Buvo laikai, kai automobiliai, sąlyginai, buvo skirstomi į visureigius, liaudyje dažniausiai vadinamus „džipais“ ir likusius automobilius. Visureigiai išsiskyrė gan grubia išvaizda, mažesniu privalumų kiekiu, tačiau galėjo laisvai pravažiuoti ten, kur kiti automobiliai strigdavo. Taip buvo ilgą laiką, tačiau vėliau situacija automobilių rinkoje ėmė keistis. Gamintojai, pamatę, kad pirkėjai vis dažniau ieško aukštų automobilių, ėmė skubiai pildyti šią nišą, kurdami pačius įvairiausius modelius.
Taip greta įprastų visureigių netruko susiformuoti pseudo visureigių klasė. Pastarieji, nors išoriškai primena tikruosius visureigius, tačiau dažniausiai tuo panašumas ir baigiasi. Kiek aukštesni už sedanus ar universalus, pseudo visureigiai vis tiek skirti miestams ir geriems keliams, todėl nemaža jų dalis gaminama tik su priekiniais varančiais ratais. Pastarųjų galios, kaip rodo praktika, kartais nebeužtenka net išsukus ne į bekelę, o į prastesnį kelią. Tada „visureigio“ vairuotojui tenka skubiai ieškotis pagalbos ir kviesti talkon žemės ūkio techniką arba tikrus, keturių varančių ratų sistemą turinčius, visureigius. Šitą turėtų įvertinti potencialūs automobilių pirkėjai, ieškantys transporto ne tik darbinėms kelionėms, bet ir aktyviam laisvalaikiui. Įvertinti, arba dar geriau, išbandyti praktiškai, kaip taip, Lietuvos kariuomenei leidus, Gaižiūnų poligone padarė jungtinė UAB Sostena ir trucker.lt komanda. Poligonas buvo pasirinktas ne atsitiktinai. Būtent čia legaliai galima važiuoti ne ten, kur nutiestas kelias, o ten, kur norisi ir kur leidžia automobilio techninės savybės.
Bandymams poligone buvo pasirinkti du automobiliai – pirmasis Renault pikapas Alaskan ir gerokai atsinaujinęs visureigis Dacia Duster.
Nors pikapai Europoje populiarumu vis dar nusileidžia visureigiams ir pseudo visureigiams, tačiau šio segmento populiarumas taip pat auga. Ir tai suprantama, nes tikriesiems visureigiams „išsigimstant“ ir tampant „miestų automobiliais“, susidaro savotiškas vakuumas, kurį gamintojai bando užpildyti. Pikapai – vieni iš tų nedaugelio automobilių, kurie dar išsaugojo didesnį standumą užtikrinančią rėminę konstrukciją, todėl jų rinkoje nuolat daugėja.
Spalva
Variklis Pavarų dežė Varomieji ratai Vietų skaičius Kuro sąnaudos (mieste, užmiestyje, vidutinės) Maksimalus greitis Pagreitėjimas nuo 0 iki 100km/val Matmenys (ilgis / plotis / aukštis / atstumas tarp ašių), mm Prošvaista (priekio / galo), mm Padangos Kuro bako talpa Taršos normos atitikimas CO2 emisija, g/km |
Pilka, metalizuota
2,3. L dCi 190 A.G. (140 kW), turbo dyzelinis, su Start&Stop Sistema, maks. sūkio momentas 450 Nm. 7 laipsnių, automatinė Priekiniai ir galiniai, 4 x 4 5 8.7 / 5,9 / 6,9 180 km/val 10.8 sek. 5399 / 1850 / 1841 / 3150 223 / 232 R18 73 L ( AdBlue – 17 L ) Euro 6 183 |
Nemažą vaidmenį, įvertinant tai, kam dažniausiai perkami pikapai, vaidina ir šių automobilių važiuoklė. Renault Alaskan gavo iš itin atsparaus sustiprinto plieno pagamintą kopėčių formos važiuoklę, didinančią kėbulo atsparumą sukimo apkrovoms. Užpakalinė daugiasvirtė pikapo pakaba užtikrina nepriekaištingą jo valdymą ir patogumą važiuojant bet kokiu keliu ar ta vieta, kurią „keliu“ galima pavadinti tik sąlyginai. Bet net ir tokiu atveju automobilis tarsi „plaukia“, maloniai linguodamas per visus, tiek mažus, tiek ir didesnius, nelygumus.
Taip pat bekelei pritaikyta važiuoklė ir stipri pakaba užtikrina didelę prošvaisą, kuri labai praverčia šturmuojant griovius ar, kaip matosi vaizdo įraše, kylant į kalvas. Gamintojo teigimu, 223 mm prošvaisą turintis pikapas gali lengvai įveikti ne tik bekelę, bet ir purvą.
