Kol analitikai skaičiuoja ir prognozuoja, kiek augs elektromobilių pardavimas ateityje, gamintojai augimu nė neabejoja ir aktyviai pildo savo modelių gamą elektra varomomis transporto priemonėmis. Drąsiai elgtis leidžia tyrimai, nusakantys, kaip šiuolaikiniai vairuotojai įsivaizduoja automobilių komfortą ir savo ateities keliones.
Vertina ekonomiją
Viena dažniausių priežasčių, kodėl į salonus užsuka elektromobilių pirkėjai, yra ekonomiškų transporto priemonių paieška. Kelios degalų krizės jau spėjo parodyti, kad važiavimas automobiliu, varomu iškastiniais degalais, gali nemaloniai nustebinti tada, kai reikia prisipildyti degalų baką. Netgi amerikiečiai, pamišę dėl „Tesla“ elektromobilių ir besidžiaugiantys pigesniais nei Europoje degalais, pastebi, kad matematika čia paprasta: jei su elektromobiliu vieną mylią (1,6 km) nuriedi už maždaug 4,4 JAV dolerio cento (3,4 euro cento), važiuojant benzinu tas pats atstumas kainuoja jau apie 10 JAV dolerių (8,45 euro cento).
Važiavimas elektromobiliu, ypač Lietuvoje, gerokai pranašesnis. Mūsų šalyje dauguma valstybinių įkrovos stotelių, pavyzdžiui, magistraliniuose keliuose, leidžia baterijas pildyti nemokamai. Be to, įkrovos taškų gausu prie prekybos centrų, kurie klientams leidžia pasipildyti energijos atsargas, kol šie renkasi produktų krepšelį vakarienei arba savaitgaliui.
Ir išlaidos degalams – ne vienintelės, ką elektromobilių vairuotojai sutaupo. Prancūzijos „Citroën“, savo modelių gamoje turintis net kelis įvairaus dydžio elektra varomus modelius (pradedant komerciniu devynviečiu „ë-Spacetourer“, baigiant greitai Lietuvoje debiutuosiančiu kompaktinės klasės ë-C4), pabrėžia, kad elektrinių automobilių savininkai mažiau išleidžia savo transporto priemonių priežiūrai, mat po variklio gaubtu gerokai mažiau judančių dalių, kurioms reikia rūpesčio ir kurios gali sugesti. Ir ne tik tai: nereikės keisti alyvos, pakaitinimo žvakių ar surūdijusių išmetimo sistemos dalių.
Nori tylos ir taupo laiką
Vienas labiausiai žavinčių dalykų, kai sėdama prie elektromobilio vairo, yra tyla nuspaudus akceleratorių. Dažnai automobilio keleivis nustemba, kiek iš tikro daug garsų girdėti, kai neveikia vidaus degimo variklis, neburzgia išmetimo sistema. O ergonomikos žinovai pastebi, kad tyla automobilio salone reiškia ir malonesnę bei mažiau varginančią kelionę – užuot ilgame kelyje klausęsi burzgiančio variklio vairuotojas ir keleiviai gali mėgautis pašnekesiais ar muzika be jokio fono.
Pavyzdžiui, kaip teigia „Citroën ë-C4“ suprojektavę inžinieriai, sėdintys šiame automobilyje jaučiasi lyg būtų įsupti į jaukų kokoną – patogios sėdynės su papildomu sluoksniu ir unikali segmente komfortiškų amortizatorių sistema „Progressive Hydraulic Cushions“ tokį kompaktinį modelį paverčia bene patogiausiu elektromobiliu, palyginti net su aukštesnės klasės konkurentais.
Įdomi detalė: iš pirmo žvilgsnio atrodytų, jog sustoti įkrovos stotelėse atima laiko ir galėtų būti laikomi trūkumu svarstantiems įsigyti elektromobilį. Visgi tyrimai rodo, kad situacija – atvirkščia. Sustojimas įprastoje degalinėje privalo būti įtrauktas į dienotvarkę ir suplanuotas, elektromobilis gali būti įkrautas namuose iš įprasto elektros lizdo naktį, kol nenaudojamas.
