Technikos mėgėjai nevengia pasigirti savojo ratuočio variklio dydžiu, galingumu, įsibėgėjimu. Pavyzdžiui, amerikietiškų automobilių entuziastai šaiposi iš europietiškų mažalitražių, neva du litrai tinkami tik pieno pakeliams – „normalūs“ varikliai turi būti didesni. Panaši kultūra klesti ir keturračių rinkoje: Lietuvoje populiarūs dideli ir galingi, litro darbo tūrio variklius turintys modeliai, o silpnesni neretai nurašomi. Ar keturračių variklio darbo tūris turi įtakos jo patogumui, ar tai tėra pasipuikavimo atributas?

Galingi – smagūs, bet reikalauja gerų vairavimo įgūdžių

Keturračių, kaip ir motociklų, galingumas dažniausiai priklauso nuo variklio darbinio tūrio. Rinkoje gausu keturračių su 450, 500, 600 kubinių centimetrų darbinio tūrio varikliais. Jie – patys paklausiausi Europoje ir tose šalyse, kuriose tokios transporto priemonės naudojamos tiek darbui, tiek pramogoms.

Tačiau prekybininkai atkreipia dėmesį, kad lietuviai vis dėlto mieliau renkasi dar galingesnius, 800 kubinių centimetrų ar net viso litro variklius turinčius modelius. Žinoma, tuo pačiu jie yra ir daug našesni bei didesni, gali tempti didesnį svorį, įveikti klampesnius, labiau pažliugusius purvynus, be to, jie pasižymi geresne dinamika ir didesniu greičiu. Tačiau ar dėl to silpnesni modeliai yra prastesni?

„Aš pradėčiau nuo vairavimo įgūdžių. Litrinis keturratis iš tiesų smagus, bet sunkiai valdomas, nes jis vairuojamas ne tiek vairu, kiek kūnu. Važiuojant greičiau jis nesisuka, turi neštis į posūkį užspaudęs jį kojomis, palinkęs korpusu, o vairu tik tiesini kryptį. Riedėti lėtai ir valdyti keturratį vairu yra lengva, bet, norint judėti greičiau, reikia praktikos ir įgūdžių, nes toks galingas ir sunkus daiktas gali tapti ginklu, savęs sužalojimo priemone, jei nemoki su juo elgtis“, – perspėjimų pažeria bekelės specialistas, ilgametis keturratininkas Audrius Sutkus.

Jo žodžiais, galingi keturračiai leidžia išties labai daug, turi milžiniškas galimybes bekelėje ir gali lėkti itin greitai, tačiau tam reikia įgūdžių. Dažnas tokios transporto priemonės savininkas jos net ir per pramoginius pasivažinėjimus neišnaudoja. O kasdieniams ūkio darbams tokia galia tiesiog nereikalinga, nes nebus išnaudota.

Aukso viduriukas

A. Sutkaus teigimu, sodyboje atliekamiems darbams visiškai užtektų ir 300 kubinių centimetrų variklio, tačiau tokiems modeliams būdingas mažesnis korpusas, todėl jie labiau tinka vaikams. Suaugusiesiems juos vėlgi gali būti sunku valdyti, nes, atsisėdus ant mažo keturračio, aukštai iškyla svorio centras, prarandamas stabilumas, todėl posūkyje jie lengviau virsta.

Dėl to Europoje ir kitose rinkose populiariausi maždaug 400–600 kubinių centimetrų variklius turintys modeliai. Jų galia optimali tiek darbui, tiek ir pramogai.

„Ūkyje, jeigu reikia priekabą nutempti, kokį nors daiktą vežti, sniegą valyti ar tiesiog su vaiku išvažiuoti po mišką pasivažinėti, 400–600 kubinių centimetrų yra sočiai. Jeigu keturratis su purvinėmis padangomis (o su tokiomis komplektuojama absoliuti jų dauguma), minant didesniu greičiu ant asfalto ir juo labiau – ant žvyrkelio jis yra nevaldomas, tad to litrinio variklio dinamikos ir niekada neprisireikia“, – paaiškina A. Sutkus.

Be to, modeliai su 500–600 kubinių centimetrų varikliais pasižymi bene geriausiu kainos ir kokybės santykiu. Pačią plačiausią tokių modelių gamą Lietuvos keturračių rinkoje siūlo „CFMoto“. Peržvelgus šio gamintojo katalogus galima pamatyti, kad „CForce 450“ ir „CForce 520“ modelius su pavadinimą atitinkančios kubatūros varikliais, priklausomai nuo komplektacijos, galima nusipirkti už 5–7 tūkst. eurų. Pramogauti smagesni modeliai su 625 cm³ varikliais kainuoja 7,5–8 tūkst. eurų.

Litriniai – prabangos prekė

Perėjus į litrinių keturračių kategoriją, kaina kyla drastiškai, kaip iš vidutinės automobilių klasės perėjus į „premium“ segmentą, ir viršija 10 tūkst. eurų. Štai išskirtinį apsauginį rėmą, didelius ratus ir daug kitų atributų turinti bei dideliu pajėgumu purve išsiskirianti „CFMoto CForce 1000 Overland G3“ versija kainuoja 14 tūkst. eurų.

Kitų gamintojų gamos siauresnės ir apsiriboja tik prabangesniais produktais: štai „Yamaha Grizzly“ modelio su 700 cm³ varikliu kaina svyruoja tarp 13 ir 15 tūkst. eurų. O sportiškas, litro darbo tūrio variklį turintis „Polaris Scrambler“ kainuoja tarsi nedidelis automobilis, net 18 tūkst. eurų. „Polaris Sportsman“ – beveik 20 tūkst. eurų.

„Tiek automobilių, tiek ir keturračių gamintojai eina iš proto, kad pateisintų pirkėjų lūkesčius. Mano nuomone, sodyboje asmeniniam naudojimui ir papramogavimui užtenka tų keturračių, kurie yra protingų pinigų zonoje, tarp 500 ir 800 kubinių centimetrų. O visa kita, nekalbant apie sportinius daiktus, tai jau prabangos prekė, kuri apkarstyta apsaugom, lietais ratlankiais ir t. t. Man asmeniškai malonu pavairuoti litrinį keturratį, bet jam reikia įgūdžių“, – tikina daugybę metų keturračių sportu užsiėmęs žinomas keliautojas A. Sutkus.