Patys uoliausi „Rally Žemaitija“ fanai dėl galimybės stebėti trilerį trasoje yra pasiruošę keltis dar neprašvitus, kęsti kiaurai merkiantį lietų, svilinančius saulės spindulius ar dulkių debesis. Tačiau yra viena išimtis. Daugelis benzingalvių mielai praleistų visą varžybų dieną nepakildami nuo sofos ir nenuleisdami akių nuo kompiuterio ekrano, jei tik tame ekrane būtų matoma „4rally.eu“ specialistų surenkama informacija.
Beveik prieš dešimtmetį mūsų šalies ralio lenktynėse pradėta naudoti GPS įranga, leidžianti palaikyti ryšį su sportininkų ekipažu, iš esmės išsprendė pačias didžiausias problemas, susijusias su saugumu. Netolimoje praeityje teisėjai privalėdavo stabdyti visą veiksmą trasoje ir skubėti ieškoti prapuolusių nelaimėlių, jei greičio ruožo finišo nepasiekdavo koks nors kovinis automobilis. Jei toks dingimas iš akiračio būdavo susijęs ne su techniniais gedimais, o vairuotojiška klaida, pasibaigusia smūgiu į medį ar kulvirsčiu nuo kelio, nesunku įsivaizduoti, koks milžiniškas pavojus kildavo ekipažo narių gyvybei: tarkim 20 kilometrų ilgio greičio ruože surasti į mišką nulėkusį automobilį gali nepakakti ir pusvalandžio.
„GPS įranga apie sportinį automobilį ir jo ekipažą transliuoja bemaž visą svarbiausią informaciją – nuo judėjimo greičio iki sustojimo specifikos (120 – 0 km/val. turi esminių skirtumų nuo 120 – 80 – 40 – 0 km/val.) realiu laiku, vos su keleto sekundžių vėlavimu. Kaip tik todėl visos šiuolaikinės ralio kovos prasideda būtent nuo trumpo sportininkų instruktažo kur ir kaip ją sumontuoti bei kokiais atvejais kokius jungiklius naudoti. Mūsų sukurtame prietaise jų yra keturi: „žalias“, jei ekipažui viskas gerai ir jie sustojo dėl techninių problemų, „raudonas“ skubiam pagalbos iškvietimui bei dar du, leidžiantys perspėti apie užtvertą trasą bei kilusį gaisro pavojų. Visi šie dalykai leidžia teisėjams akimirksniu priimti sprendimus, iųšsiųsti paramedikų ar gaisrininkų ekipažą, perspėti apie pavojus kitus sportininkus“, – vardija „4rally.eu“ komandos narys Tomas Meškauskas.
Ne mažiau svarbu ir tai kad GPS įranga reikšmingai prisideda prie lenktynininkų kontrolės susipažinimo su trasas metu. Varžybų valdymo centras mato koks ekipažas, kurioje vietoje, kur link ir kokiu greičiu juda, todėl visus nepaisančius stenogramos sudarymo metu galiojančių apribojimų (greičio ruožą du kartus įveikti galima neviršijant 60 km/val.), gali paprašyti paaiškinti situaciją ar skirti baudą.
Visuose lenktynių saugos planuose yra preciziškai tiksliai nurodomos vietos, kuriose budi trasos teisėjai ar apsaugos darbuotojai, todėl iškilus abejonėms dėl kokių priežasčių ekrane nejuda konkretų automobilį simbolizuojanti ikona, galima šiems žmonėms paskambinti ir paprašyti įsitikinti, ar kam nors nereikia pagalbos. Gali būti, kad streso būsenoje sportininkai tiesiog pamiršta visas rekomendacijas.
Beje, dabartinė lenktynėms skirtos GPS įrangos versija numato galimybę perspėti konkretų ekipažą garsiniu signalu, jei jų važiavimo kelyje yra įvykęs koks nors incidentas.
Foto: Andrius Laucius / RallyŽemaitija