Bekelių ir „nepramintų takų“ Gaižiūnų poligone užteko. Su visomis kliūtimis – netgi įvažiuoti į gan stačią kalvą per pusnis taip suformuojant naują kelią – Alaskan, patvirtindamas dalį gamintojo teiginių, susidorojo puikiai. Atviras liko tik purvynų klausimas, prie kurio grįšime šiltuoju metu laiku. Tikėtina, kad ten Alaskan pasirodys taip pat puikiai kaip ir sniegynuose, tačiau su išvadomis kol kas palūkėkime.
Antrasis žiemos ir prastų kelių išbandymus patyręs automobilis buvo naujasis „Dacia Duster“. Pastarasis modelis, skirtingai nuo Renault pikapo, nėra rinkos naujokas, tačiau dabartinės kartos Duster gerokai lenkia savo pirmtaką. Naujovių ir privalumų yra tiek daug, kad apie tai reiktų kalbėti atskirai, tad šį kartą apsiribosime tik bekelei skirtų sistemų apžvalga.Naujasis Duster siūlomas su nauja „4X4 monitor“ įranga, palengvinančia kelionę bet kokiu keliu ar bekele, nes įmontuotas kompasas realiu laiku rodo vairuotojui automobilio pasvyrimo kampą ir leidžia optimaliau įvertinti situaciją bei priimti teisingą sprendimą.
Spalva
Variklis Pavarų dežė Varantys ratai Vietų skaičius Kuro sąnaudos (mieste/užmietyje/vidutinės), l / 100 km Didžiausias greitis, km/h Pagreitėjimas (nuo 0 iki 100km / h), s Matmenys ( ilgis / plotis / aukštis ), mm Prošvaista, mm Bagažinės talpa, dm3 Padangos Taršos norma / CO2 emisija Kuro bako talpa, l |
Oranžinė (EPY), metalik
1,5 L dCi 110 AG ( 80kW ), dyzelinis, su „Start&Stop“ 6 pavarų, mechaninė Priekiniai ir galiniai ( 4 x 4 ) 5 4.8 / 4.7 / 4.7 169 12,4 sek. 4341 / 1804 / 1693 210 376 215 / 60, R17 EURO 6 / 123 ( g/km ) 50 |
Nors įsijautus į nuotykių paieškas, kam Duster visada tiko, ši informacija gali ir nepadėti – bandymų metu, stengiantis įveikti ruožą, kuriame lengviesiems automobiliams skirto kelio niekada nebuvo ir nebus, kompasas rodė, kad automobilis pasviro 14 laipsnių kampu, tačiau praktinės naudos šis žinojimas nedavė. Nebent, kaip vėliau, saugiai įveikus atkarpą, pajuokavo vienas iš komandos narių – „Jeigu būtume apvirtę, žinotume kokiu kampu tai įvyko“.
Apibendrinant pasivažinėjimą poligono keliais ir ne visai keliais, galima teigti, kad tiek Renault Alaskan, tiek ir Dacia Duster, skirtingai nuo pseudo visureigių, yra sukurti bekelei. Abu bandyti modeliai buvo ne tik aukšti ir turėjo sustiprintas važiuokles, bet ir galėjo pasigirti visų keturių varančių ratų sistemomis, kurios, norint ieškoti nuotykių ar važiuoti ne ten, kur nutiestas kelias, o ten, kur veda akys, yra būtinos. Aplinką rodančios kameros, leidimąsi įkalnėn palengvinanti funkcija, kompasas ir kiti privalumai nuotykių paieškas, neabejotinai, palengvina, tačiau jeigu automobilis, nors ir būdamas aukštas, turi tik du varančius ratus, į rimtą bekelę su juo verčiau nelysti. Tiesa nėra nauja, tačiau vis dar pasitaiko drąsuolių, kurie nusprendžia ją patikrinti praktiškai… Būtent todėl visada reikia įvertinti žmogiškąjį faktorių ir į bekelę leistis mažiausiai dviem automobiliais.Taip pat smagu, kad keičiantis kartoms, automobilis išsaugojo visus visureigio bruožus ir technines charakteristikas. Didelė prošvaisa, tvirta važiuoklė, 4×4 režimas užtikrino, kad bekele Duster važiavo taip pat lengvai, kaip ir keliu. Nuotykių paieškos nepravažinėtuose atkarpose leido įvertinti dar kelis šio automobilio privalumus – nedidelius išmatavimus ir mažą svorį. Nepaisant to, kad Duster – tikras visureigis, jis trumpas ir gan lengvas, todėl nesunkiai gali pravažiuoti ten, kur strigtų gal ir galingesni, tačiau didesni ar sunkesni automobiliai. Dar vienas mažo svorio privalumas – užstrigusį nuotykių ieškotojų automobilį, esant reikalui, būtų lengviau ištraukti, nors šį kartą to daryti neteko.