Nors paraiškų pateikimo terminai į rugpjūčio 31-ąją Vilkaviškyje prasidėsiantį istorinių automobilių ir motociklų ralį dar nesibaigė, dalyvauti jame jau pareiškė norą daugiau nei trys dešimtys ekipažų.
„Toks susidomėjimas ir maloniai džiugina, ir įpareigoja padaryti viską, kad dalyviai ne tik įdomiai pasivaržytų pirmą kartą šių ralių istorijoje dviejų respublikų – Lietuvos ir Lenkijos – keliais besidriekiančiose trasose, bet ir susipažintų su gražia gamta, regiono žmonėmis ir vietinėmis įžymybėmis“, – sako jau kelinti metai be pertraukų šiuos ralius rengiančios VšĮ „Saugus ratas“ vadovas Valdas Juozas Vilūnas.
Visi modeliai – skirtingi
Pasak V.J. Vilūno, norinčiųjų yra daug daugiau, tačiau organizatoriai pirmenybę teikia individualumui, kad visa istorinė technika būtų skirtingų markių, skirtingų gamybos metų ir bent jau ne vienodo dizaino.
Pasklaidžius renginio dalyvių sąrašus galima tvirtinti, kad žiūrovai pertraukėlių ar varžybų miestų gatvėmis metu tikrai turės į ką paganyti akis. Ypač iniciatyvūs pasirodė pietinės Lietuvos, kur drieksis pagrindinės ralio trasos, istorinės technikos mylėtojai ir puoselėtojai.
Garsus Vilkaviškio „Senų vežimų“ klubas atsiuntė net penkių jo ekipažų paraiškas.
„Parinkome ne bet kokius, o tiek Lietuvoje, tiek Lenkijoje rečiau matomus, išskirtinius ir unikalius amerikietiškus automobilius, su kuriais malonu važiuoti ir kuriems žiūrovai tikrai neliks abejingi“, – teigia klubo vadovas Petras Žilionis.
„Senų vežimų“ klube 33 nariai, besidžiaugiantys savo kolekcijose turėdami per du šimtus unikalių istorinių automobilių bei motociklų.
Amerikietiškų monstrų paradas
Juozas ir Laima Skauronai į ralį atvairuos 1956 metų gamybos „Desoto Firedome“, turintį tik… 4,7 litro darbo tūrio benzininį variklį.
Saulius ir Jolanta Kanišauskai į ralį atvyksta su visu litru didesnį darbo tūrio variklį turinčiu „Shevrolet K5 Blazer“, o Romaldas ir Regina Radzevičiai bandys įveikti varžovus su 1968 m. gamybos „Cadillac de Ville“, kurio benzininio variklio darbo tūris – net 7,7 litro.
Tačiau ir tai – dar ne lubos. Jonas Gricevičius ir Tadas Dulskis pasišovė visus nustebinti su „Lincoln Continental“ limuzinu, kurio ratus suka net 8,2 litro darbo tūrio benzininis variklis.
Ko gero vienu aspektu jie jau tikrai nustebino visus, nes vargu bau ar rasis dar didesnio litražo jėgos agregatas? Ir kas po to išdrįs teigti, jog taupūs suvalkiečiai gaili pinigų benzinui?
Įspūdinga debiutanto kolekcija
Ralyje debiutuos ir garsiausias „Senų vežimų“ klubo narys, „Kubilkiemio“ muziejaus savininkas Kęstutis Kubilius, kurio kolekcijoje, sunkiai telpančioje po muziejaus stogu, net po 100 istorinių automobilių ir motociklų.
„O viskas prasidėjo nuo pirmojo čekiško motociklo „Jawa“ , kurį prieš 40 metų, tada dar neturėdamas nė 30-ties, įsigijau už 100 rublių, – turtingos kolekcijos atsiradimo peripetijas prisimena K. Kubilius. – Galima sakyti, nuo jo prasidėjo ir visi mano džiaugsmai bei vargai. Vėliau įsigijau kitą motociklą, po to – dar vieną. Taip pamažu jų daugėjo, kol pamačiau, kad turiu jau pusšimtį…“
Marijampoliečio nuomone, istorinę techniką kartas nuo karto būtina užvesti, ne tik nepamiršti nuvalyti dulkių. O dar geriau – tokie išbandymai, kaip šis ralis.
Pasak Kęstučio, jo istorinė technika kartu su kitų klubo narių turimais automobiliais ar motociklais dažnai rieda šalies keliais, o jam ir klubiečiams malonumą teikia ne tik ilgi vakarai restauracinėse dirbtuvėse, bet ir kelionės kartu su bendraminčiais.
