Kavarske finišavo istorinių automobilių ralis, skirtas atkurtos Lietuvos 100-čiui.
Padedamas rėmėjų jį surengė VšĮ „Saugus ratas“ kartu su Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacija „Transeksta“.
Kol teisėjai skaičiavo rezultatus, renginio dalyviai, įveikę įdomų 151 kilometro maršrutą trijų Aukštaitijos rajonų – Širvintų, Molėtų ir Anykščių – keliais, menančiais sudėtingus šalies istorijos vingius, gyvai dalijosi lenktynių įspūdžiais, tarsi kelionės nuovargio nė nebūtų.
„Jeigu nepatiktų šio rengėjo organizuojami istorinių automobilių raliai, tikrai nedalyvaučiau juose jau penktą kartą, – sakė vienas favoritu laikytų, jau laimėjęs anksčiau vykusį analogišką ralį Erdvilas Ališauskas, šįkart kartu su žmona Rima vairavęs vos trejais metais jaunesnį, 1979 m. gamybos „Porsche 911“. – Skirtingai nuo kitų panašių renginių, kuriuose bandydami sukurti šventę žiūrovams istorinių automobilių savininkai tik eksponuoja ant pievutės sustatytus savo keturračius, čia šventė kuriama renginio dalyviams leidžiant jiems pasivaržyti ne tik atliekant specialias užduotis, bet ir susigrumti slalomo aikštelėse ir kitose rungtyse“.
Pasak Erdvilo ekipažo, dar viena išskirtinė šių ralių vertybė – galimybė susipažinti su kaskart vis kito regiono vaizdingiausiomis vietovėmis, lankytinomis vietomis, nekalbant jau apie galimybę paragauti kulinarinio paveldo patiekalų.
„Užteko vieno karto, kad įsitikintume, jog istorinių automobilių raliai reikalauja ne tik atidos kelyje ar specialiose aikštelėse, bet ir verčia labiau domėtis šalies istorija ir ją kūrusiais žmonėmis“, – kalbėjo renginio debiutantas radviliškietis Grigas Šukys, kartu su kraštiečiu Gyčiu Gineika pasirinkę puikiai atrodantį, lyg jo neslėgtų 31 metų našta ir visus išbandymus atlaikiusį ZAZ 968 M automobilį.
„Čia įdomiausia ir smagiausia iš visų, ką esu mačiusi ir kur esu buvusi!“, – lyg gerai išmoktą pamoką išpyškino dar viena ralio debiutantė, jauniausioji jo dalyvė, 10-etė Viltė Majauskaitė, kartu su tėvu Arūnu įveikusi visą trasą buvusios sovietinės armijos pasididžiavimu – 1984 m. gamybos UAZ 469 visureigiu.
„Džiugu girdėti, kad renginys jums patiko. Vadinasi, dirbta ir stengtasi ne veltui. Nuoširdžiai dėkoju visoms keturioms dešimtims jo dalyvių – ralio senbuviams ir debiutantams, tikėdamasis dar ne kartą sulaukti jūsų mūsų rengiamuose istorinių automobilių raliuose“, – kalbėjo vienas pagrindinių jo rengėjų, VšĮ „Saugus ratas“ vadovas Valdas Juozas Vilūnas.
Pasibaigęs istorinių automobilių ralis džiugino ne tik gera organizacija, bet ir žiūrovų akį bene labiausia traukiančia istorine technika ir ją puoselėjančiais entuziastais.
Ralyje debiutavo 6,6 litro darbo tūrio benzininį variklį turintis 1978 m laidos „tikras amerikonas“ „Ford Bronco“, kurį vairavo Virginijus Narauskas su dukra Ieva.
„Žiūrint, kaip ir kur važiuosi, tačiau ir 20 litrų benzino 100 km. kelio – jam gali būti ne riba“, – tarsi norėdamas atbaidyti smalsuolius šmaikštavo V. Narauskas.
UAB „Autotoja“ valdybos pirmininkas Tomas Alvydas Skėrys kartu su žmona Aistra vairavo retą „Toyota Crown“ automobilį.
„1971 metais „Toyota“ koncernas į Europą eksportavo pirmuosius 100-tą šio modelio automobilių. Manasis – vienas jų“, – sakė T.A. Skėrys.
Žinomi sporto meistrai Linas Vaitekūnas ir Audrius Šošas nustebino reta 1977 m gamybos sportine „Opel Ascona B“, vilniečiai tėvas ir sūnus Valdas ir Paulius Valiukevičiai – metais jaunesne – „Datsun 280Z“, o uteniškiai Artūras ir Evaldas Kirmonai – „VW Kaefer“.
Ilgametis daugelio ralių dalyvis, šalies automobilių sporto ir veteranų klubo „Startas“ teisėjas Edvardas Zujus kartu su žmona Jolita vairavo įspūdingą 1986 m. laidos „Mersedes Benz 560 SL“, kurio ratus suka net 6 litrų darbo tūrio benzininis variklis.
