Penktadienį Kaune, Rotušės aikštėje, duotas startas tradiciniam, tris dienas truksiančiam raliui „Aplink Lietuvą 2019“, kurį nuo pat pirmojo, įvykusio 1931 metais, rengia tikrasis FIA narys, 1926 m įkurtas Lietuvos automobilių klubas (LAK).
Šio ralio dalyviai tradiciškai varžosi dėl garbingiausio kiekvieno sportininko kolekcijoje apdovanojimo – šalies Prezidento taurės.
Gyva pirmųjų ralių dvasia
Beveik devynių dešimtmečių renginio istorijoje šiemetinis ralis „Aplink Lietuvą“ – tik 28-tasis. Keturi raliai įvyko prieškario Lietuvoje, o atgaivinti jie buvo tik po 65 metų, prabėgusių nuo 1931 m surengto ralio Prezidento taurei laimėti.
„Pirmųjų ralių „Aplink Lietuvą“, nuo kurių skaičiuojama ir šalies automobilių sporto istorija, dvasia gyva ir šiandien, o ralis neprarado tų savybių, kuriomis pagarsėjo prieškario metais“, – sveikindamas lenktynininkus kalbėjo ralį rengiančio LAK prezidentas Rolandas Dovidaitis.
Išskirtinis ralių „Aplink Lietuvą“ bruožas – ne tik masiškumas, bet ir atkakli kova, kurią šiemet pradėjo 95 ekipažai ir kurių laukia net 1150 km maratonas.
Prezidentas atsiuntė sveikinimą
Susirinkusieji į renginio atidarymą aplodismentais palydėjo Lietuvos Respublikos Prezidento Gitano Nausėdos sveikinimą, kurį jis atsiuntė ralio dalyviams ir jo organizatoriams, automobilių sporto veteranams.
„Sveikinu Jus – visus automobilių sporto entuziastus, kurių pastangomis šios lenktynės nuo 1931-ųjų išaugo į didelį visos Lietuvos renginį.
(…)
Dėkoju visiems už atsakingai stiprinamą vairavimo kultūrą ir nuoširdžiai linkiu sėkmingos starto, gero kelio ir pergalingo finišo, pakilios komandinės dvasios ir varžybų džiaugsmo pasiekus užsibrėžtą tikslą.
Apjuoskite Lietuvą ne tik kilometrais, bet ir meile savo šaliai!” – rašoma sveikinime.
Ralio dalyvius sveikino LAK garbės prezidentas, tituluočiausias šalies automobilių sporto atstovas Stasys Brundza, Lietuvos automobilių sporto federacijos prezidentas Saulius Girdauskas ir kiti.
Seka tėvo pavyzdžiu
Dar gerokai prieš varžybų atidarymą tradicinę kauniečių iškilmių vietą – Rotušės aikštę – užtvindė gausus būrys sportininkų ir juos atlydėjusių bičiulių, automobilių sporto gerbėjų, veteranų, išrikiuota stovėjo ir kovoms parengta sportinė technika.
Išskirtinio kolegų ir varžovų dėmesio susilaukė Ričardas Matijošaitis, laimėjęs net tris ralius „Aplink Lietuvą“ motociklininkų įskaitoje. Šįsyk po ilgesnės pertraukos sportininkų stovykloje jis pasirodė su dukra Kotryna. Ne kaip žiūrove, o ralio pilnateise dalyve.
Ričardas šįsyk nuo motociklo persėdo į trofėjinį „Moskvich 412“, kurį finišo link vairuos kartu su automobilių sporto gerbėjams gerai žinomu Almantu Jacevičiumi.
Trylikametė Ričardo dukra Kotryna tikslo sieks su VAZ 2106 kartu su Egidijumi Paulausku, kuris savo kolekcijoje jau turi Prezidentės taurę, 2011 m iškovotą kartu su Eduardu Jaku.
Vienintelė galimybė metuose
Rotušės aikštėje aplodismentais sutikti ir žmonės su negalia, kuriems šis ralis – vienintelė galimybė metuose išmėginti jėgas tose pačiose trasose su visais kitais.
Ir čia didžiausio palaikymo susilaukė debiutantė Aistė Džiugelytė, į talką pasikvietusi Igną Bilių, šiame ralyje debiutavusį prieš dvejus metus. Jie vairuoja „VW Golf Plus“.
Šįkart žmonių su negalia grupė mažiausia, tik keturi ekipažai. Tarp jų gerai pažįstamas tėvo ir dukros Rolando ir Ramintos Šukių ekipažas su „Toyota Celica“, nuolatiniai šios įskaitos dalyviai, prizininkai ir laimėtojai Algimantas Kojis su Vytautu Barecku („VW Golf“) ir Alfredas Ukrinas su Nerijumi Anochinu („Peugeot 206 GTI“).