Anksčiau K. Kubilius labiau domėjosi sovietine technika, tačiau kai jo kolekcijoje atsirado beveik visi buvusioje Tarybų Sąjungoje gaminti modeliai, marijampolietis persiorientavo į vakarus. Dabar jis vis dažniau audžia svajonę į kolekciją surinkti bent po vieną dviratę ar keturratę transporto priemonę iš kiekvienos pasaulio šalies, kuri juos gamina arba gamino.
- Kubilius ralyje dalyvaus ne su pirmąją jo kolekcijos „Jawa“, o kartu su Dalia Sinkevičiūte vairuos amerikietišką „Buick-Le Sabre“ su 5,7 litro benzininiu varikliu.
Ir dar vienas amerikietiškas automobilis, į kurį tiesiog būtina atkreipti dėmesį. Tai 12 cilindrų 5,4 litro darbo tūrio variklį turintis ir 194 kW galią išvystantis, vos 88 tūkstančius kilometrų nuvažiavęs „Jaguar XJS Convertible“. Iš JAV pargabentas prieš dvejus metus, kur su apdegusiu varikliu ir kitomis pažeistomis detalėmis dūlėjo nenaudojamas nuo 2010-ųjų.
Šis vilniečio Juozo Čiblio kabrioletas – tai dar vienas pavyzdys, ką sugeba nagingų Lietuvos meistrų rankos, ir padegėlį paverčiančios gražuoliu.
Teigė gaminę liaudžiai
Ralio trasomis riedės ir gana reto – 350-638 modelio – „Jawa“, kurią vairuos Saulius Kirstukas su Danguole Simanauskiene.
Istorinių automobilių ir motociklų ralio trasomis važiuos ne tik brangūs ir ištaigingi amerikietiški ir kitų valstybių eksponatai, bet ir automobiliai, kuriuos gaminusių šalių valdžia trimitavo juos skirianti liaudžiai.
To pavyzdys – zapukai, zaziukai, kupriukai ir kitais malonybiniais vardais vadinti rusiški ZAZ markės keturrarčiai, kurie šiandien, išlaikę originalumą, tapo nemenka istorine vertybe.
1968 metų gamybos ZAZ 965 (kupriuką), kurio ratus suka vos 887 kubinių centimetrų darbo tūrio variklis, vairuos UAB „Vilduja“ atstovai Tadas Vitkevičius ir Feliks Krivickij.
Tų pačių metų gamybos ir tos pačios Oldtimer klasės ZAZ‘ą, tik jau ne kupriuką, o 966 modelio, vairuos ir nuolatiniai „Saugaus rato“ rengiamų istorinių ralių dalyviai Andrejus ir Viačeslavas Trusovai, iš nebūties savo rankomis jį kėlę net dvejus metus, tačiau dabar žinovų teismui pateikiantys visomis pilnai originaliomis restauruoto automobilio detalėmis ir mazgais tviskantį ir gerai važiuojantį keturratį.
Dar vienas retas rusiškos technikos eksponatas – 1959 m gamybos sunkvežimis GAZ 93. Beje, net ketveriais metais senesnis, nei su juo visą 200 km ilgio trasą pasišovęs įveikti Romas Juška ir jam talkinsiantis Karolis Klapatauskas.
Nugalėtojams – naujų padangų komplektas
Istorinių automobilių ir motociklų ralio nugalėtojai išsiveš solidų prizą – naujitelaičių „Goodyear“ padangų komplektą.
Klasių nugalėtojai ir prizininkai irgi neliks nuskriausti. Pasibaigusį renginį jiems primins ir padės rengtis kitiems specialios Liqui Molly alyvos, geriausiai maitinančios būtent istorinės technikos motorus, „Intercars“ ir kiti specialieji prizai.
Pasak organizatorių, pirmuosius taškus būsimai pergalei ralio dalyviai pradės kaupti jau pirmosiose tikslaus pravažiavimo, orientavimosi, figūrinio vairavimo ir kitose rungtyse.
Tačiau realiausia tikimybė, jog nugalėtojai ir prizininkai paaiškės tik didžiausią ažiotažą keliančiose slalomo varžybose Lazdijų merės Ausmos Miškinienės taurei laimėti, kurios mieste, Sodų gatvėje, prasidės ralio dalyviams sugrįžus iš Lenkijos, rugpjūčio 31 d., 16 val.
Ralis finišuos šeštadienį mažąja Lietuvos kultūros sostine tituluojamų Veisiejų miesto parke 18 val., kur jo dalyvių lauks ne tik finišo ir apdovanojimų ceremonija, bet ir nuotaikingos šiltojo sezono palydėtuvės, pavadintos „Vasara prie Ančios“.