135 mln. eurų – tokia rekordinė suma praėjusiais metais buvo paklota už istorinį automobilį. Jei kažkam tai gali pasirodyti sunkiai suvokiama, visgi automobilių ekspertų tai nei kiek nestebina. Reti, išskirtiniai ir klasikiniai automobiliai ypatingai vilioja kolekcininkus, todėl aukcionuose jie nuolat pagerina rekordus.

Savo ruožtu bet kokių brangesnių naujų automobilių investicija niekas bent kol kas nevadina. Absoliuti dauguma jų yra sukurti kasdieniam naudojimui, tad natūralu, kad ir šių pirkinių vertė eksploatuojant krenta.

Tačiau kai kuriems modeliams tai negalioja. Štai šviežias „Bentley“ pavyzdys įrodė, kad sukūrus išties išskirtinių modelių seriją, ji gali būti išpirkta net nepradėjus gamybos.

Koks turi būti naujas automobilis, kad jį būtų galima vadinti investicija?

Klasika gerina rekordus

Šiuo metu aukcionuose klasikinių, praėjusio amžiaus viduryje pagamintų automobilių kainos siekia rekordines aukštumas. Brangiausiųjų sąrašuose – reti, išskirtinę istoriją turintys modeliai. Jie buvo vienetiniai ir anuomet.

Pavyzdžiui, 2022 m. viduryje 1955-ųjų „Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupe“ buvo parduotas už 135 mln. eurų – tai pirmasis modelis, peržengęs 100 mln. kartelę.

Investicija į emociją sau

Šiuolaikinės transporto priemonės, tikėtina, baigusios eksploatacinį laiką gamtos neterš ir bus perrinktos. Tačiau bus ir tokių, kurios netgi pergyvens savo pirmuosius šeimininkus ir kurs išskirtinę vertę ateityje. Kaip tokią pastebėti? Ir ar pirmajam šeimininkui įmanoma nusipirkti naują automobilį kaip investiciją?

„Visų pirmiausia automobilis turėtų būti investicija į emocijas sau. Kad tai būtų patinkantis eksponatas, kuris teiktų malonumą. O jau tada galima derinti pasirinkimą ir pagal finansinę vertę, kad ji augtų labiau nei infliacija“, – pažymi klasikinių automobilių entuziastas, vasarą duris atversiančio Vilniaus automobilių muziejaus vadovas Povilas Eitutis.

Automobilių kolekcininkas, buvęs lenktynininkas Stasys Brundza sako, kad esant infliacijai sudėtinga prognozuoti išskirtinių automobilių kainas ateityje, o juo labiau įvertinti jų išlaikymo kaštus.

Tačiau abu ekspertai sutaria, kad tam tikrus kriterijus atitinkančių transporto priemonių vertė ilgainiui visuomet kyla.

„Tikėtina, kad vertę ateityje augins išskirtiniai labai ribotų serijų modeliai“, – įvardija P. Eitutis.

Tam, kad automobilis turėtų potencialo auginti vertę ateityje, jis turėtų būti ne tik išskirtinis dizaino prasme, bet ir turėti originalių techninių sprendimų, pageidautina – ir sąsajų su automobilių sportu.

Vis tik labiausiai vertę kuria išskirtinumas. Tos pačios savybės, išskyrus istorinį veiksnį, galioja ir naujiems automobiliams. Abu pašnekovai sutinka, kad ir naujas keturratis kūrinys gali tapti investicija. Tik čia jau kalba sukasi ne apie kasdienius krosoverius, net ne apie sportiškus ar prabangius modelius, o išskirtinius, itin ribotos serijos automobilių pramonės mohikanų kūrinius.

Šviesiausia ateitis – ribotos serijos modeliams

Naujo automobilio, kuris ilgainiui galėtų auginti savo vertę, pavyzdys – britų kūrinys „Bentley Batur“. Išskirtinumo jam suteikia vien faktas, kad tai yra galingiausia itin prabangių automobilių gamintojo kupė.

Jos dizainas sukurtas kaip koncepcija, išduodanti „Bentley“ automobilių kryptį einant elektrifikacijos link. Tačiau serijinė versija turi galingiausią benzininį 6 litrų W12 formos gamintojo variklį.