Senesni nei pats ralis istoriniai automobiliai
„Kvietimą dalyvauti ralyje priėmę istorinių automobilių savininkai Kaune, Raudondvaryje, Anykščiuose ir Vilniuje surengs įsimenančias šventes, kuriose istorinės technikos puoselėtojai kvies pasigėrėti jų kruopštaus triūso rezultatais ir riedančiais ko ne šimto metų senoliais,“ – sakė LAK istorinės technikos padalinio vadovas Šarūnas Žitkevičius.
Ypatingo dėmesio susilaukę jau renginio atidaryme, į ralį savo relikvijas atvairavo net 20 istorinių automobilių entuziastų iš visų trijų Baltijos šalių, Lenkijos ir Vokietijos.
Iš tiesų, tiek žiūrovų akį traukiančios senovinės technikos Rotušės aikštėje negalėjai regėti net per pirmuosius ralius „Aplink Lietuvą“, vykusius prieškario laikais.
Seniausiąjį automobilį, 1923m pagamintą „Ford T“, arba net aštuoneriais senesnį nei pirmasis ralis „Aplink Lietuvą“, atvairavo Algis Pašukevičius.
1925 m gamybos „Packard Limousine 333“ rodė Gintautas Miškinis, o Š. Žitkevičius ir Ineta Žičkutė kvietė pasigėrėti vienmečiais, 1931m gamybos „Chrysler CM“ ir „Buick Sport Roadster“.
Įspūdinga ir kaimynų latvių kolekcija, o ypač jos puošmena, 1929 m. gamybos „Hupmobile“, kurį į Lietuvą atvairavo Teodoras Karlsonas.
Tų pačių metų gamybos Nash Special Six 434“demonstravo Ullaras Suvemaa iš Estijos, o jo kolega Hannus Raivo – 1933 m „Chrysler“.
Istorinių automobilių mylėtojai iš Lenkijos Lechas Chochlewas vairavo 1933m. „Opel“, Jakubas Baranskis – 1938m. „Chevrolet“, o Andzejus Muszynskis – 1945m. „Fiat 1100BL“.
Hubertas Weberis iš Vokietijos į mūsų šalį atriedėjo su 1935m. pagamintu „Opel“.
Po šventės – į kovas trasose
Iškart po renginio atidarymo sportininkai išskubėjo į Kačerginės „Nemuno žiedo“ trasą, kur joje ir jos prieigose jų laukė varžytuvės net aštuoniuose greičio ruožuose.
Iš čia ralio kolona pasuks į Kėdainius, kur varžysis bene greičiausiose ralio lenktynėse. Mat jų trasa drieksis oro uosto pakilimo takais.
Iš Kėdainių per Jonavą, Alytų, Lazdijus ir Druskininkus jie pasieks pirmosios dienos finišą Marijampolėje, o pakeliui Lazdijuose ir Druskininkuose dar šiandien bus surengtos žiūrovų laukiamos elektromobilių varžybos.
Pasak lenktynių organizacinio komiteto nario, Tarptautinės automobilių sporto veteranų asociacijos direktoriaus Romualdo Mažuolio, didžiausias krūvis sportininkams teks antrąją varžybų dieną, rugsėjo 14-ąją. Tądien pradėję kovas Marijampolės kroso trasoje ralio dalyviai per Tauragę, Plungę, Naująją Akmenę, Žagarę, Joniškį, Pakruojį, Pasvalį pasieks antrosios nakvynės vietą Kupiškį.
Be to antrosios varžybų dienos tvarkaraštyje – labai skirtingos rungtys : nuo gamtos malonių priklausomų lenktynių Marijampolės, „Žemaitijos“ šalia Plungės ar Uoginių prie Kupiškio kroso trasose iki greitų, klaidų neatleidžiančių slalomo varžybų miestų gatvėse.
Sekmadienio ryte ralio dalyvių dar lauks paskutinės, galbūt lemiamos kovos Anykščiuose, Širvintose ir Vilniuje.
Finišas – S.Daukanto aikštėje
Ralis finišuos sekmadienį, rugsėjo 15 d., 15 val. tradicinėje šių lenktynių pabaigtuvių vietoje – S. Daukanto aikštėje šalia Prezidentūros.
Ten ralio „Aplink Lietuvą 2019“ nugalėtojų ekipažui bus įteiktas pagrindinis varžybų trofėjus – Prezidento Gitano Nausėdos taurė.
Algimanto BRAZAIČIO nuotraukos