Pažiūrėjus iš šono į vertintojų darbotvarkę geriausių automobilių rinkimuose, gali pasirodyti, kad tai nuostabiausias darbas pasaulyje – ištisas dienas tenka vairuoti ir visapusiškai testuoti pačias naujausias ir moderniausias transporto priemones, o tuomet jas reitinguoti. Tačiau komisijų nariai atvirauja: nors ši veikla itin maloni, ji toli gražu nėra lengva – norint priimti objektyvius sprendimus, reikia turėti aiškius vertinimo kriterijus.
Tam, kad tokie rinkimai būtų kuo objektyvesni, į komisijas, kad ir kurioje šalyje vyktų rinkimai, išrenkami didelę patirtį sukaupę žurnalistai ir automobilių ekspertai. Konkursų objektyvumą iš dalies patvirtina panašūs rezultatai skirtinguose rinkimuose. Štai į Lietuvos ir Latvijos metų automobilio geriausiųjų septintuką 2021 metais pateko trys tie patys modeliai.
Turi savo kriterijus
Kalbėdamas apie automobilius ir jų vertinimą, neįkainojamą patirtį „Lietuvos metų automobilio“ rinkimų komisijoje sukaupęs žurnalistas Renaldas Gabartas išskiria dvi automobilių rūšis – tie, kurių plakatai kabo ant sienų, ir tie, kurie reikalingi kasdienėms užduotims įvykdyti.
„Dažniausiai tie svajonių aparatai turi gerokai daugiau teisingų savybių nei įprastos transporto priemonės, tačiau jie neišvengiamai kainuoja tiek, kad dažnai iš plakatų į garažus taip ir nepersikelia. „Metų automobilio“ rinkimuose paprastai stengiamasi rasti racionalių techninių charakteristikų, geru kainos ir kokybės santykiu pasižyminčių egzempliorių. Asmeniškai aš visuomet daugiausia balų skiriu, mano galva, geriausiai kasdienėms kelionėms tinkančiam automobiliui, o antrą vietą – tas keliones galinčiam praturtinti mielomis emocijomis“, – pasakoja R. Gabartas.
Žurnalistas ir Latvijos „Metų automobilio“ rinkimų komisijos narys Tomas Timoško iš esmės pritaria kolegai sakydamas, kad žmonės, rinkdamiesi automobilį kasdienai, dažniausiai ieško tų pačių savybių, taigi į tai atsižvelgia ir vertindamas automobilius. „Padidinta prošvaisa, krosoverį primenantis kėbulas ir patogus važiavimas. Yra daug pirkėjų, ieškančių būtent tokių savybių naujame automobilyje“, – akcentuoja latvis.
Kai kurie gamintojai neįveikiami savo srityse
Latvijos „Metų automobilio“ rinkimuose į finalinį septintuką iš 28 dalyvių pateko šie automobiliai: „Citroën C4“, „Cupra Formentor“, „Hyundai Ioniq 5“, „Nissan Qashqai“, „Opel Mokka“, „Renault Arkana“ ir „Škoda Enyaq iV“.
Kalbėdamas apie rinkimus T. Timoško pamini, kad visose kategorijose matoma arši konkurencija. Išsiskirti kažkuriam modeliui labai sunku, bet įmanoma.
„Citroën C4“ turi vieną didelį pranašumą – komfortą. Jei patogumas yra tai, ko ieško pirkėjas, tuomet „Citroën“ šioje kainų kategorijoje nugalėti neįmanoma“, – pastebi pašnekovas.
Tęsdamas svarstymus apie prancūzišką modelį žurnalistas pamini, kad jis yra patrauklus dėl savo SUV tipo kėbulo bei penkerių metų garantijos be ridos apribojimo – tokie kriterijai buvo labai svarbūs argumentai, dėl ko „Citroën C4“ atsidūrė geriausių metų automobilių septintuke.
Skirtingose šalyse vertina panašiai
Kalbėdamas apie tai, kaip skirtingose šalyse rinkimų komisijos vertina automobilius, R. Gabartas sako, jog didelių skirtumų nėra, nors kai kuriuos vertinimo kriterijus nulemia visiškai netikėtos aplinkybės.
„Pagrindiniai vertinimo kriterijai yra gana universalūs ir didžiąja dalimi sutampa visoje Europoje. Galutinių rezultatų skirtumus gali lemti atskirų rinkų ar eismo sąlygų ypatumai.
Tarkim, didžiulė gyventojų koncentracija megapoliuose reiškia, kad net kompaktinės klasės automobilis ten jau yra per didelis ir nepatogus. Taršos mokesčiai nepatraukliais paverčia didesnės variklio kubatūros modelius. Atskirų gamintojų atstovybių ir serviso tinklo tankis taip pat gali turėti įtakos prekių ženklų patrauklumui“, – apie vertinimo skirtumus ir panašumus kalba žurnalistas.
Tai, kad skirtingose šalyse vertinimo kriterijai ir vairuotojų poreikiai mažai skiriasi, liudija ir tam tikrų modelių sąskaitoje esantys apdovanojimai, pelnyti skirtinguose, kultūriškai tolimuose kraštuose. Štai jau anksčiau minėtas „Citroën C4“, Baltijos šalių komisijos nariams įstrigęs dėl savo komforto bei SUV tipo kėbulo, buvo apdovanotas ir Didžiojoje Britanijoje. Vienas didžiausių britų leidinių apie automobilizmą „What Car?“ 2021 metų rinkimuose prancūzišką modelį paskelbė geriausiu automobiliu kupė-SUV tipo segmente.
Leidinio žurnalistai paminėjo, kad šiame segmente yra nemažai „premium“ klasės automobilių, kurie kainuoja gerokai brangiau nei prancūziškas modelis. Prancūzams pavyko suderinti tokią pačią veržlią išvaizdą ir aukštesnę sėdėseną už prieinamą kainą. Tiesa, neliko nepastebėta ir galimybė šį modelį rinktis tiek su vidaus degimo varikliu, tiek varomą vien elektra.
Kai kas trukdo laimėti
T. Timoško taip pat užsimena, kad išskirtinis „Citroën“ modelio dizainas gali patikti ne visiems žmonėms: pavyzdžiui, nenorintiems išsiskirti kelyje. Tai tik liudija, kad žurnalistų darbas renkant geriausius automobilius iš tiesų yra sudėtingas, mat tenka būti itin priekabiems ir kartais trūkumais įvardyti net tokius dalykus, kurie, atrodytų, veikiau yra privalumai.
„Vertinimo balą visuomet mažina ir galimybes laimėti rinkimus komplikuoja tos automobilio savybės, kurios pradeda erzinti vos atsisėdus prie vairo: netikę ergonomikos sprendimai, ribotos vairuotojo darbo vietos reguliavimo galimybės, prasta triukšmo izoliacija, salono apdailai panaudotos beviltiškos kokybės medžiagos, nesubalansuota pakaba, stringanti ar lėtai veikianti multimedijos sistema, nelogiška kaina ir panašūs dalykai“, – informaciją apie automobilius, kurie nepatenka į geriausiųjų finalininkų sąrašus, apibendrina R. Gabartas.