Gegužės 3-iosios vakarą Palangoje bus karūnuotas penktasis kasmet vis didesnio populiarumo susilaukiančių varžybų elektromobiliais čempionas. Laikantis susiklosčiusių tradicijų gegužės pirmąjį penktadienį didžiausiame šalies kurorte finišuos jau penktosios elektromobilių varžybos „Charge it on! Vilnius – Palanga“.

 

Kai 2015-ųjų gegužės 8-ąją Lietuvoje, o kartu ir Baltijos šalyse, debiutavo pirmosios elektromobilių varžybos, daugelis skeptikų kalbėjo, jog tai vienadienis reiškinys, nes ši transporto priemonė šalyje neturi perspektyvų. Tačiau laikas ir organizatorių pastangos paneigė niūrias prognozes, o ne taip greitai, kaip norėtųsi, populiarėjantys elektromobiliai vis pastebimesni ne tik miestų gatvėse, bet ir užmiesčių keliuose.

 Orientyras – mažiau nei 4 val.

Prieš penkerius metus surengtas pirmąsias elektromobilių varžybas Vilnius-Palanga laimėjo Gintaras Kaukėnas ir Karolis Judzentavičius, su „KIA SOUL EV“ 337 km nuotolį nuvažiavę per 5 val. 27 min. 41 sek.  

Atrodė, jog tai puikus rezultatas, pasiektas vykusiai pasirinktos taktikos ir strategijos dėka, kurį negreit kam pavyks pagerinti.

Tačiau jau po metų žinomas ralio meistras Saulius Girdauskas su Egidijumi Skrodeniu nuo rekordo „nukirpo“ net 38 minutes ir su „Nissan Leaf“, įskaitant ir laiką, sugaištą papildant akumuliatorių baterijas, finišavo per 4 val. 49 minutes.

Dabartinis elektromobilių greičio šiame maršrute rekordas, o kartu ir pagrindinis šiųmečių, jau penktųjų varžybų dalyvių orientyras – 4 val. 5 min.

Jį trečiųjų varžybų metu pasiekė Vaidotas Kviklys kartu su Pauliumi Sviklu, 337 km atstumą su „Hyundai Ioniq“ nuvažiavę būtent per šį laiką.

 

„Minėdami elektromobilių varžybų penkerių metų sukaktį prisimename šiuos bene kasmet dalyvių gerinamus rodiklius ir džiaugiamės šios transporto priemonės bei visos jai reikalingos infrastruktūros plėtra šalyje, – ketvirtadienį vykusioje renginio spaudos konferencijoje kalbėjo „Energijos tiekimo“ generalinis direktorius Darius Montvila. – Dabar elektromobilių skaičius Lietuvoje perkopė tūkstantį, o ir jų aptarnavimo infrastruktūra plečiama gana sparčiai. Rinkoje pasirodė ir nauji elektromobiliai, kurių akumuliatorių talpa leidžia nuvažiuoti gerokai didesnį atstumą jų nepapildžius.“

Todėl prognozuojama, jog šiemet ne vienas, o net keli ekipažai 337 km atstumą gali įveikti be sustojimų. Organizatoriai vienareikšmiškai teigia, jog naujas rekordas tikrai bus. Ir ko gero gerokai trumpesnis, nei 4 val.

Daugiau elektromobilių – švaresnė ir aplinka, – ne kartą akcentuota spaudos konferencijoje.

„Dabar vis labiau kalbama apie automobilių taršos mažinimą, o persėdimas į elektromobilius – vienas iš geriausių būdų prisidėti prie gamtos tausojimo. Elektromobilių gausėjimą Lietuvos keliuose pastebime ir per tokių transporto priemonių vairuotojų sudaromų draudimo sutarčių skaičiaus augimą. Tokių transporto priemonių parko plėtrai būtina ir daugiau įkrovimo stotelių, o viena iš jų yra prie mūsų biuro, kuria gali naudotis visi vairuotojai.

Taip pat tęsiame gražią tradiciją remti renginio dieną Palangoje vykstančias ERGO vaikų elektromobilių varžybas, kurios susilaukia itin didelio susidomėjimo. Nuo mažens skatinami rinktis tai, kas draugiška aplinkai, vaikai, tikėtina, užaugę sės ir prie elektromobilių vairo“, – kalbėjo draudimo bendrovės ERGO Lietuva generalinis direktorius Tadas Dovbyšas.

Naujas varžybų vardas

„Šių varžybų maršrutas nesikeičia jau penkti metai, ir tai daroma ne norint palengvinti naštą organizatoriams, – spaudos konferencijoje akcentavo pagrindinis renginio organizatorius Darius Grinbergas. – Tai daroma geidžiant įsitikinti, kaip tobulėja automobiliai, kaip plečiama būtina elektromobilių aptarnavimo infrastruktūra, ar teisinga linkme einama?”