Pasak tyrimų, įkrauti elektromobilį namuose ir darbe užtenka maždaug 97 proc. visų elektromobilių vairuotojų. O taip įkrautos baterijos užtenka 2–3 dienoms važinėti vykdant kasdienes pareigas. Taigi kaip namuose įkraunama mobiliojo telefono baterija, lygiai taip pat įkraunamas ir elektromobilis, ir nebegaištama laiko stotelių paieškoms.
Tai yra vienas pagrindinių modernaus komforto apibrėžimų – automobilis tampa tarsi išmanusis telefonas ar kompiuteris, kurio vienintelė priežiūra tėra papildyti bateriją.
Daugiau vairavimo malonumo
Visi elektromobiliai suprojektuoti taip, kad iki 50–60 km/val. pagreitėtų ir įspūdingai greitai, ir nuosekliai. Be to, maksimalus sukimo momentas juntamas iš karto, vos nuspaudžiamas akceleratorius, o dėl dugne esančių baterijų žemesnis svorio centras garantuoja, kad elektromobilis yra kelyje stabilesnis.
Patys galingiausi elektromobiliai kaip „Tesla Model S Performance“ ar „Porsche Taycan Turbo S“ turi po 400 kW ir daugiau pasiekiančius variklius, kurie leidžia gerinti sprinto nuo 0 iki 100 km/val. rekordus. Tačiau tokio galingumo nereikia 99,9 proc. žmonių – 100 kW vidutinio dydžio elektromobiliui yra daugiau nei užtektinai. Pavyzdžiui, būtent tokios galios „Citroën ë-C4“ variklis išvysto ir 260 Nm sukimo momentą, kuris pasiekiamas vos spustelėjus akceleratorių – tai leidžia mieste leistiną greitį pasiekti per kelias sekundes.
Privalumų yra ir daugiau, mat elektromobilių įranga neretai yra geresnė nei vidaus degimo variklius turinčių modelių. Ganėtinai dažnai jie siūlomi su šildomais sėdynėmis ir vairu, o vairuotojo pagalbos sistemų pakete – gausybė modernių sprendimų kaip aktyvios susidūrimų išvengimo, avarinio stabdymo, važiavimo eismo juostoje sistemos.
Elektromobilių įrangos sąrašuose galima rasti ir adaptyvią pastovaus greičio palaikymo sistemą, taip pat galimybę susieti savo automobilį su išmaniuoju įrenginiu ir naudotis telefonu nė neišlipus iš transporto priemonės. Ir tai ne viskas, nes įrangos sąrašo ilgis priklauso nuo kiekvieno gamintojo, kuris stengiasi parodyti, kad elektromobiliai – ateities transportas.
Draugiškas aplinkai
Ir nors tyrimai rodo, kad renkantis elektromobilius tvarumas ir draugiškumas aplinkai – vienas paskutinių pirkėjų prioritetų sąraše, jokia paslaptis, kad ilgainiui šis veiksnys bus pažymimas prie svarbiausių. Pirmiausia dėl to, kad vis daugiau pasaulio miestų jungiasi prie žaliosios bangos ir apriboja galimybes automobiliams su vidaus degimo varikliais įvažiuoti į senamiesčius, gyvenamąsias ar poilsio zonas, kur norima mažinti aplinkos taršą.
Nulinės emisijos elektromobiliai atleidžiami nuo taršos ar įvažiavimo į saugomas zonas mokesčių, o jiems įsigyti dauguma pasaulio šalių taiko subsidijas ar teikia paramą, mat daugybė valstybių siekia, kad kuo daugiau jų transporto parko sudarytų netaršios transporto priemonės.