Vidutinio dydžio automobilis yra surinktas iš maždaug trisdešimties tūkstančių atskirų detalių, o, priklausomai nuo motociklo modelio, vidutiniškai kiekvieną jų sudaro nuo 2000 iki 5000 komponentų. Toks didelis kiekis susidaro skaičiuojant nuo smulkiausių elementų, tokių kaip varžtai, tarpinės ar stabdžių apkabos, iki stambiausių agregatų – variklio, rėmo ar amortizatorių. Žinant šį skaičių galima už galvos susiimti pagalvojus apie tai, kokį tiekėjų tinklą turi susikurti kiekvienas gamintojas, kad ne tik užtikrintų sklandžią visų reikiamų elementų gamybą ir pristatymą, bet ir kokybę.

Galima lažintis, jog kiekviename iš kasdien naudojamų automobilių ar motociklų rastume tokių rinkos gigantų kaip „Continental“ ar „Bosch“ pagamintų elementų. Pažvelgę į motociklų stabdžius veikiausiai išvysime italų bendrovės „Brembo“ pavadinimą arba jai priklausančios ispanų įmonės „J.Juan“ užrašą, o jei motociklas pagamintas taip, kad užtikrintai važiuotų, ant amortizatorių būtinai puikuosis KYB ar „Ohlins“ logotipai.

Tiesa, kai kurie gamintojai ne tik perka technologijas iš žinomų tos srities ekspertų, bet ir dalijasi jomis su partneriais – štai „Lietuvos metų motociklo“ rinkimuose „Light Adventure“ kategorijoje laimėjęs „CFMoto 800MT“ yra varomas KTM LC8C platformos varikliu – tokie patys naudojami KTM 790 linijoje.

Geriausių kompetencijų rinkinys

Automobilių ir motociklų įsigijimo konsultantas, Carwise.lt platformos įkūrėjas Paulius Žlioba sako, kad, rinkdamiesi partnerius, gamintojai stengiasi sutelkti vienoje ar kitoje srityje labiausiai pasižymėjusių įmonių produkciją.

„Geras pavyzdys būtų „premium“ lygio garso aparatūra automobiliuose. Tiek automobilius, tiek motociklus sudaro begalė komponentų, gamintojai turi standartizuotus procesus ir puikiai tvarkosi su tuo darbu, bet kai reikia išskirtinesnių sprendimų ekstremalesnėms sąlygoms, geresnių stabdžių galingesnėms modelių versijoms ar geresnės garso aparatūros, natūralu, kad gamintojai nekuria patys, o kreipiasi į geriausius specialistus ir naudoja jų produktus“, – aiškina pašnekovas.

Surinkę geriausius savo srities profesionalus motociklų gamintojai sukuria situaciją, kurioje laimi visi: tam tikroje srityje besispecializuojančios įmonės gali toliau gilinti žinias siaurame segmente ir siūlyti vis geresnius komponentus; motociklų gamintojai sutaupo milžiniškas sumas atskirų komponentų tyrimams ir kartu gali pasiūlyti aukštesnę kokybę, galiausiai galutinis vartotojas gauna daug geresnę kokybę už tą pačią arba net patrauklesnę kainą.

Išmintingas verslo sprendimas ar negebėjimas kurti patiems

Tiesa, gali pasigirsti balsų, sakančių, kad naudodami skirtingus elementus gamintojai tampa tiesiog dalių surinkėjais, tačiau toli gražu taip nėra. Jei automobilių pasaulyje vis daugiau modelių dalijasi platformomis ir vienas nuo kito skiriasi tik žibintų ar kėbulo formomis, tai motociklų industrija vis dar siūlo labai skirtingus produktus, į jų vystymą įdeda daug darbo.

Štai jau minėtas „CFMoto 800MT Explore“ pasižymi mažesne kaina nei jo artimiausi konkurentai, tokie kaip „Yamaha Tenere 700“ ar „BMW F850GS“, bet kartu jame montuojami itin aukštos kokybės elementai: KYB amortizatoriai, dvigubi „J.Juan“ stabdžiai su „Bosch“ ABS sistema. Tiesa, šalia fiziškai apčiuopiamų elementų „800MT Explore“ modelyje diegiamos ir modernios funkcijos, dar labai retai aptinkamos šioje motociklų kategorijoje: „Apple CarPlay“ sąsaja, aklosios zonos, juostų palaikymo bei galinio susidūrimo perspėjimo sistemos.

Žinoma, patys gamintojai taip pat turi atlikti didelį darbą, kad visi elementai sudarytų darnią, gerai veikiančią visumą. Ypač svarbu, kad būtų tinkamai sukurtas pats motociklo rėmas ir jo geometrija, teisingai suprojektuota važiavimo ergonomika ir dar krūva kitų aspektų, nuo kurių galų gale ir priklauso, ar atskiri elementai atliks savo funkciją ir pagerins važiavimo kokybę. Negana to, motociklų gamintojai turi glaudžiai bendradarbiauti su atskirų komponentų gamintojais, kad šie galėtų atliepti jų poreikiams.

P. Žlioba pastebi, kad toks bendradarbiavimas toli gražu nereiškia, kad patys gamintojai negeba dalių pasigaminti patys, veikiau tai protingos ekonominės veiklos ir naudos klientui paieškos.

„Manau, kad tai daugeliu atvejų yra arba pridėtinės vertės, arba ekonomiškumo klausimas. Gerų gamintojų „premium“ klasės komponentai prideda vertės, patikimumo ir net padeda pardavimo procese. Juk kiekvienam malonu savo standartiniame motocikle ar automobilyje turėti stabdžius ar išmetimo sistemą, kuriuos naudoja ir lenktynininkai.

Mažesnės ar į pigesnį segmentą orientuotos transporto bendrovės naudoja senesnes žinomų gamintojų technologijas. Pavyzdžiui, „SsangYong“ pagal licenciją įsigydavo ir savo gaminiuose montuodavo senesnius „Mercedes“ variklius. Dėl to pirkėjams galima pasiūlyti gerą kainą ir nenaudoti savo išteklių agregatams kurti, nes šis procesas brangus ir sudėtingas“, – dėsto ekspertas.

Todėl, anot jo, renkantis motociklą verta pasidomėti atskirais jo komponentais, ypač pagrindiniais, kaip antai varikliu, pakaba ar stabdžiais. Tiesa, dažnai žinomų prekių ženklų agregatai būna montuojami tik aukštesnės komplektacijos ar specialaus leidimo modeliuose – štai bazinė „Yamaha Tenere“ versija parduodama su įprastais amortizatoriais, o norint KYB teks rinktis brangesnę konfigūraciją.

Kai kurie gamintojai visgi renkasi kitokį kelią: pavyzdžiui, net ir į mažesnį bei pigesnį „adventure“ tipo „CFMoto“ gamos modelį 450MT montuojami minėtos firmos amortizatoriai. Toks gamos supaprastinimas pirkėjui leidžia visada mėgautis kokybišku produktu, o gamintojui skirti daugiau dėmesio konkretaus modelio konfigūravimui ir nesiblaškyti tobulinant skirtingas jo versijas.