D. Grinbergas informavo, jog šiemet tam pasitarnaus ir naujas varžybų vardas. Mat pagrindinio partnerio estafetę perėmė „Energijos tiekimo“ vystoma mobili aplikacija „Charge it on“, kurios tikslas palengvinti vairuotojui elektromobilio įkrovimo patirtį ir sujungti į vieną tinklą visas Lietuvoje esančias elektromobilių įkrovimo stoteles.

Programėlė, pasak D. Grinbergo, suteikia naudingos informacijos apie artimiausių įkrovimo stotelių vietą ir randa greičiausią maršrutą iki artimiausios stotelės. Naudojantis šia aplikacija galima gauti informaciją, kokios jungtys yra kiekvienoje stotelėje, sužinoti ar stotelė užimta.

Tai palengvins ne tik varžybų dalyvių, bet ir elektromobiliais besinaudojančiųjų vairuotojų gyvenimą.

„Mus labiausiai džiugina technologijų raida, kurios pažangą liudija ir pirmąsyk varžybose atsiradusi galimybė nuvairuoti elektromobilį iki Palangos nepapildžius jo baterijų, – spaudos konferencijoje sakė ABB pardavimų specialistas Paulius Gūžys. – Dabar ieškome galimybių neužilgo vartotojui pasiūlyti ypač greito įkrovimo iki 350 kW galingumo stotelę“.

Iš Dakaro – į Palangą

Iki penktųjų elektromobilių varžybų starto liko dar savaitė, todėl į organizatorių kvietimą spėjo atsiliepti dar ne visi iš 20 pageidaujamų dalyvių. Tačiau jau suskubusių atlikti visus registracijos formalumus sąrašas – kaip reta įspūdingas, nekeliantis abejonių, jog varžybų finišas galbūt bus apvainikuotas net ne vienu rekordu.

Elektromobilių varžybos keturis Dakaro ralius įveikusiam Vaidotui Žalai, startuosiančiam su „Energijos tiekimo“ generaliniu direktoriumi D. Montvila, bus pirmosios po dykumų maratono.

Nors jas lyginti nelengva, tačiau V. Žala ir elektromobilių varžybose tikisi kovos ir azarto, o laimės tie, kas bus geriausiai parengę namų darbus, o kelyje įrodys mokantys gerai išnaudoti visas specifines elektromobilio savybes.

„Man regis miesto sąlygomis elektromobilis – pasiteisinusi ir vis labiau įsigalinti transporto priemonė, – samprotauja dykumų užkariautojas ir elektromobilių varžybų debiutantas V. Žala. – Juo gali važiuoti žymiai pigiau ir greičiau, nes tavęs niekas neveja iš autobusams skirtos eismo juostos. Kita vertus, elektromobiliai per keletą paskutiniųjų metų sparčiai tobulėjo, o kuo greičiau jie progresuoja, tuo sparčiau darosi patrauklesni“.

Labai gerai vertinantis tokias varžybas žymus lenktynininkas pageidautų tankesnio įkrovimo stotelių tinklo.

„Tai praktinė elektromobilių patikra. Tik varžybose išryškėja kas ko vertas, todėl pardavėjai neturėtų baugintis mesdami juos „į kovą“. Vardan šios technikos progreso“, – teigia V. Žala.

Pirmoji paraiška – iš „Phoenix Contact“

  

Dykumų užkariautoją palaiko ir jo varžovas Virginijus Valevičius iš „Phoenix Contact“, kurios atstovai pirmieji atsiuntė paraišką dalyvauti šiose varžybose.

„Regis, įkrovos stotelių tinklas jau gana platus, tačiau, žiūrėk, kai labai reikia, imi ir susiduri su problemomis“, – sako V. Valevičius, problemą žinantis ne iš nuogirdų. Jis kasdien važinėja su BMWi3, su kuriuo dalyvaus ir varžybose. Automobilis įsigytas praeitų metų lapkritį, jau spėta nuvažiuoti 8 tūkstančiai kilometrų.

„Elektromobilis patrauklus ir patogus, gera jo dinamika, žodžiu, mieste – labai tinkamas. O ko vertas užmiesčio keliuose, galbūt geriau padės atskleisti ir šios varžybos“, – tikisi V. Valevičius, startuosiantis su kolega Rimantu Žiedeliu.

Per maratoną – į elektromobilių varžybas  

Gegužės 3-ąją iš Europos aikštės startuos ir dar vienas automobilių sporto gerbėjams gerai pažįstami tėvas ir sūnus – Algirdas ir Andrius Ramanauskai, įmonės Algirdai savininkai.

Tačiau juos bene labiausiai išgarsino 2012 m. balandį Lietuvoje pristatytas „Algirdai Racing-Aquila CR1-LS7“ monstras, kuris keletą metų paeiliui skriejo 1000 km lenktynių trasa.