Be to, „Batur“ bus išleistas tik 18 vienetų tiražu. Tą patį galima pasakyti ir apie išskirtinį kabrioletą „Bentley Bacalar“, kurio bus pagaminta dar mažiau – vos 12 vienetų. Iškalbingas faktas – visi „Batur“ ir „Bacalar“ modeliai jau nupirkti. Tai – modeliai, skirti retiems pasivažinėjimams su didele galimybe po kelerių metų juos parduoti už didesnę sumą.

„Riboto leidimo modeliai – realiausia investicija. Tačiau ir juos reikia atsirinkti. Yra gamintojų, kurie riboto leidimo versijas kai kuriems savo modeliams išleidžia kasmet, tačiau jos be papildomų lipdukų ar gražesnės apdailos nieko išskirtinio neturi. Automobilis–investicija turėtų būti originalus ir smarkiai skirtis nuo standartinio automobilio“, – aiškina P. Eitutis.

„Bentley“ yra pagaminęs ne vieną ribotos serijos versiją, menančią istorinius automobilius, kaip antai „Mulsane Blue Train“, ar pergales autosporte skynusius, kaip antai „Continental 24“. Itin prabangių automobilių gamintojas turi netgi specialias „Mulliner“ dirbtuves, patobulinančias gaminius pagal išskirtinius klientų poreikius.

Tačiau „Batur“ – visiškai atskiras modelis su „Mulliner“ meistrų rankomis pagamintu kėbulu. Tuo išskirtinumai nesibaigia. Salono apdailai panaudota iki 210 gramų perdirbto aukso, gauto iš istorinio Birmingemo juvelyrikos kvartalo. Jis 3D spausdintuvu paverčiamas išskirtinio dizaino „Charisma Dial“ multimedijos valdikliu ir ikoniškomis „Organ Stop“ ventiliacijos angų valdymo svirtelėmis.

Ekspertų teigimu, „Batur“ yra ne meno kūrinys, skirtas užimti laisvai vietai kolekcininko garaže. Tai – automobilis, važiavimo prasme vairuotojui galintis duoti daugiau nei bet kuris kitas gamintojo kūrinys.

740 AG išvystantis W12 formos 6 litrų benzininis variklis „Batur“ užtarnauja galingiausio kada nors britų gamintojo sukurto modelio titulą. Minėtas plieninis galiūnas bus išskirtinis net ir netolimoje ateityje, nes jis gieda gulbės giesmę „Bentley“ vidaus degimo varikliams. Britai kiek anksčiau paskelbė „Beyond 100“ planą, kuriame įsipareigoja nuo 2030-ųjų tapti jokių teršalų į aplinką neišskiriančia įmone.

Nebūna dviejų tokių pačių

„Batur“ unikalumą pabrėžia iki menkiausių smulkmenų apgalvoti sprendimai. Su nuliniu numeriu pažymėtu bandomuoju modeliu „Mulliner“ inžinieriai praleido daugybę valandų. Jie negailestingai spaudė „Batur“ bandymų trasoje ir įveikė pustrečio tūkstančio kilometrų keliaudami po Europą tam, kad galėtų nepriekaištingai suderinti išskirtinio automobilio mazgus būsimiems jo vairuotojams.

Negana to, ypač ribota serija leidžia patiems klientams išsakyti savo pageidavimus. Pirkėjų norus „Mulliner“ specialistai išpildys konstruodami konkretų automobilį.

Išskirtinumas ir ypatingas dėmesys detalėms kainuoja, o neribotos personalizavimo galimybės neleidžia tiksliai apibrėžti kainos, tačiau skelbiama, kad vienas „Batur“ modelis atsieina apie 2 mln. eurų.

P. Eitutis teigia, kad svarbu ne tik kiekis bei išskirtinumas, bet ir gamintojas.

„Tai turi būti kokybiškas žinomo gamintojo modelis. Matome, kaip iš niekur išlenda viena kita kompanija, pagaminanti po kelis superautomobilius, tačiau jie retai tampa investicija. Dažniausiai dėl to, kad maži gamintojai negali užtikrinti aukštos kokybės. Ir jie neturi pajėgumų kurti savo agregatų, todėl tai tėra įvairiausių detalių sumestiniai modeliai. Pavyzdžiui – „Gumpert Apollo“. Labai greitas, išskirtinis superautomobilis, tačiau atrodo kaip kirviu padarytas. Tokie automobiliai aukštos kainos neišlaiko“, – pavyzdžiu apibendrina pašnekovas.