Visi motociklų ir motorolerių vairuotojai žino, kad nuo šių metų pradžios įsigaliojo Kelių eismo taisyklių pakeitimai, vienas kurių numato 0,0 promilių normą kraujyje ne tik sunkiasvorių vilkikų vairuotojams, bet ir motociklininkams bei važinėjantiems motoroleriais.
Priimant šiuos pakeitimus buvo teigiama, kad to reikalauja Europos Sąjungos direktyvos, abejones buvo bandoma sklaidyti teiginiais, kad esą taip mūsų keliai taps saugesni, nes juose nebeliks neatsakingai lakstančių neblaivių motociklininkų…
Viskas atrodytų gražiai ir aiškiai, tačiau yra keltas „bet“, kuriuos pakeitimus priėmę politikai, sąmoningai ar ne, tačiau praleido.
Tikrai ne visi Lietuvos gyventojai žino, kad Europos Sąjungos direktyvos, kuriomis paskutiniais metais neretai bandoma remtis, dažniausiai būna rekomendacinio pobūdžio ir kiekviena šalis pati gali spręsti kada ir kaip jas priimti, ir ar iš viso priimti. Panašu, kad ko nežino eiliniai šalies gyventojai, puikiai žino mūsų politikai, nes kai kurių nevyriausybinių organizacijų išplatintoje informacijoje teigiama, kad Lietuva dar nėra ratifikavusi 2008 metų liepos mėnesį Europos Tarybos pateikto pasiūlymo Europos Sąjungos (ES) valstybėms narėms priimti horizontaliąją lygių galimybių direktyvą, kuria įgyvendinamas vienodo požiūrio į asmenis, principas.
Be to, kaip rodo liūdna patirtis, Lietuva dažnai skuba priimti draudžiančias ir ribojančius direktyvas, kurių vėliau atsisako ir pati Europos Sąjunga. Keistokai ir tai, kad Lietuva nuolankiai priima visus Briuselio nurodymus, net nebandydama tam prieštarauti, išsiderėti palankesnes, šalies specifiką labiau atitinkančias sąlygas ar perinamuosius laikotarpius.
Kitas „bet“ yra daug paprastesnis. Tai – skaičiai. Iš Lietuvos kelių policijos tarnybos maloniai suteiktos statistinės informacijos akivaizdu, kad neblaivūs motociklininkai keliuose yra labai reta išimtis. Iš visų, per visus 2013 m. žuvusių motociklininkų, tik vienas buvo neblaivus, 2014 m. tokių buvo tik trys. Aiškiai matome, kad motociklininkai tiek savo, tiek ir kitų eismo dalyvių gyvybes saugo ir be valdžios ar ES įsikišimo, tad įstatymas, kuriuo leistinas promilių kiekis sumažintas iki 0.0, ir tikrosios jo priėmimo priežastys, kelia vis daugiau abejonių.
Kadangi Lietuva yra demokratinė respublika ir kiekvienas pilietis turi teisę į minčių ir žodžio laisvę (bent jau taip teigiama), įstatymui nepritariantys motociklininkai ir jiems prijaučiantys asmenys parengė viešą kreipimąsi į Lietuvos respublikos vadovus, kuris šiandien, liepos 9 d., jiems ir buvo įteiktas.
Kreipimąsi, be kitų, pasirašė moto klubo „Crazy in the Dark MC“prezidentas Valdemaras, Lietuvos Motociklistų Klubovadovas Mantas, vairuojančių moterų asociacijos „Vėjų Laumės“ pirmininkė Lapė, asociacijos „Motoprojektai“ vadovas Dainius ir Biržų senovinės technikos„Ekipažas“ klubo prezidentas Voldemaras bei kiti asmenys
Vyriausybės ir Seimo vadovams įtektas raštas:
Atviras Lietuvos moto visuomenės kreipimasis į Lietuvos Respublikos Seimo ir Vyriausybės vadovus
Lietuvos Respublikos Seimo pirmininkei
Loretai Graužinienei
Gedimino pr. 53, Vilnius 01109
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
Ministrui Pirmininkui Algirdui Butkevičiui,
Gedimino pr. 11, LT-01103 Vilnius
Nuo 2015 m. sausio 1 dienos įsigaliojo Kelių eismo įstatymo pakeitimai, bet kita ko numatantys, kad motociklų vairuotojams leistinas alkoholio kiekis kraujyje yra 0,0 promilių.