„Tada lankydamas Arhus technikos universitete besimokantį sūnų Andrių su juo nuvykau pasižiūrėti Danijos automobilių žiedinių lenktynių čempionato varžybų Silkeborge, – sakė A. Ramanauskas. – Žinoma, iškart mūsų dėmesį patraukė itin greiti, manevringi, trasoje diktavę madas „Aquila“ automobiliai, kurių iki tol nebuvau net matęs.“

Nors „Aquila“ Palangoje iki pergalingo finišo nenuskriejo, Ramanauskai ir toliau seka visas automobilizmo naujoves, kurioms jie neabejingi. Tėvas su sūnumi sudarė „Algirdai Racing Team“ komandą ir startuos įmonės elektromobiliu „Hyundai Kona EV“, kurį jie įsigijo šiemet ir jau spėjo nuvažiuoti 4000 km.

„Kas lėmė šį pasirinkimą? Visų pirma kainos ir kokybės santykis, – neslepia Algirdas. – Prieš įsigydamas jį išbandžiau visus įmanomus elektromobilius, kurių „varžytuvėse“ laimėjo „Hyundai Kona EV“ ir kuriuo dabar važinėja visi darbuotojai. Iš didesnių priekaištų – silpnoka garso izoliacija, važiuodamas girdžiu padangų šnaresį, o taip, regis, neturėtų būti“.

Ar rekordininkas apgins titulą?

Įvairių modifikacijų „Hyundai Kona“ šiose varžybose bus ne vienas. Ir neatsitiktinai, nes jį daugelis įvardija kaip bene geriausiai atitinkantį vairuotojų lūkesčius. Tai talpus, šeimos poreikiams pritaikytas automobilis, kuris viena įkrova gali nuvažiuoti beveik 450 km, o naudojantis greito įkrovimo stotele 80 proc. baterijų galima įkrauti greičiau nei per valandą.

Intrigą dar paaštrina, jog būtent šį elektromobilį varžyboms pasirinko ir jų rekordininka. V. Kviklys, kuris šįkart važiuos su žurnalistu Tadu Markevičiumi.

„Tikimės parvežti naują šių užkrečiančių varžybų rekordą ir galutinį kelionės tikslą pasiekti be sustojimų“, – varžovus gąsdina nuolatinis varžybų dalyvis, „Fakto Auto“ marketingo specialistas V. Kviklys.

„Tačiau šiemet padaryti tai nebus lengva. Jei apie susibūrusių pajėgių sportininkų grupę kalbame kaip apie elitą, tai savotišku elitu šįkart galima įvardinti ir varžybose dalyvaujančius elektromobilius, – spaudos konferencijoje akcentavo D. Grinbergas. – Mat trasoje bus ir „Hyundai Kona EV“ pagrindiniais konkurentais laikomi tik šiemet rinkoje debiutavę „Audi e-tron“ ir „Jaguar I-Pace“, kurių gamintojai deklaruoja, jog ir jais be sustojimų irgi galima įveikti didesnį atstumą, nei nuo Vilniaus iki Palangos“.

„Jaguar I-Pace“ varžybose išbandys šiuo elektromobiliu prekiaujančios „Inchcape Motors Lietuva“ atstovai Donatas Gaidelis ir „Charge it on“ mobilios aplikacijos vystytojas Andrius Šeršniovas.

„E-CityBee“ komanda Domas Garbinčius su Robertu Raulinaičiu prie starto linijos atvairuos irgi pasitikėjimo vertą „Audi E-Tron“ keturratį.

„Esame tokių varžybų debiutantai, todėl neturime patirties ir mums viskas įdomu, – sako D. Garbinčius. – Nuo įmonės gyvavimo pradžios savo parke turėjome „Fiat 500“ elektrinį automobilį, o šiuo metu eksploatuojame BMW i3 elektromobilius. Keliame sau tikslą visą varžybų nuotolį įveikti be papildomo automobilio baterijos įkrovimo“.

Jei ne rekordo, tai bent garbingo pasirodymo ir pateisinti populiarėjančios transporto priemonės vardą tikisi visi dalyviai, tarp jų ir Vilniaus miesto savivaldybės merginų Lauros Urniežiūtės ir Gintarės Makarevičienės duetas („Hyundai Ioniq“), tokį pat automobilį vairuosiantys ERGO komandos nariai Edgaras Sakavičius ir Darmantas Šimonis, „Inchape Motors Klaipėda“ atstovai Rolandas Tautvydas su Džiugu Radžiumi („Hyundai Kona“), Tauragės rajono savivaldybės merginos Solveiga Skarbaliūtė ir Karolina Stirbytė („Nissan Leaf“) ir kt.

Beje, Tauragės rajono savivaldybė, siekdama skatinti švaresnę aplinką, prieš trejus metus įsigijo pirmąjį elektromobilį, o dabar mieste jau yra įrengtos dvi jų įkrovimo stotelės.

Netrukus tauragiškiai planuoja įsigyti ir tris elektrobusus bei įrengti penkias įkrovimo stoteles. Jei planai bus įgyvendinti, Tauragės rajonas taps žaliausiu šalyje.