„Tačiau ne įspūdingas litražas ar iš po variklio dangčio plūstanti galia – didžiausias istorinių ralių traukos objektas“, – sakė biržiečių klubo „Ekipažas“ prezidentas Voldemaras Aišporas, turintis patrauklią istorinių automobilių ir motociklų kolekciją, tačiau šiam raliui kartu su sūnumi Ramūnu pasirinkęs VAZ 2101.
Šiaulietis, keturių ralių „Aplink Lietuvą“, iš kurių du laimėjo, dalyvis Vytautas Kazeliūnas atvairavo 1970 metų laidos, žvilgantį lyg naujas „GAZ 21 Volga“ automobilį. Iš pirmo žvilgsnio, regis, niekuo neišsiskiriantis eksponatas, tačiau jo istorija verta neplonos knygos.
„Volga“ – mano tėvuko ir pirmasis mano automobilis, su kuriuo išmokau važiuoti ir kurį vairuodamas įgijau vairuotojo pažymėjimą. Todėl šiai markei iki šiol jaučiu didžiulę nostalgiją“, – pasakoja Vytautas.
Tačiau pirmoji Vytauto „Volga“ jau seniai metalo lauže. O šią jis įsigijo iš buvusio sovietinės armijos karininko, kurią tas parsivarė iš tolimojo Afganistano.
„Iškart ši „afganė“ patraukė mano dėmesį išskirtinai gera būkle. Neapsirikau, restauruodamas ją neaptikau nė menkiausios rūdelės. Štai ką reiškia jaunystė be druskos ant kelių“, – tikina Vytautas, kuris kartu su šturmanu Raimondu Mikėnu nustebino itin veržlia sparta, nebūdinga šiai markei, jau pirmojoje slalomo rungtyje, vykusia Molėtų aerodromo aikštelėje.
Į ją susirinkę žiūrovai negailėjo aplodismentų greituminį slalomą su minėta „Opel Ascona“ laimėjusiems L. Vaitiekūnui su A. Šošu, kurie distanciją įveikė per 42,90 sek.
43,08 sek. laikas antrąją vietą garantavo E. ir R. Ališauskams su „Porsche 911“, o trečiąją vietą iškovojo meistriškai „Ford Sierrą“ vairavę Edgaras Latiškevičius su Pauliumi Balčyčiu (43,79 sek.).
Ketvirti liko V. ir P. Valiukevičiai (44,41 sek., „Datsun 280Z“), o penkti – E. ir J. Zujai (44,45 sek., „Mersedes Benz 560 SL“).
Slalomas buvo tik pirmoji, daug emocijų sukėlusi rungtis. Ekipažų dar laukė dartų, dvi tikslaus važiavimo ir kelios papildomos rungtys, pareikalavusios ne tik išmonės, bet ir papildomų žinių apie šalies ir konkretaus regiono praeitį ir dabartį.
Susumavus istorinio automobilių ralio rezultatus, plačiausia šypsena švietė „Mercedes Benz W123“ vairavusių Vidmanto Kažukausko ir Sauliaus Vilčinsko veidai. Šis duetas laimėjo ne tik „Youngtimer“ automobilių klasės, bet ir bendrąją ralio įskaitą bei pagrindinį prizą – naujausių „Bridgestone“ padangų komplektą.
„Youngtimer“ klasės antraisiais prizininkais tapo E. Latiškevičius su P. Balčyčiu („Ford Sierra“), pranokę daugelio nuostabai trečiąją vietą užėmusius itin drąsius debiutantus Gytį Gineiką su G. Šukiu (ZAZ 968M)
Seniausiųjų, „Oldtimer“ klasės nugalėtojais pripažinti „Volvo 242L“ vairavę Vėjūnas Toleikis su Gediminu Girčiu, kurie bendrojoje ralio įskaitoje džiaugėsi vienu laipteliu žemesne pozicija.
Stebėtina, tačiau visą „Oldtimer“ nugalėtojų garbės pakylą užėmė vairavę tik „Volvo“ automobilius. Antrąją vietą šioje klasėje ir trečiąją bendrojoje įskaitoje iškovojo Rolandas ir Aistė Masiulioniai („Volvo 1800S“), o trečiąją – Andrius Dementavičius su Andriumi Vaitekūnu („Volvo P1800“).
Klasių nugalėtojai ir prizininkai apdovanoti specialiai istorinei technikai pritaikytų „Liqui Moly“ alyvų rinkiniais, specialiais „Autoparts“ apdangalais ir kitais prizais.
Pasibaigusį atkurtos Lietuvos 100-čiui skirtą istorinių automobilių ralį jo dalyviams primis ne tik trasose patirti įspūdžiai, bet ir praplėstas akiratis stengiantis geriau pažinti šalies istoriją, trumpos atokvėpio valandėlės Šešuolėlių, Alantos ir Burbiškio dvaruose ir nepakartojama aukštaičių krašto užkandžių, randamų ir šių dvarų buvusių šeimininkų meniu, degustacija.
Vytauto PILKAUSKO nuotraukos