„Neblaivumas – etilo alkoholio vartojusio asmens būsena, kai šio alkoholio koncentracija biologinėse organizmo terpėse (iškvėptame ore, kraujyje, šlapime, seilėse ar kituose organizmo skysčiuose) viršija įstatymų nustatytą leidžiamą normą. Asmenų, vairuojančių transporto priemones, iškvėptame ore, kraujyje, šlapime, seilėse ar kituose organizmo skysčiuose leidžiama didžiausia etilo alkoholio koncentracija vairavimo metu yra 0,4 promilės. Pradedantieji vairuotojai, taksi automobilių, mopedų, motociklų, triračių, lengvųjų keturračių, keturračių, galingųjų keturračių, transporto priemonių, kurių didžiausioji leidžiamoji masė didesnė kaip 3,5 t arba kurios turi daugiau kaip 9 sėdimąsias vietas, arba kuriomis vežami pavojingieji kroviniai, vairuotojai laikomi neblaiviais, kai etilo alkoholio koncentracija jų iškvėptame ore, kraujyje, šlapime, seilėse ar kituose organizmo skysčiuose yra daugiau kaip 0 promilių.“
Viskas atrodytų kaip ir logiška – valstybės vyrai, susirūpinę saugumu keliuose, ėmėsi griežtų priemonių, saugumui keliuose gerinti. Deja, yra keletas „bet“, kurių, akivaizdu, šių įstatymų kūrėjai neįvertino arba, siekdami dėmesio ir pigaus populiarumo, net nepasidomėjo.
Prilyginti patyrusį motociklo vairuotoją pradedančiajam vairuotojui arba sunkiasvorio transporto, pervežančio pavojingus krovinius, vairuotojui, yra savotiška diskriminacija, nes motociklų vairuotojai – ganėtinai retai į avarijas patenkantys ir dar rečiau tas avarijas sukeliantys eismo dalyviai. Tai akivaizdžiai pavirtinta Lietuvos Kelių policijos tarnybos maloniai suteikti statistiniai duomenys:
Klausimas – Kiek per 2013–2014 m. įvyko įskaitinių eismo įvykių?
2013 metais Lietuvoje užregistruotas 3 391 eismo įvykis, kuriuose nukentėjo žmonės (žuvo 256 eismo dalyviai ir 4 007 buvo sužeisti).
2014 metais – užregistruoti 3 325 eismo įvykiai, kuriuose nukentėjo žmonės (žuvo 265, sužeisti 3 889).
Klausimas – Kiek juose dalyvavo (nukentėjo) motociklininkų?
2013 metais eismo įvykiuose žuvo 13 motociklų vairuotojų ir 2 motociklų keleiviai. Sužeista 117 motociklų vairuotojų ir 18 jų keleivių.
2014 metais – žuvo 9 motociklų vairuotojai (jie sudarė 3 proc. visų žuvusiųjų eismo įvykiuose) ir 3 motociklų keleiviai. Sužeisti 143 motociklų vairuotojai ir 23 motociklų keleiviai.
Kiek atvejų motociklininkai buvo kalti dėl eismo įvykio?
2013 metais dėl šių transporto priemonių vairuotojų kaltės užregistruoti 74 eismo įvykiai (iš 3 391): juose 6 žmonės žuvo, 75 buvo sužeisti.
2014 metais dėl motociklų vairuotojų kaltės įvyko 83 eismo įvykiai (iš 3 325): 9 žmonės žuvo, 87 sužeisti.
