Jau šios savaitės pabaigoje Lietuvoje prognozuojamos pirmosios šalnos. Iššūkių vairuotojams rudens pradžioje kyla ne tik dėl slidžios kelio dangos, bet ir dėl vis dažnesnio lietaus, darganos – tai lemia prastėjantį matomumą.
Turimi duomenys rodo, kad eismo įvykių pastebimai daugėja, kai po ilgesnės pertraukos iškrinta gausūs krituliai, susiformuoja plikledis. Staigios rudeninės orų permainos avarijų skaičių šalies keliuose gali padidinti nuo 20 iki 30 proc.
„Ne visi vairuotojai geba greitai prisitaikyti prie pakitusių oro sąlygų ir aplinkybių. Rugsėjo mėnesį vien Vilniuje automobilių srautas išauga 30 proc. Maža to, ilgėja tamsus paros metas, sulaukiame daugiau kritulių, pirmųjų šalnų – turime keisti ir vairavimo įpročius“, – įspėja Artūras Juodeikis.
Statistika rodo, kad privalomojo vairuotojų civilinės atsakomybės draudimo žalų skaičius spalio – gruodžio mėnesiais būna net trečdaliu didesnis, lyginant su trimis vasaros mėnesiais. Maža to, šaltuoju sezonu avarijų metu gyventojų patiriama vidutinė žala yra penktadaliu didesnė nei vasarą.
„Esant sudėtingoms oro sąlygoms automobiliai dažniau nuslysta nuo kelio arba slysdami trenkiasi į greta esančias kliūtis, išvažiuoja į priešpriešinio eismo juostą. Daugėja sužalojimų, stipriau apgadinamos transporto priemonės, išauga žalų dydis. Viso to būtų galima išvengti, jei į vairavimą rudenį ir šaltuoju metų laiku būtų žiūrima atsakingiau“, – įsitikinęs A. Juodeikis.
Didžiausios šalies ne gyvybės draudimo bendrovės „Lietuvos draudimo“ specialistai dalijasi 5 patarimais, kaip šaltuoju metų laiku apsisaugoti nuo nelaimių ir nuostolių:
Pasirūpinkite automobiliu
Skirkite laiko paruošti savo automobilį šaltajam metų laikui – pasirūpinkite, kad visuomet turėtumėte neužšąlančio langų plovimo skysčio, pasitikrinkite, ar automobilyje vežiojatės grandiklį ir šluotelę. Ji vertinga ne tik žiemą, kai nuo automobilio reikia nuvalyti sniegą, bet ir rudenį – lengviau nugrėbsite užkritusius lapus. Šaltuoju sezonu matomumas yra ypač svarbus.
Šis patarimas gali atrodyti elementarus, tačiau draudimo užsakymu atliktas vairuotojų tyrimas parodė, kad kas penktas šalies vairuotojas nenuvalo automobilio, nes galvoja, kad langas atitirps kelyje – įjungus atšildymo sistemas ar priekinį stiklą šiek tiek pavalius valytuvais.
Automobilis turi būti techniškai tvarkingas, rinkitės kokybiškas padangas. Nuo lapkričio 10 d. draudžiama eksploatuoti transporto priemones ir priekabas su vasarinėmis padangomis.
Įvertinkite oro sąlygas
Šaltuoju metų laiku oro sąlygos gali kisti net kelis kartus per parą. Prieš sėsdami prie vairo būtinai skirkite laiko įvertinti kelio būklę, matomumą.
„Jei matote, kad oro sąlygos – sudėtingos, į automobilį sėskite anksčiau, pasirinkite saugų greitį, laikykitės didesnio atstumo nuo priekyje esančių automobilių. Taip pat stenkitės vengti staigių manevrų, kelionės maršrutą numatykite iš anksto“, – pataria A. Juodeikis.
Žinokite, kaip elgtis ekstremalioje situacijoje
Jei jaučiate, kad automobilis pradėjo slysti – užvažiavote ant slidaus kelio ruožo, atlikote neatsargų manevrą ar neįvertinote atstumo iki kitos transporto priemonės, prisiminkite, kad svarbiausia – nedaryti staigių judesnių. Toks elgesys gali lemti dar didesnį automobilio nestabilumą.
Atsidūrę ekstremalioje situacijoje bandykite švelniai atleisti greičio pedalą, pradėkite palengva stabdyti (pulsuojančiais judesiais arba perjungdami pavarą į vis žemesnę), priekinius ratus nukreipkite į tą pusę, kur norite važiuoti.
Nepervertinkite savo jėgų
Prie automobilio vairo sėskite tik gerai pailsėję. Visą savo dėmesį sukoncentruokite į kelią – nesiblaškykite, jokiu būdu nesinaudokite mobiliuoju telefonu.
Kai kurie vairuotojai galvoja, kad, jei važiuoja nauju automobiliu, turi tinkamas padangas, elgtis prie vairo gali lygiai taip pat kaip vasarą. Tai nėra tiesa – ir nedidelė klaida gali lemti eismo įvykį, pareikalauti aukų.
Slidūs ruožai – ir neslidžiame kelyje
Svarbu žinoti, kad, net jei kelio danga rudens rytą neatrodo slidi, slidūs ruožai gali būti susiformavę ant tiltų ir viadukų.
Be to, kai temperatūra ima artėti link nulio, itin pavojingas gali būti ir lietus. Palijus kelio danga akimirksniu pasidengia plonu ledo sluoksniu. Toks ledas – kone nematomas, bet labai pavojingas. Stabdymo atstumas gali išaugti iki 2 kartų ir daugiau, palyginti su šlapia kelio danga.
Itin atidžiai svarbu vairuoti ir užmiesčio keliuose – kai kurie specialistai sako, kad čia reikėtų laikytis net 4 automobilių atstumo nuo priešais važiuojančios transporto priemonės.