„Nemuno žiede“ pastaraisiais metais vyksta nemažai įvairiausių renginių, vienintelė Lietuvoje esanti žiedinių lenktynių trasa dažnai kosmetiškai atnaujinama, tačiau atėjo laikas kur kas didesnei rekonstrukcijai.

Antradienį vykusios spaudos konferencijos metu trasą valdančios VšĮ „Nacionalinis žiedas“ direktorius Arūnas Samochinas kartu su įmonės dalininkais ir partneriais pristatė parengtą techninį kapitalinio trasos atnaujinimo planą ir artimiausių metų viziją.

„Nemuno žiedas“ yra unikali trasa ne tik Lietuvoje, bet ir Europoje. Tokių reljefo pokyčių, greitų ir aklų posūkių kitur tiesiog nėra, todėl siekiame išsaugoti šias išskirtines savybes ir kartu pritaikyti trasą įvairioms lenktynėms. Atnaujinę dangą, padidinę saugumą ir patobulinę infrastruktūrą mes sieksime pritraukti ne tik vietinių, bet ir tarptautinių renginių“, – spaudos konferencijoje teigė A. Samochinas.

Rankas atrišo įkurta nauja įstaiga

Pastarojo dešimtmečio pradžioje „Nemuno žiedas“ išgyveno ne pačius geriausius laikus – ilgą laiką augusi skola baigėsi tuo, jog buvę trasos vadovai lanko teismus, o dabartinė vadovybė sprendė ne tik išgyvenimo, bet ir skolų administravimo uždavinius. Tai truko iki 2016 m. – tuomet buvo įkurta nauja trasą valdanti įmonė VšĮ „Nacionalinis žiedas“, galėjusi pradėti veiklą nuo tuščio popieriaus lapo. Naujoji įstaiga taip pat turi tris dalininkus: Kauno miesto ir rajono savivaldybes bei Kūno kultūros ir sporto departamentą.

Tais metais prasidėjo naujas trasos gyvavimo etapas. Dalininkų skirtos lėšos buvo panaudotos infrastruktūrai atnaujinti bei saugumui didinti – pakeista nemažai trasą juosiančių atitvarų, dalis jų perkelti toliau nuo trasos, pastatytos padangos smūgiams gesinti, įrengtos specialios saugumo zonos, kurias jau spėjo teigiamai įvertinti lenktynininkai. Žiūrovai pokyčius taip pat pastebėjo – keliose trasos vietose įrengtos tribūnos, kita infrastruktūra.

Lietuvos automobilių sporto federacija (LASF) teigiamus pokyčius įvertino suteikdama nacionalinės trasos licenciją – be jos iki šiol kildavo daug problemų trasos administracijai ir renginių organizatoriams, nes LASF specialistai turėdavo ją įvertinti prieš kiekvienas lenktynes.

„Nemuno žiedo“ trasos užimtumas birželio–spalio mėnesiais siekia 95 procentus, per metus įvyksta daugiau nei 120 įvairiausių renginių. Daug jų yra skirti visiems vairuotojams – šiltuoju metų periodu organizuojami specialūs „Dragūnų“ vakarai, žiemą – vairavimo mokymai ant slidžios dangos. Prie jų mielai prisijungia ir profesionalūs sportininkai, pavyzdžiui, žiemos savaitgaliais vairuotojams automobilį ant slidžios dangos valdyti padeda Europos ralio kroso čempionas Rokas Baciuška, o „Winter Games“ varžybose slalomo mėgėjus instruktuoja daugkartinis įvairių žiedinių lenktynių nugalėtojas Ignas Gelžinis.

Vis dėlto svarbiausias pastarojo meto darbas – techninis rekonstrukcijos projektas. UAB „Bendrieji statybų projektai“ kartu su Jungtinės Karalystės įmone APEX parengė „Nemuno žiedo“ techninį projektą, kuriame numatyta pačios trasos rekonstrukcija, papildoma infrastruktūra ir preliminari sąmata.

APEX yra viena žinomiausių trasų projektavimo įmonių pasaulyje – ji rengė „Bikernieki“ žiedo Latvijoje, Dubajaus autodromo (jame vyksta F1 lenktynės), Bahreino tarptautinio žiedo (čia rengiami pasaulio CIK-FIA kartingo čempionatai) bei daugybės „Grade 2“ specifikaciją atitinkančių trasų techninius projektus.