Peržvelgus statistiką, tampa aišku, kad motociklų vairuotojai į eismo įvykius patenka palyginti retai. Dar rečiau jie patys tampa įskaitinių eismo įvykių kaltininkais. Ir tai suprantama. Kiekvienas, sėsdamas ant motociklo, įvertina ne tik savo gebėjimus, bet ir mūsų šalies automobilių vairuotojų kultūrą, todėl kiekvienas motociklininkas, lyginant su automobilio vairuotoju, saugosi gerokai daugiau. Be privalomo šalmo, praktiškai kiekvienas motociklo vairuotojas mūvi specialias, nuo sužalojimų saugančias pirštines, avi specialius batus ir perkasi papildomomis apsaugomis aprūpintais drabužiais. Tai yra, motociklininkas, puikiai suprasdamas jam potencialiai, bet ne dėl jo kaltės, kylantį pavojų, saugosi taip, kaip nesisaugo nė vienas automobilio vairuotojas.
Tą patį galima pasakyti ir apie alkoholio vartojimą. Didesnis alkoholio kiekis kenkia tiek motociklo, tiek ir bet kurios kitos transporto priemonės vairuotojo gebėjimams, bet 0,0 promilių riba sudaro prielaidas Kelių eismo policijos pareigūnų piktnaudžiavimui, nes 0,01 promilė gali būti užfiksuota tiek dėl naminės giros, tiek dėl vaistų, kurių sudėtyje yra spirito, tiek dėl burnos gaiviklio vartojimo. Šiai dienai užfiksavus tokį „pažeidimą“, motociklo vairuotojo lauktų rimtos pasekmės, o įrodyti, kad 0,01 promilė atsirado ne dėl alkoholio vartojimo būtų ganėtinai sunku. Teiginiai, kad neblaivūs motociklininkai (stereotipinė, vis dar gyvuojanti ir dalies visuomenės palaikoma nuomonė, kad visi motociklininkai – alkoholikai) yra potencialūs Kelių eismo taisyklių pažeidėjai, dažniausiai yra „laužta iš piršto“. Tai, vėlgi, patvirtina Kelių eismo tarnybos suteikta statistinė informacija:
Klausimas – Kiek motociklininkų, patekusių į eismo įvykius, buvo neblaivūs?
Dėl neblaivių motociklų vairuotojų kaltės 2013 metais įvyko 10 eismo įvykių: 1 žmogus žuvo, 10 sužeista.
2014 metais dėl tokių motociklų vairuotojų kaltės – 13 įvykių: 3 žmonės žuvo, 17 sužeista.
Per 2013 m. iš 256 žuvusių keliuose tik 1 (vienas) žuvo dėl neblaivaus motociklininko kaltės, 2014 m. tokių buvo tik 3 (trys) iš 265. Akivaizdu, kad naujasis KET įstatymas, nustatęs ir patyrusiems motociklų vairuotojams 0,0 promilės, yra ne tik galimai lobistinis (tikėtina, atitinka nedidelės pramoninkų ar politikų grupės interesus), bet ir diskriminacinis, todėl mes, pasirašę žemiau, prašome Lietuvos Respublikos ir Seimo vadovų Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 38 Straipsnį keisti taip:
„Asmenų, vairuojančių transporto priemones (įskaitant motociklus, mopedus, triračius, lengvuosius keturračius, keturračius, galinguosius keturračius) ilgiau negu dvejus metus, iškvėptame ore, kraujyje, šlapime, seilėse ar kituose organizmo skysčiuose leidžiama didžiausia etilo alkoholio koncentracija vairavimo metu yra 0,4 promilės.
Pradedantieji motociklų, mopedų, triračių, lengvųjų keturračių, keturračių, galingųjų keturračių ir automobilių vairuotojai, taksi automobilių, , transporto priemonių, kurių didžiausioji leidžiamoji masė didesnė kaip 3,5 t arba kurios turi daugiau kaip 9 sėdimąsias vietas, arba kuriomis vežami pavojingieji kroviniai, vairuotojai laikomi neblaiviais, kai etilo alkoholio koncentracija jų iškvėptame ore, kraujyje, šlapime, seilėse ar kituose organizmo skysčiuose yra daugiau kaip 0 promilių.“