą laikysiančiais šiandien“.
Jis išreiškė viltį, kad ralis taps didele ir įsimintina švente ne tik patiems sportininkams, bet ir miestų bei miestelių, per kuriuos drieksis jo maršrutai, gyventojams.
Ralio dalyviai ir organizatoriai pertraukėlių, susitikimų metu su miestų, rajonų, per kuriuos drieksis lenktynių maršrutai, gyventojais vykdys specialias edukacines programas, propaguos atsakingą ir saugų elgesį keliuose, daug dėmesio skirdami šių pradų skiepijimui jaunimui.
„Ralyje dalyvaujantys istorinių automobilių ekipažai Kaune, Jonavoje, Širvintose ir kituose miestuose surengs mažas, tačiau įsimenančias šventes, kuriose istorinės technikos puoselėtojai ir restauratoriai pakvies pasigėrėti senų automobilių parodomaisiais važiavimais,“ – sakė LAK istorinės technikos padalinio vadovas Šarūnas Žitkevičius.
Šios įskaitos dalyviai ypatingo dėmesio susilaukė jau Kaune. Iš tiesų, tiek žiūrovų akį traukiančios senovinės technikos Rotušės aikštėje galėjai regėti nebent per pirmuosius ralius „Aplink Lietuvą“ prieškario laikais.
Į kvietimą dalyvauti šiemetiniame ralyje atsiliepė 15-kos istorinių automobilių entuziastai iš visų trijų Baltijos šalių ir Lenkijos.
Žiūrovai turėjo progą gėrėtis seniausiu, 1922 metų gamybos „Nassh sport“, kurį vairavo Gintautas Miškinis, 1936 m. laidos Gintauto Žičkaus „Mercedes Benz“, metais jaunesniu latvio Andrio Rodos „Horch 853“, 1938 m. gamybos esto Indreko Sirko DKW, 1939 m. Sigito Zajausko „Mercedes Benz“, 1945 m laidos lenko Andžejaus Musynskio FIAT ir kitais retais, išpuoselėtais, tarsi jų visai neslėgtų metų našta, istoriniais automobiliais.
Daugiausia žiūrovų ovacijų susilaukė vienintelis triratis 1937 m. gamybos ZUNDAP motociklas, kurį vairavo svečias iš Estijos Jaanas Sildas.
Susirinkusieji į ralio „Aplink Lietuvą“ atidarymo ceremoniją Rotušės aikštėje aplodismentais sutiko Lietuvos Prezidentės D. Grybauskaitės sveikinimą ralio organizatoriams ir dalyviams, kurį perskaitė LAK prezidentas R. Dovidaitis.
Apie seniausią šalyje ralį, nuo kurio ištakų skaičiuojama Lietuvos automobilių sporto istorija, linkėdami kuo geriausios sėkmės šiandien pradėjusiems 1090 km maratoną, kalbėjo ralį rengiančio LAK ir Lietuvos automobilių sporto federacijos prezidentai R. Dovidaitis ir Romas Austinskas, kiti organizacinio komiteto nariai.
Ralio „Aplink Lietuvą 2018“ pradžią, pasveikinęs visus jo dalyvius ir rengėjus, paskelbė Kauno miesto savivaldybės sporto skyriaus vedėjas Mindaugas Žitkevičius.
Iškart po šventiškos renginio uvertiūros Kauno Rotušės aikštėje ralio dalyviai išskubėjo į netoliese esantį Rokų autodromą, kur jų jau laukė pirmoji greito slalomo rungtis.
Iš čia ralio karavanas pasuko į Kėdainius, kur varžėsi Pelėdnagių stadione, o iš ten per Jonavą, Prienus, Alytų, Varėną, Druskininkus, Lazdijus, Marijampolę pasieks pirmosios dienos kovų finišą Tauragėje.
Tauragėje šiandien vakare bus surengtos ir pirmosios šiame mieste elektromobilių varžybos.
Ralio „Aplink Lietuvą 2018“ sporto komisaro Evaldo Torrau nuomone, didžiausias krūvis sportininkų laukia būtent pirmąją varžybų dieną, rugsėjo 6-ąją. Ne tik todėl, kad kilometražas sudaro visos distancijos liūto dalį. Pirmosios dienos lenktynių programoje – labai skirtingos rungtys – nuo greitų lenktynių iki klaidų neatleidžiančių slalomų miestų gatvėse ar labai priklausomų nuo gamtos malonės techninių lenktynių Marijampolės kroso trasoje.
Pernakvoję Tauragėje antrosios dienos kovas ralio dalyviai pradės Gargždų autokroso trasoje, iš kurios per Kretingą pasieks šalia Plungės esančią garsiąją „Žemaitijos“ kroso trasą, prieš gerą dešimtmetį atvėrusią Lietuvai langą į Europą ir vėliau nepelnytai primirštą.
Po to sportininkai išbandys jėgas Luokės (Telšiai) aerodrome ir per Radviliškį, Pakruojį, Panevėžį pasieks Uoginių kroso trasą ir antrąją nakvynę Kupiškyje.
Šeštadienį pirmoje dienos pusėje ralio dalyvių dar lauks galbūt lemiamos kovos Anykščiuose, Molėtuose ir Vilniuje.
Ralis finišuos šeštadienį, rugsėjo 8 d., 15 val. irgi tradicinėje šių lenktynių pabaigtuvių vietoje – S. Daukanto aikštėje šalia Prezidentūros.
Ten ralio „Aplink Lietuvą 2018“ nugalėtojų ekipažui bus įteiktas pagrindinis varžybų trofėjus – Prezidentės Dalios Grybauskaitės taurė.
Algimanto BRAZAIČIO nuotraukos