„Grade 3“ neplanuojama

Tarptautinė automobilių federacija (FIA) lenktynių trasoms nustatė reikalavimus, pagal kuriuos šios skirstomos į tam tikrus lygius. „Grade 1“ trasos – pačios geriausios, jose gali vykti „Formulės 1“ lenktynės. „Grade 2“ – daug kitų aukščiausio lygio tarptautinių čempionatų, „Grade 3“ – įvairios mažiau populiarios tarptautinės lenktynių serijos.

Lietuvoje vienintelė Vilkyčių trasa yra įvertinta kaip atitinkanti „Grade 6“ reikalavimus, tačiau šis suteikiamas tik autokroso ir ralio kroso trasoms. Arčiausiai Lietuvos esanti žiedinių lenktynių „Grade 3“ įvertinimą turinti trasa yra Lenkijoje, Poznanėje. Estijos Pernu „Auto24Ring“ trasa yra „Grade 4“ specifikacijos.

Gavę pirminius APEX įmonės specialistų trasos pokyčių pasiūlymus, „Nemuno žiedo“ vadovai nebuvo patenkinti. Siekiant rekonstruoti pagal „Grade 3“ reikalavimus, reikėtų radikaliai pakeisti dvi trasos dalis: vadinamąjį Stadiono posūkį perkelti arčiau trasos vidurio, kad padidėtų atstumas iki atitvarų, ir nukasti 10,5 metro aukščio vizitine trasos kortele tapusį „Makuškės“ kalną.

„Išgirdę šias rekomendacijas, pasitarėme su dalininkais, sporto federacijų atstovais, organizatoriais, sporto bendruomenėmis ir nusprendėme: trasos unikalumas yra svarbiau už FIA įvertinimą. Būtent reljefo skirtumas yra tai, kas traukia lenktynininkus, organizatorius ir žiūrovus, daro mus išskirtinius aplinkinių šalių kontekste“, – sako A. Samochinas.

Be to, norint gauti „Grade 3“ įvertinimą, trasos rekonstrukcija pabrangtų mažiausiai 2 mln. Eur. Todėl buvo nuspręsta techninį projektą koreguoti: visą 3,35 km ilgio žiedo rekonstrukciją rengti pagal „Grade 3“ reikalavimus, išskyrus „Stadiono“ ir „Makuškės“ atkarpas.

Paskutinis žingsnis

Daugiau nei pusę šimto metų egzistuojanti „Nemuno žiedo“ trasa ne kartą keitėsi, tačiau rimta rekonstrukcija niekada ir nebuvo atlikta. Dar 2003 m. kosmetiškai buvo išplatintas Ąžuolo posūkis, nuo 2012 m. reguliariai didinamos saugumo zonos, keičiami atitvarai, prieš juos smūgiams sugerti įrengiamos padangos.

  1. Samochinas įsitikinęs, jog atėjo laikas radikaliai rekonstrukcijai. Jau parengtas techninis projektas, kuriame numatytas važiuojamosios dalies platinimas iki 12,5–14 metrų, papildomos trasos konfigūracijos, daug didesnės saugos zonos, papildomi nuvažiavimai pavojingose vietose, techninio aptarnavimo erdvė, stovėjimo aikštelės žiūrovų transportui, tribūnos įdomiausiose vietose ir daug kitų infrastruktūros objektų.

„Nemuno žiede“ lenktynes vienu metu galėtų stebėti apie 15–20 tūkst. žiūrovų – tiek jiems numatyta sėdimų ir stovimų vietų.

Statybos leidimas turėtų būti gautas šių metų kovo mėnesį, tad dabar, pasak A. Samochino, liko paskutinis žingsnis – finansavimas. Rekonstrukcijos sąmata pagal parengtą techninį projektą sieks apie 10 mln. Eur.

Panašių objektų rekonstrukcijai dažniausiai pasirenkamas koncesijos metodas – privati įmonė investuoja nuosavas lėšas mainais į teisę administruoti objektą numatytą laikotarpį.

„Finansavimo būdą dar turi patvirtinti Vyriausybė. Jeigu bus pasirinktas koncesijos būdas, dokumentų rengimas, konkursas, trasos sklypų paėmimas visuomenės reikmėms ir kiti veiksmai dar užtruks, tačiau visiškai realu, kad „Nemuno žiede“ jau greitai pamatysime buldozerius ir asfalto klojimo techniką“, – teigia unikalios lenktynių trasos vadovas.